Sne i Frankrig

7 feb

Jeg kunne også have valgt overskriften ”kaos i et udviklingsland” – for det er stort set synonymt.

Lørdag aften gik vi i seng og der var intet at se. Søndag morgen havde nogen hældt 15-20 cm sne ned over Æblebakken og omegn. Verden gik helt i stå. Og ikke kun fordi det var søndag.

Så blev det mandag. Og der var fire lærere på arbejde, idet de åbenbart ikke mener at det er forsvarligt at tage toget, som ellers kører upåklageligt og med en del mere punktlighed en de hjemlige statsbaner.

Når de ikke lige strejker vel at mærke.

Så på grund af lidt sne, er skolen mere eller mindre lukket. Man får i hvert fald at vide, at eleverne ikke får fravær hvis de ikke møder op.

Elever er der faktisk heller ikke mange af, men det er ofte fordi der overhovedet ikke er ryddet nogen steder, hverken på små eller store veje.

Det er muligt at motorvejen er ren – men jeg er ude af stand til at tage derud – så det må forblive en påstand.

Jeg kan også konstatere at hverken fortove eller cykelstier bliver ryddet. Ej heller bliver de små veje i centrum ryddet. Selv folk som os, skal forcere knædybe snedriver for at komme de 900 meter hen til skolen, hvilket gør turen til noget af en oplevelse.

IMG_3220

Hvorom alting er, der var otte elever i Prinsessens klasse, og fem i Zorronaldos i går på grund af vejret, og det er meget værre i dag.

Derfor har vi snefri. Har jeg bestemt. Nogen på 15 er desuden snottet, så han har godt af at blive i sin seng.

Saltning har ingen hørt om, eller jo – de kører godt nok rundt med saltmaskinen.. den er bare tom. Men så tror folk at der bliver gjort noget ved den håbløse situation.

Mens jeg kæmper mig igennem snedriverne sammen med Firkløveret, kan vi se den ene bil efter den anden, som skøjter rundt på sommerdæk og ubehjælpeligt glider ned af små bakker igen. Med fare for at ramle ind i andre biler eller træer – for slet ikke at tale om os, hvis vi ikke hopper for livet.

Andre kører stadig som om der ikke lå noget hvidt på kørebanen, det er gerne mænd. De kører alt for stærkt og ender gerne i grøften. Så er der dem som snegler sig afsted og blokerer for al fornuftig trafik, det er gerne kvinder. De bremser hele tiden og ender derfor også i grøften. Og så bliver der kø.

Vi kan nu heller ikke få vores bil ud i verden, det er simpelthen umuligt. Vores indkørsel er 3-400 meter lang, den går opad og bliver ikke ryddet.

Lang vej endnu

I søndags måtte vi skubbe vores gæster ud op.

Fra en skubbers synspunkt

Nu har det så frosset en hel masse minusgrader i nat og alt er spejlglat, så vi gider ikke engang prøve.

Men det er nu lige morsomt hvert år. For os!

Franskmændene derimod, kan slet ikke se komikken i det. Selvom nogle dog er i besiddelse af en vis portion selvironi, da de hvert år lidt skamfuldt fnisende siger til Skandinaver og Canadiere: ”I griner nok af os!” Og ja – det gør vi bestemt!

Vi går så heller ikke rundt i små kondisko og får forfrysninger. Næ, vi har fornuftige flyverdragter og lange underbukser på.

Nogle af os i hvert fald.

Andre vil hellere fryse med anstand, end at blive katalogiseret som værende kikset. Og det bliver man ret hurtigt snottet af, skulle jeg hilse og sige.

24 kommentarer to “Sne i Frankrig”

  1. Ellen 7. februar 2012 hos 07:39 #

    Haha – det er næsten som at høre Charlottes erfaringer og oplevelser fra England, når der derovre falder et par centimeter sne. De kan slet ikke håndtere det 😀
    Folket i deres lille landsby er meget imponerede over hendes evner i glatførekørsel, men hun har jo lært det hjemmefra … hun er dog stadig nervøs for at kaste sig ud i trafikken, for der er stort set ingen andre, der har lært at gebærde sig i glat føre – ganske som du også skriver – så det er stadig farligt også for den gode bilist.
    Og … teenagere har til alle tider foretrukket at fryse og blive syge fremfor at imødese den frygtelige tanke at blive til grin. Hvilket de ikke bliver, men det kan de ikke se.

    • Kong Mor 7. februar 2012 hos 17:41 #

      Jeg vil gerne tro det – det er utroligt når man nu VED at det sner.. i hvert fald indimellem.
      Og jeg kan godt nøjes med at gå på mine ben, lige i disse dage!

      Min ene teenager er nu blevet bundet til sengen – han har prøveeksamen torsdag – så ikke tale om at han skal ud og føjte.:)

  2. Susanne 7. februar 2012 hos 07:44 #

    Det er underholdende læsning, og usansynlig fine billeder. I har jo meget mere vinter, end vi har her på Vestsjælland. Her er der ikke nogen, der har aflyst undervisning eller ladet bilerne stå. I må have en dejlig dag i sneen.

    • Kong Mor 7. februar 2012 hos 17:53 #

      Tak Susanne!
      Ja vinteren har godt fat lige her. Og med de frostgrader vi har er der ikke håb om at det forsvinder foreløbigt.

      Vi har haft det skønt!

  3. Madame 7. februar 2012 hos 08:02 #

    Tænk at I kan få så meget sne, hvor du bor – sikke nogle skønne billeder! Her kører folk ud, næsten lige meget hvor meget sne, der er faldet, på vinterdæk, og vejene bliver gerne ryddet tidligt om morgenen. Bare ikke hvor vi bor, her er høflig selvbetjening 🙂

    • Kong Mor 7. februar 2012 hos 17:55 #

      Der var endda mere sidste år! Jeg ved godt at danskere generelt kører meget bedre i snevejr.
      Der bliver saltet og gruset og ryddet i vores landsby hjemme på øen!

  4. Rejen 7. februar 2012 hos 08:49 #

    Smukt er det nu med sneen, men det er sgi upraktisk…;-D

    • Kong Mor 7. februar 2012 hos 17:56 #

      Lige præcis – pænt at se på.. 🙂

  5. Fruen i Midten 7. februar 2012 hos 09:16 #

    Det kan vist på alle måder kun betegnes som en god ide, at I holder fri idag. 🙂 Jeg overvejede kortvarigt at fortælle Pigebarnet om dit smarte, men snottede afkom.. Opgav da jeg kom i tanke om, at hun her til morgen meddelte, at hun da så bare kunne adoptere, hvis hendes mangelfulde beklædning ville resultere i blærebetændelse, underlivsbetændelse og barnløshed.. Suk.

    • Kong Mor 7. februar 2012 hos 17:57 #

      Det går over.. Er det en trøst?
      Zorronaldo er da slet ikke klar over at han er forkølet på grund af sin mangelfulde påklædning.
      😀

  6. helleq 7. februar 2012 hos 10:19 #

    Meget kan man sige om Danmark og kulde, men i de fleste kommuner bliver vejene da stadigt ryddede, så man kan komme afsted og på arbejde…
    Selv vores lille blinde vej ned til en skov, hvor der bare ligger 6 huse, var ryddet da sneen faldt i Danmark.
    Men vi er også så heldige, at Finn-vejmand, der ordner grøftekanter og hegn om sommeren, og rydder sne om vinteren, bor lige på den anden side af den skov, hvor vi bor ned til ( så helt blind er vores vej nu ikke)… Og han starter sin snevagt med at rydde vores vej på sin vej op til landevejen- hvilket vi er MEGET taknemmelige for 🙂
    Og her var kulden så slem i morges, at man kunne varme sine hænder op ved at gå ind og stikke dem i dybfryseren.. *brrrr* – mine fingre smertede, da jeg skrabede is klokken seks i morges…. Vil have franske tilstande NU!!!!

    • Kong Mor 7. februar 2012 hos 17:58 #

      Jeg er også fuld af beundring for dansk effektivitet og flid i forbindelse med snerydning.
      Vi har ikke en Finn – men en Arne 😉 Han er ligeså god!!

      Vi havde -14 i morges så vi kan altså godt være med.. Vil hellere ned down under.

  7. Kirsten 7. februar 2012 hos 10:51 #

    Jeg har faktisk ondt af dig fordi du fryser sådan – det er modbydeligt! Og dog kan jeg ikke lade være med at trække på smilebåndet over det franske kaos…..
    Det er nok bare meget godt at I ikke kan få bilen ud, det hjælper jo ikke at du kan føre bil på glatte veje hvis franskmændene er farlige at køre med. Jeg håber at sneen snart forsvinder igen og at normale lune vinde vil blæse hen over bakken 🙂

    • Kong Mor 7. februar 2012 hos 17:59 #

      Fransk kaos er MORSOMT!! Også selvom man fryser 😉
      Det er træls at fryse – vel er det så. Men det er også lidt sjovt.

  8. Gitte K 7. februar 2012 hos 11:55 #

    Jeg elsker simpelthen detaljen med saltvognen, der kører tom rundt, så det ser ud som om de gør noget ved glatføret.
    Det er så dejlig fransk!

    God snefri dag – eller uge 🙂

    Gitte K

    • Kong Mor 7. februar 2012 hos 18:01 #

      Jamen er det ikke utroligt? Det er så typisk provinsfransk! 😉

      Nej én ud af fire skal afsted onsdag – vi andre venter til torsdag. 🙂

  9. Marianne 7. februar 2012 hos 13:26 #

    Skønne og sjove situations-og stemningsbilleder! 🙂
    Ja, jeg ville også holde mig indendøre, hvis jeg vidste, at folk (franskmænd) skøjtede rundt ude på vejene og bakkerne 😉 i deres biler…
    “Keep up appearances” (oversæt til fransk her) må det næsten være – med den saltvogn, der kører rundt uden salt! 😀

    • Kong Mor 7. februar 2012 hos 18:01 #

      Tak Marianne.
      Vi går i fare hvor vi går!! 😉

      Og det er afgjort bare for et syns skyld den tomme saltvogn!

  10. Lene 7. februar 2012 hos 19:07 #

    Jeg kan så fortælle dig at min bror og svigerinde fejrede jul i Canada et år hos venner, der havde de også dårligere snerydning end i Danmark 🙂
    God snevejrsaften med masser af lune tæpper og varme drikke.

    • Kong Mor 7. februar 2012 hos 21:31 #

      Det tror jeg gerne – men de er i det mindste vant til sneen og sidder ikke fast i den! 🙂

  11. RAV OG KRAT 7. februar 2012 hos 23:16 #

    Det lyder til at I også er hårdt ramt, men ikke er gået ned på udstyr (tøj) haha. Jeg ønsker mig bare varme nu…Sov godt…knus

    • Kong Mor 9. februar 2012 hos 18:09 #

      Jeg ville også gerne have noget varme!! Som i NU

  12. Lene 8. februar 2012 hos 11:36 #

    Ha, ha, du er altsaa suveraen! Er du sikker paa at du ikke bor paa Mallorca? Nej her er man endnu smartere. Da det jo ikke sner ret ofte, siger man simpelthen til boernene at hvis det nu sner i morgen, saa er skolen lukket!
    Saa snart her er lidt koldt, gaar alle aeldre mallorquinske kwinder rundt med toerklaedet oppe om MUNDEN for man maa ikke sluge den kolde luft! Forleden dag var jeg paa en bjergvandring med min mand og jeg fik besked paa KUN at traekke vejret gennem naesen, ‘for ellers bliver det for koldt for lungerne’!! Nu ER det lidt svaert naar lungerne gaar paa hoejtryk pga. af daarlig kondition, men jeg har sgu da aldrig taget skade af at traekke vejret gennem munden i kolde Danmark! 😉

    • Kong Mor 9. februar 2012 hos 18:12 #

      Åhhh ALTSÅ tak!! 🙂 (rødmer)
      Nej jeg bor ikke på Mallorca – var der da jeg var 5.. Og kender en anden dansk pige dernede.

      De er ikke rigtig kloge de her sydlændinge med deres isforskrækkelse!! 🙂
      Det er da alt andet lige – mere træls at trække vejret gennem næse – så fryser bussemændene til is.

Skriv noget - så bliver jeg SÅ glad!!

