Intention nr. 2..

11 jan

Nu er det sådan – det har jeg i hvert fald hørt nogen sige før, og jeg er tilbøjelig til at give dem fuldstændig ret – at det ikke er det som man spiser mellem jul og nytår som feder, men derimod det man spiser mellem nytår og jul.

Eller måske snarere fra februar til jul for franskmænds vedkomne.. Ihukommende julegavechokoladerne.

Nå, men i hvert fald, det er derfor jeg er vendt tilbage til mine madplaner. For tre uger ad gangen.

Udover at man faktisk sparer lidt når man kan købe ind på forhånd, så er det en helt fantastisk befrielse IKKE at skulle svare på det klassiske spørgsmål hver evige eneste dag – ofte flere gange: ”hvad skal vi have at spise?” Jeg kan bare, endda helt uden ord med en blafrende arm, henvise til opslagstavlen!

Alene derfor, bruger jeg gerne ½ time hver tredje uge på at lave madplaner. Grunden til at det lige er tre ad gangen, er den simple at der kan være tre madplaner på mit A4ark når jeg printer på tværs. Og så slipper jeg også for papirspild.

Er jeg ikke bare simpelthen fantastisk? Jeg synes altså også glorien bliver tungere og tungere efterhånden.

Men altså madplanerne..

Denne gang bad jeg ikke om hjælp eller inspiration fra Firkløveret ligesom jeg gjorde sidst. For den seance endte med noget som hed: Pasta-Burger-Pizza-Frites-Risengrød-Pandekager-Pasta. Og jeg blev blegfed, bare af at læse det.

Langsomt, men sikkert, blev der dog listet grøntsager ind, under cover, hvor man mindst ventede det.

Ikke at det ikke blev opdaget – for det blev det. Også i den grad. Og påtalt.. i højlydte og voldsomt negative vendinger. Dog ikke af alle fire og ikke alle sammen på en gang.

Det med fælles front, er også kun sket én eneste gang.. Det var dengang jeg lavede øllebrød til dem. Utaknemmelige unger.

Men hallo – der er altså noget galt med folk som ikke kan lide pose-øllebrød fra Struers, med flødeskum.

Hvorom alting er, denne gang er der faktisk grøntsager til stede fra starten, og der er indlagt reste-anvendelses-dage.

Og tomme dage, med plads til gæster eller besøg eller akut behov for P’erne: pizza og pasta.

05-12-2007 027

Og frem for alt er der nye dage, smagedage, med helt nye retter. Eller retter som de har glemt.. Forhåbentligt.

Så tilbage til intentionen..

Intention nr. 2 – som starter i februar – er at få lusket Struers øllebrød ind i en madplan.. Uden at de opdager det mindste.. Jeg har jo et helt år!!

22 kommentarer to “Intention nr. 2..”

  1. Inge 11. januar 2012 hos 06:29 #

    Madplaner er en god intetion som jeg også har.. Sidste gang holdt de gode madplansintentioner i 3 uger her i huset.. Pose øllebrød kommer ikke med i vores plan.. 🙂

    • Kong Mor 11. januar 2012 hos 15:27 #

      Ja – det er jo som alt det andet – hvis man ikke bruger dem virker de ikke 🙂
      Øllebrød er da GODT 😉

  2. overleveren 11. januar 2012 hos 06:41 #

    Er altså passende imponeret af at du kan gennemføre det. Om du får tilsvarende held med øllebrøden tvivler jeg så lidt på. Men ønsker dig gerne held lykke med det projekt.
    Den ville heller ikke komme på nogen som helst plan her, med mindre jeg ønskede at kæresten overtog køkkentjansen på mere permanent basis.

    • Kong Mor 11. januar 2012 hos 15:30 #

      Hahaha! Deraf glorien 😉
      Nå men jeg er tilbøjelig til at give dig ret.. Øllebrød bliver nok aldrig hofret her i huset.
      Jeg synes altså det smager godt. Og madplaner er en god ting for stressede mødre.

  3. Benedikte 11. januar 2012 hos 07:38 #

    Jeg tror aldrig jeg har fået øllebrød??

    • Kong Mor 11. januar 2012 hos 15:31 #

      Det må du få hos os engang så.. Bare rolig – jeg skal nok lave noget andet også.. 🙂

      • Benedikte 11. januar 2012 hos 23:07 #

        Ha ha 🙂 Måske vil jeg slet ikke have andet?? 😉

        • Kong Mor 12. januar 2012 hos 09:18 #

          Naaarj – men jeg vil nu hellere være på den sikre side!

  4. Madame 11. januar 2012 hos 08:13 #

    Sikke en fin idé med din madplan! Det brugte jeg, da sønnike boede hjemme – det sparer meget tid, og også når man køber ind.

    • Kong Mor 11. januar 2012 hos 15:32 #

      Det gør det nemlig – tid og penge!!

  5. fruenimidten 11. januar 2012 hos 09:13 #

    Jeg er imponeret (og hvis din glorie kommer til at skinne ret meget mere, bliver det som at se på en af mine med pandelygte udstyrede håndværkere 😉 ). Jeg har også tit intentioner om madplaner. Det plejer at holde præcis en uge 😦

    • Kong Mor 11. januar 2012 hos 15:39 #

      Du må gerne være imponeret – jeg er helt exceptionel.. (humor KAN være anvendt)
      Kan ellers godt se mig selv med pandelampe.. Tror bare firkløveret vil ryste på hovedet og tænke at NU er deres mor for alvor blevet tosset.

      Det med madplaner.. Når man laver dem for 3 uger ad gangen.. så har man lidt længere tid til at lave 3 nye – og så går det altså. I starten skal man holde sig selv i ørerne, men så kommer det af sig selv.
      Da jeg lavede plan for 1 uge ad gangen kunne jeg heller ikke holde det..

  6. Marie 11. januar 2012 hos 10:23 #

    Her var der lige en, der fik lyst til øllebrød….sådan bare for at mindes “gamle dage.”
    Sådan en tallerkenfuld medhjemmelavet øllebrød …uhm… skulle det være lidt ekstra godt blev der rørt en æggeblomme med sukker (røræg) til at lægge ovenpå. Det var noget min svigermor lærte mig, da børnene var små…uh, hvor er det læææænge siden. I min barndom blev det spist med mælk eller flødeskum.

    • Kong Mor 11. januar 2012 hos 15:41 #

      Der kan du se – Øllebrød er lækkert – men der SKAL flødeskum til.
      Min mormor lavede også æggesnaps (æggeblomme+sukker – det hedder det åbenbart her) til mig – det var før alle fik salmonellaforskrækkelse.
      🙂 muums

  7. Annette 11. januar 2012 hos 11:13 #

    Jeg holder med ungerne lige her.
    Øllebrød på pose, det er værre end broccoli der er kogt for meget!
    Det er så genialt med madplaner, men her i huset er aftensmaden en overraskelse til det sidste. Tit også for mig der laver den!

    • Kong Mor 11. januar 2012 hos 15:42 #

      Det med overraskelserne til aftensmad har jeg prøvet – og jeg blev så træt af at svare 4 gange hver aften HVAD vi skulle have.. Så jeg prøvede madplaner.. God ting!!

      Og Øllebrød smager godt altså!! 😉

  8. Ellen 11. januar 2012 hos 16:23 #

    Nu bør man jo ikke diskutere smag … men jeg har altså spist havregrød i dag pga. en meget oprørsk mave. Det smagte egentlig udmærket, så måske dør jeg heller ikke af øllebrød, som ikke har stået på menuen, siden C var spæd.

    Respekt for dine madplaner! Jeg spørger i maj, om du stadig laver dem 😉

    • Kong Mor 11. januar 2012 hos 17:25 #

      Hahahaha – nej jeg tror ikke du dør af det – jeg vil godt vædde med jeg kan lave en omgang øllebrød du kan lide!!

      Håber din mave har det bedre – God bedring! 🙂

  9. Lene 11. januar 2012 hos 22:16 #

    Kunne du ikke lægge madplanerne ud her på bloggen, så kunne jeg blive inspireret og tyvstjæle ideer, for jeg kan ganske enkelt ikke holde en madplan 🙂

    • Kong Mor 11. januar 2012 hos 22:36 #

      jo da – det kan jeg skam godt! Nu er det jo ikke 4-stjernet mad 😉
      Men jeg skal nok lægge dem herud 🙂

  10. Mille 11. januar 2012 hos 22:19 #

    Hvordan fa’en klarer du det på en halv time? Det tager mig en hel time at lave en madplan uanset om det er for tre dage eller en hel uge.

    Derudover: Hep hey for øllebrød! og blodpølse, hjerter i flødesovs, byggrød, sildepostej og alt det andet som nogen har bestemt skal være ulækkert. Loooove øllebrød.

    • Kong Mor 11. januar 2012 hos 22:39 #

      Ja ja ja ja! Lige blodpølse er for sødt for mig med sirup – men det kan spises. Hjerter i flødesovs er mums!! grød og alt det andet – HURRA!! 🙂

      Jeg har jo en masse gamle planer, og så ser jeg hvad der er tilbage i fryser og køleskab så det bliver tømt før det bliver for gammelt så kan man sagtens gøre det på ½ time!!
      🙂

Skriv noget - så bliver jeg SÅ glad!!

