Et stort menneske

1 feb

I fredags..

Altså først skal man lige vide, at hver fredag eftermiddag, er jeg at finde foran børnehavens låge.

Lige midt imellem indgangen – eller udgangen alt efter man ser på det – men altså, lige imellem underskolens (bhkl.-5 kl.) og overbygningens (6 kl.-9 kl.) respektive havelåger.

Der står jeg altså hver fredag, sammen med Laurence, og sælger nybagte pain au chocolat til 50 cents stykket. Overskuddet går naturligvis til skolen.

Vi snakker med de fleste af forældrene, får punkteret diverse rygter, cementeret andre og har i det hele taget føling med både børn og voksne!

Det er vældigt hyggeligt.

For det meste!

I fredags kom der nemlig en dame.

Med sin datter ved hånden. Og hun skulle have tre pains au chocolat. Hun betalte, og jeg rakte hende de tre lune chokoladebrød.

Men ville hun have dem?

Ikke på vilkår. Hun så på mig som om jeg havde både pest og kolera, og sagde iskoldt: “TAK, jeg tager selv.”

Laurence og jeg giver folk deres brød i hånden, for I ved ligeså godt som jeg, at børn skal pille ved ét og ét mere, og så lige pille lidt næse, og hvis deres forældre ikke bryder ind her for at bremse deres afkoms personlige udfoldelse – svært for mange, jeg ved det – så har barnet i løbet af den tid det tager mig at sige: ”Det bliver én euro” fået rørt ved 14 chokoladebrød.

Og det er knapt så lækkert.. Derfor står vi – Laurence og jeg – for udvælgelsen af brød.

Men denne dame, stirrede som sagt direkte på mig, og sagde både surt og en anelse aggressivt, at hun selv ville tage sine brød – og jeg skulle holde snitterne for mig selv.

Da hun var gået, stod Laurence og jeg og stirrede på hinanden og derpå så vi efter damen, på hinanden igen, og jeg vil ikke udelukke at der fløj en enkelt finke af panden lige der, jeg plejer ellers at sige at jeg ikke bander nok, men for pokker hvor blev jeg sur.

Rigtig tøsefornærmet. Sådan en ko. Hende altså..

Nå.

Jeg havde dog lykkeligt glemt alt om hende, da jeg i går småløbende entrerede skolegården, for at få udleveret min helt egen Bjørn. Gårdmanden altså.

I hvert fald, jeg blev stoppet af et udråb, vendte mig og stod ansigt til ansigt med den sure ”vil selv”dame fra i fredags!

Jeg må have følt mig i livsfare, bare en lille smule, for mit liv passerede revy.. I hvert fald den del af mit liv, der omhandlede de 96 mellemliggende timer.

Det kunne jo godt være at jeg i et svagt øjeblik havde brokket mig over hendes attitude, bare en anelse, og måske også lidt ude i offentligt rum.

Jeg trak vejret dybt og ventede mig alt.. alt andet end dette:

”Jeg vil godt undskylde min opførsel fra i fredags. Jeg kunne fornemme at du blev vred over det jeg sagde”.

Jeg formelig tabte næse og mund.

Formåede dog at nikke og sige: ”Ja, jeg blev faktisk vred over det du sagde, fordi du sagde jeg var beskidt.”

Vi stod og snakkede lidt – om synspunkter og kulturelle forskelle mellem Danmark og Benin hvor hun kommer fra vs. Frankrig.

Det er faktisk uvæsentligt, det som står tilbage for mig er, at hun var stor nok til at komme og sige undskyld! Det er ikke en evne alle mennesker har.

Det var fandme flot!

16 kommentarer to “Et stort menneske”

  1. Benedikte 1. februar 2012 hos 07:22 #

    Det er værd at huske på, når man selv har en dårlig dag, hva!? Altså det er i forvejen ikke i orden jo, at vrisse eller sige noget grimt, men kan man sige undskyld bagefter hjælper det alligevel lidt på det.
    Tak og undskyld må være verdens vigtigste ord?!

    • Kong Mor 1. februar 2012 hos 13:30 #

      Det ER trist at man skal derud – men vi er vist kun mennesker og det er de færreste som opfører sig eksemplarisk hele tiden. Så er det jo godt at man kan indse det og komme og sige undskyld!
      Og du har helt ret!!

  2. Anita 1. februar 2012 hos 08:03 #

    I min verden er det også stort at kunne sige undskyld, men for at kunne gøre det, skal man først indse og erkende, at man har begået en fejl, opført sig upassende eller simpelthen bare har begået en brøler.

    Det er så let at sige Undskyld, hvis man har trådt nogen over tæerne i køen eller stødt ind i nogen med en albue, men det er langt sværere at være helt stille, kigge indad og tage en lille snak med sig selv og sin mavefølelse.

    Det er ikke længe siden jeg selv måtte gå en lille tur rundt og sige Undskyld for en upassende opførsel og ved du hvad; jeg har det simpelthen så godt med det! Jeg tror ikke det blev modtaget på samme eftertænksomme måde, som du lige har beskrevet her, men det er heller ikke dét, som betyder noget for mig. Det betyder alt, at jeg har det godt med at have gjort rent bord, erkendt min fejl, sagt undskyld for den og på den måde kunne komme videre og ikke hænge fast i gammelt skidt og møg.

    Jeg tror på, at vil man se en positiv forandring hos andre, må man selv forsøge være et godt eksempel. Det er ikke hver dag det lykkes mig, men det er heldigvis oftere nu, end tidligere. Man lærer, så længe man lever 🙂

    • Kong Mor 1. februar 2012 hos 13:32 #

      Det er lige præcis den slags undskyld som er sværest.
      Når man skal acceptere sine egne fejl. Flot gjort af dig også!! 🙂

      Jeg tror også på positiv opførsel smitter.
      Nemlig – den som siger de har den evige sandhed – har netop mistet den!

  3. Inge 1. februar 2012 hos 08:09 #

    En flot og ret sjælden opførsel hun udviste der.. 🙂 Hun fortjener stor ros.

    • Kong Mor 1. februar 2012 hos 13:33 #

      Ja – jeg HAR også reklameret med hende – man skal jo også fortælle når folk gør noget godt!

  4. Rejen 1. februar 2012 hos 08:23 #

    Flot gjort af damen…Det er ikke så let at erkende egne fejl og så ovenikøbet undskylde for dem…;-D

    • Kong Mor 1. februar 2012 hos 13:33 #

      Nej det er ikke nemt!
      Hun fik i hvert fald en masse respekt fra min side!

  5. Marie 1. februar 2012 hos 10:04 #

    Hvis vi alle tog ordene TAK og UNDSKYLD med videre frem i vores liv og brugte dem, når,,,,er jeg sikker på, at vi ville få et bedre liv med hinanden. Jeg vil huske det fra nu af med din smukke historie i baghovedet.
    Mit barnebarn Sofie på 12år er født med Down Syndrom, hun er meget godt fungerende i dagligdagen, dog har hun stadig ikke meget sprog, men hun har lært at sige undskyld. Hun gentager det altid to gange efter hinanden for rigtig at understrege, at hun mener det.Det har tit reddet en dum situation for hende.

    • Kong Mor 1. februar 2012 hos 13:37 #

      Der skal ofte så lidt til – men tit mangler man modet til at sige “Undskyld jeg gjorde noget dumt.”

      Jeg tror på at mennesker med Downs Syndrom mangler det gen som giver ondskab. De er kun godhed. Dem jeg kender i hvert fald! Og jeg kender en hel del!

      Er hun stadig lige så glad for sin Nerf? 😉

  6. Bettina Holst 1. februar 2012 hos 10:20 #

    Alle kan have en crappy dag, men ikke alle formå at erkende sine fejl og sige det lille bitte ord UNDSKYLD som betyder SÅ meget. Hatten af for hende. Gid flere havde den evne. Og gør man det selv oplever man hvor dejlig en følelse man får bagefter ! 😉

    • Kong Mor 1. februar 2012 hos 13:39 #

      Ja nemlig!
      Jeg håber jeg vil være i stand til at sige undskyld på den måde, den dag der er behov for det!
      Hendes undskyld gjorde faktisk også min dag bedre!
      🙂

  7. Ellen 1. februar 2012 hos 17:08 #

    Stærkt og flot.
    Hendes undskyldning virker så meget mere, fordi der gik nogle dage. Tror jeg. Havde hun sagt det, mens du stadig var oppe og køre, havde den nok ikke haft den samme effekt, så damen var ikke bare stor, men også klog 🙂

    • Kong Mor 1. februar 2012 hos 22:30 #

      Nej du har helt ret – jeg havde jo glemt det – var nok kommet i tanke om det så såre jeg havde set hende igen, men der var det bare rart!

      Som sagt – et stort menneske!

  8. Marie 1. februar 2012 hos 23:27 #

    Ja, Stine- Sofie er stadig meget glad for de to Nerf, hun har. En af julegaverne var et mere. Jeg tror du har helt ret i det, at mennesker med Down Syndrom mangler det gen, der giver ondskab. Sofie består af godhed og kærlighed og så lige en portion stædighed. Hende kan man kun elske højt.

    • Kong Mor 2. februar 2012 hos 11:09 #

      Lige præcis det jeg mener! De kan kun godhed og kærlighed!! Nemlig!! 🙂

Skriv noget - så bliver jeg SÅ glad!!

