SMELT SÅ

11 feb

Jeg er ret træt af sne. Og kulde.

Jeg vågnede kl. 04.00 og hundefrøs. Simpelthen.

Spekulerede på om et vindue stod åbent, eller om der eventuelt lå en snemand ved siden af mig.

Det var ingenlunde tilfældet. Men, mens jeg lå der og prøvede at samle mod til at lette dynen, forlade min lunkne seng for at lokalisere problemet, syntes jeg der manglede noget.

En brummen. En slags Peter Plus-agtig brummen. Den slags brummen som for eks. et oliefyr, plejer at lave.

Den manglede bare helt i mit natlige lydbillede. Der var helt stille.

Mange farverige bandeord, kom ud væltende ud mellem mine klaprende tænder, for godt nok er huset koldt i forvejen, men SÅ koldt plejer det ikke at være.

Jeg kom til at skubbe hårdt til First Man sengen for at få at vide hvilken knap man skulle trykke på for at genstarte det brummende monstrum.

Jeg gik ned – trykkede –ventede. Ventede lidt mere. Trykkede en gang til.

Det skete ikke en skid.

Jeg gik op i seng igen, og lagde mig tungt, stønnede med ekstra lyd på og frøs med anstand.

First Man som nu tilfældigvis også var vågen, gik straks ned og tjekkede hvad jeg havde gjort forkert. Den slags bringer mig normalt op i et lettere orange felt, men i nat – kl. 04.37 gjorde det mig slet ikke noget.

For han fik overtalt fyret til at gå igang igen. Omend lidt haltende. Men dog til at spytte 13 grader ud i stue og køkken.

Jeg nåede dog, ved hjælp af min Zibro, at få termometeret til at kravle helt op på 16 grader, da det var tid for Firkløveret at stå op.

Nu venter vi på en sød blikkenslager, med et overskæg som manken på en tibetansk pony, som kan tale med brummeren og måske fravriste den en grund til at den er blevet sur. Og gøre noget ved det.

Det er meget muligt at brummeren fryser – det gør vi andre også. Hue eller ej.

IMG_5023

Og så var det at jeg drømte om mine elskede kejserliljer i haven hjemme på øen.

IMG_5026

Og om mine kaprifolier.

Venter i mellemtiden på at sneen kommer på bedre tanker, og forføjer sig til et sted hvor man ville sætte pris på den, oppe på noget indlandsis, eller et eller andet sted down south. Hvor som helst faktisk..

Bare ikke lige her.

22 kommentarer to “SMELT SÅ”

  1. Rejen 11. februar 2012 hos 07:35 #

    Ufff, mine tænder klaprer bare ved at læse dit indlæg..Ja nu må både kulde og sne gerne forsvinde hen hvor isbjørnene bor, de savner det vist…;-D

    • Kong Mor 11. februar 2012 hos 12:47 #

      Ja ikk? Jeg er liiiige ved at dø..
      Så meget kulde burde forbydes.

  2. Inge 11. februar 2012 hos 07:43 #

    TRÆLS… er vist ret dækkende lige her.. 🙂

    • Kong Mor 11. februar 2012 hos 12:48 #

      ÅH JA!
      Super over mega meget træls! 🙂

  3. overleveren 11. februar 2012 hos 08:01 #

    Føler med dig og familien. Kan godt forstå at I efterhånden synes koldt er koldt nok, når huset ikke er isoleret, fyret står af og varmen stort set er ikke eksisterende… du må igang med at bage.. så kan I sætte jer under tæpperne foran ovnen og få varmen…

    Håber I trods alt får en rigtig god weekend og får leget lidt mere i sneen udenfor. Og på bakken som vi alle er møgmisundelige på..

    • Kong Mor 11. februar 2012 hos 12:50 #

      Det er afgjort planen! Bagning og suppe.. Jeg bliver populær på bagningen – men suppen.. Zorronaldo har lige bestemt sig for at han ikke kan lide suppe mere.

      Vi får en skøn weekend – solen skinner og vi er trods alt ikke udenfor!
      Men om jeg lige gider at kælke idag.. jeg bliver jo lidt gnaven når jeg mangler min nattesøvn. 😉

  4. Marianne 11. februar 2012 hos 08:04 #

    Uha, stakkels jer. Det er også koldt her, men her er dog vame på indendøre. God dag til dig.

    • Kong Mor 11. februar 2012 hos 12:51 #

      Det er jo det! Men det går nok – bare træls at blive vækket af kulde!!
      Tak og lige måde 🙂

  5. RAV OG KRAT 11. februar 2012 hos 08:55 #

    Uha uha…det har vi prøvet en gang og det er IKKE sjovt. Jeg håber, at ham moustache manden kan hjælpe. En forhåbentlig varmere lørdag til jer…knus

    • Kong Mor 11. februar 2012 hos 12:52 #

      Nej det ved gud det ikke er!!
      Jeg glæder mig også til han kommer – men jeg glæder mig mest til at han får fyret til at virke!! 😉

  6. Fruen i Midten 11. februar 2012 hos 10:00 #

    Åh, stakkels jer 😦 Håber da virkelig, at blikkenslageren kan trylle lidt fornuftig varme ud af fyret. Men den helt nemme løsning ville selvfølgelig være, hvis det blev forår NU – hos jer og hos os.

    • Kong Mor 11. februar 2012 hos 12:52 #

      DET stemmer jeg på – vi vil have forår nu. Alt det pjat med fire årstider.. når man nu kunne have varme hele året.
      😉

  7. SourPuss 11. februar 2012 hos 10:53 #

    Elsker når de sådan helt tilfældigt vågner og gør noget ved tingene 😉

    • Kong Mor 11. februar 2012 hos 12:53 #

      Meget tilfældigt!! 🙂

  8. Anette 11. februar 2012 hos 12:26 #

    Uffff for en måde at vågne på, jeg hader også kulde indendørs. Og her må sneen også gerne forføje sig, men når solen skinner er det nu smukt, meeen forår lyder godt i mine ører.
    KH Anette

    • Kong Mor 11. februar 2012 hos 12:54 #

      Helt enig med dig i at det er smukt. Men så kan man jo have en plakat hængende!! Kan ikke se hvorfor det skal blive liggende i ugevis.. 🙂

      Forår NU!!

  9. Susanne 11. februar 2012 hos 14:14 #

    Uh. Og her sidder jeg og småpiver i en helt almindelig dansk stue med 3-lags ruder og alt det der. Jeg skulle jo skamme mig. Jeg ved det.

    • Kong Mor 11. februar 2012 hos 22:31 #

      Ja nu du siger det 😉
      Nej – det går nok! 🙂

  10. Lene 11. februar 2012 hos 14:39 #

    Stakkels dig/jer, godt at oliefyret kom i gang og at First man var hjemme. Husk nu at få gode instruktioner af ham,, inden han forlader matriklen igen.
    Her er det hundehamrende koldt udenfor,men i stuen hjælper brændeovnen temp op på 22 grader. Gid jeg kunne sende lidt varme ned til dig 🙂

    • Kong Mor 11. februar 2012 hos 22:33 #

      Vi trykkede på samme knap.. Brummeren kan måske kun lide mænd?
      Dejligt med brændeovn!!
      Varmen kom lige på stedet – tak for tankerne!

  11. Ellen 11. februar 2012 hos 17:58 #

    Ufda. Jeg sender masser af varme og medfølende tanker til Normandiet … håber ikke, de mister effekten under flyveturen.
    Kulde er slemt. Kulde indenfor er bare megaslemt – håber I får fyret ordnet meget hurtigt.

    • Kong Mor 11. februar 2012 hos 22:33 #

      Tak Ellen – de varme tanker nåede helskindede frem!
      Jeg håber også!! Meget!

Skriv noget - så bliver jeg SÅ glad!!

