Noget jeg ikke fatter

8 feb

Er begrebet omvendt racisme. Hvordan kan racisme være omvendt?

Racisme er jo meget klart defineret: Det er opfattelsen af at en biologisk race, oftest defineret af hudfarve, opfattes som overlegen eller underlegen i forhold til andre racer.

Dette udsagn kan man være enig i eller man kan lade være – det er ikke spøgsmålet. Jeg vil ikke komme ind på at jeg naturligvis synes det er noget pjat at katalogisere folk efter hudfarve. Jeg vil også undlade at sige, at jeg mener at racister er indskrænkede små mennesker som burde sendes på en dannelsesrejse jorden rundt og opleve at der findes fantastiske og dejlige mennesker uanset hudfarve.

Ligesom idioterne heller ikke har samme farve eller andre fællestræk. Desværre – det ville ellers være rart at kunne genkende dem på lang afstand!

(vil lige indskyde at jeg kun tænker på hudfarve i dette indlæg – religion holder jeg helt ude af disse betragtninger – det må komme en anden god gang)

Men jeg undres over hvordan folk kan tale om omvendt racisme. Jeg mener – enten er man racist eller også er man det ikke.

Der findes en hel del racister rundt omkring i verden, og de har ikke alle sammen den bleg-beige farve, jeg lige er i besiddelse af. De kan have alle de forskellige farver der findes. Men det glemmer mange.

For en del år siden opholdt jeg mig i Sydafrika i et par måneder. Apartheid var officielt afskaffet, men præsidenten var stadig hvid.

Der blev ofte talt grimt til mig, men kun lige indtil det sekund, jeg meddelte dem at jeg var dansk. Så fik piben en anden lyd. Hvilket forbløffede mig. Jeg kunne jo i realiteten være ligeså racistisk i min tankegang, som den sikkerhedschef på fabrikken hvor jeg havde min gang.

Han sagde en dag, under tilstedeværelse af et andet menneske med en anden farve end hans egen, at den slags mennesker jo faktisk kun var dyr. Jeg kunne næsten ikke trække vejret, så ubehagelig var den oplevelse.

Jeg er jo ikke automatisk et godt og ikke-racistisk menneske, blot fordi der står DK på mit rødbedefarvede pas. Man kan heller ikke konkludere at ingen mennesker med brun hudfarve er racister.

Omvendt er jeg ikke racist, blot fordi jeg er nu engang er hvid.

Racisme er blevet til et trumfkort, som trækkes når man skal lukke munden på alle som stiller krav og siger fra, overfor mennesker der ikke ser ud som dem selv, og det er jo det værste vrøvl.

Men for mange, er racisme åbenbart kun legitimt at tale om, hvis det går den ene vej. Her i landet – Frankrig, såfremt nogen skulle være i tvivl – findes der en forening ved navn SOS Racisme. En god organisation hvor man kan få hjælp hvis man mener man er blevet uretfærdigt behandlet på grund af sin hudfarve.

Desværre accepterer de meget sjældent klagerne, hvis det går den anden vej, og det i sådan en grad, at en højtstående ansat, simpelthen endte med at sige sit job op i organisationen. Han blev træt af at en bestemt slags sager, konsekvent blev lagt på is og ikke behandlet.

Det hænger jo ikke sammen?

For så er vi, efter min ydmyge mening, nemlig ude i noget helt andet og meget mere alvorligt – nemlig ytringsfrihed.

Det var så onsdagens sure opstød!

18 kommentarer to “Noget jeg ikke fatter”

  1. Lene 8. februar 2012 hos 06:46 #

    Godt brølt! Jeg har altid haft svært ved, når mennesker pr. automatik dømmer andre kun på deres udseende eller på deres religion.
    Tina i London fortalte om en oplevelse på Jamaica, som jeg tit har tænkt på, hvor folk råbte hey whitey efter hende, ikke fornærmende ment, men det skulle lige have været med omvendt tegn herhjemme, så var hele den danske presse da gået amok ;-).
    God dag til jer, Så vidt jeg husker holder I snefridag 🙂

    • Kong Mor 8. februar 2012 hos 21:55 #

      Det kan jeg godt huske hun har nævnt!

      Sært at nogle mennesker har svært ved at acceptere det de er. Det er jo ikke slemt at være neger/sort eller afro-et eller andet. Det er ikke nedsættende fra min side.

  2. Inge 8. februar 2012 hos 07:25 #

    Nej man kan ikke tale om omvendt racisme, det er noget vrøvl.. Racisme er ikke i orden under nogen omstændigheder, men jeg har ofte hørt om omvendt apartheid, og også oplevet det i Sydafrika, hvor den rigtige hudfarve,er vigtig. Og den er ikke hvid længere.

    • Kong Mor 8. februar 2012 hos 21:56 #

      Det er det nok ikke – jeg har ikke været der siden. Desværre – der var skønt.
      De blandede havde dog allerede dengang problemer, oppe nord på i hvert fald!

  3. Rejen 8. februar 2012 hos 08:16 #

    Racisme er noget skidt og det uanset hudfarve…Basta!!!

  4. Madame 8. februar 2012 hos 10:27 #

    Jeg har aldrig hørt om omvendt racisme. Flere af min sydafrikanske familie har måttet flygte ud af landet – er det omvendt racisme? Meget kommer nok an på, i hvilket land man bor …

    • Kong Mor 8. februar 2012 hos 21:57 #

      For mig er “omvendt racisme” noget vrøvl.
      Der findes kun racisme uanset hvem der føler sig bedre. Det er ikke i orden at skulle flygte. – uanset hvem man er.

  5. SourPuss 8. februar 2012 hos 10:34 #

    Jeg syntes helt bestemt det blik ind i din hjerne var værd at vente på. En rigtig interessant og god vinkel du fik på det med racisme og en del af det jeg også Forundres over.
    Fantastisk godt skrevet – og tak 🙂

    • Kong Mor 8. februar 2012 hos 21:58 #

      Jamen tak selv!!
      Jeg blev en anelse forbløffet over at have fået besøg 🙂

  6. Fruen i Midten 8. februar 2012 hos 11:47 #

    Det er vi da nogle stykker, er heller ikke fatter..

    Et betændt emne, der får nogen til at kræve mere end deres ret på de helt forkerte præmisser. Det er jo lige så forkert at kræve fortrin, blot fordi man er ikke-hvid.

    Omvendt skal man jo heller ikke som blegansigt lægge sig fladt ned på forhånd, bare fordi man føler sig tynget af tidligere generationers hvidt magtmisbrug.

    Selvom Pigebarnet gik i klasse med en pige, der ikke måtte ‘lege med sorte’, så tror jeg ikke, at hudfarven spiller den store rolle i Dk. Det er derimod spørgsmålet om religion, der er det store spøgelse. Hvor danske danskere af angst for ikke at være politisk korrekte vil tage så meget hensyn til ikke-kristne, at de helt giver køb på deres egne værdier.

    Men nu skrev du jo om hudfarve..

    Dit forslag om tvungne dannelsesrejser støtter jeg fuldt ud. Det ville alle have godt af. Både at opleve alle de venlige mennesker, der findes i hele verden og måske selv føle et lille snert af diskrimination, så man lige kan opleve, hvor ubehageligt det er..

    Godt skriv 

    • Kong Mor 8. februar 2012 hos 22:01 #

      Jeg tror at mange blander religion og farve. Også i Danmark.
      Og jeg tror jeg tager en tur om religionen en anden gang.. For den ligger og ulmer!

      Jeg var engang på Barbados. For at gå i skole. (Har gået på samme skole som Rihanna!! – sej ikk?) Nå – men jeg havde en historielærer som ikke kunne lide hvide. Jeg var eneste hvide i klassen.. og den eneste uden bord og stol!! Very funny!!

      Tak! 🙂

      • Fruen i Midten 9. februar 2012 hos 08:48 #

        Rihanna – megasejt, så fixer du lige en autograf til Pigebarnet, ikk? 😀

        Nå men, det har da set sjovt ud, men sikkert ikke været det. Sad du så i vindueskarmen??

        • Kong Mor 9. februar 2012 hos 18:08 #

          Nu var jeg der en HEL DEL år før hun overhovedet blev født – så .. det er vist kun spirit!! 😉
          Næ – jeg stod såmænd! Det var ikke sjovt. Men sikkert sundt at prøve.

  7. Ellen 8. februar 2012 hos 17:02 #

    Jeg holder meget af dine sure opstød 🙂
    Jeg er jo helt enig og er ikke racist, selv om jeg engang blev beskyldt for det, da jeg bad en laborantelev om at lave en analyse om – han havde klokket i det og vidste det godt selv. Alligevel kørte han øjblikkelig op i det røde felt og beskyldte mig for at være racist, og at han ville indberette mig til myndighederne. Han gik totalt i selvsving, og i virkeligheden var det fordi han havde det meget svært med at få at vide af en kvinde, hvad han skulle lave.
    Det havde jeg forudset og vi havde talt om det, inden han blev ansat, men da det kom til stykket, kunne han altså alligevel ikke klare det.
    Hvem var racisten her?

    • Kong Mor 8. februar 2012 hos 22:03 #

      Ihh det er da rart at høre. 🙂
      De fylder indimellem en del – og så må det jo ud 😉

      Ja, jeg vil jo mene at han var racisten. Nu kom der lige et aspekt mere på – hudfarve, religion og køn.. Uhh jeg fornemmer at flere sure bøvser er på vej 😉

  8. Marie 8. februar 2012 hos 23:00 #

    Fint nok med de sure opstød, du kommer af med dem og får sat gang i en debat her. Sådan…..Det er slet ikke dårligt. Meget bliver på den måde endevendt!

    • Kong Mor 9. februar 2012 hos 18:08 #

      Ja – det tænker jeg også. Man får vendt nogle tanker.

Skriv noget - så bliver jeg SÅ glad!!

