Fancy hapser

12 feb

Ja, der er heller ikke test idag.

Jeg kom nemlig forbi nogle små pølsehapser som så ualmindeligt lækre ud – og jeg måtte straks hjem og prøve om det kunne lade sig gøre at efterligne dem.

Det kunne det.

Og mine blev meget bare bedre – HA!

Man tager – i dette tilfælde ikke man, men mig – noget færdigt butterdej.

Jeg har forresten aldrig prøvet at lave butterdej selv. Når jeg en sjælden gang imellem laver en slags tebirkes til morgenmad, tager det en krig at få rullet smørret ind i dejen, så det gider jeg ikke at stå og fedte med – det færdiglavede smager også fint!

Hvis nu du er typen der gider det – så værsgo!

IMG_0553

Så skærer man nogle stykker ud af butterdejen som passer til størrelsen på en pølse.  Og pakker pølserne ind i butterdejen. Anden gang trykkede jeg siderne sammen med en gaffel.

Jeg fraråder tilføjelse af sennep eller ketchup, det bliver alt for snasket.

IMG_0556

Så blev de penslet med æg og drysset med en blanding af timian, piment d’espelette (som jeg ikke ved hvad hedder på dansk) og hvidløgspulver.

Derpå blev de skåret i stykker på 1 cm, og bagt i ovnen til de var gyldne.

IMG_0561

De smagte vildt godt og forsvandt som dug for solen!

28 kommentarer to “Fancy hapser”

  1. Lene 12. februar 2012 hos 15:35 #

    Det ser laekkert ud – og let. Ville heller ikke gaa igang med at lave dejen selv. Det goer jeg heller ikke med taerte dej, dén koeber jeg ogsaa lige klar til formen 😉
    Fortsat godt soendag, her har vi faaet sne 2 gange i dag, dog ikke nok til en snemand, men det saa flot ud 😀

    • Kong Mor 12. februar 2012 hos 15:43 #

      Pærenemt!! Og hurtigt!
      Jeg køber også færdig tærtedej til de fleste tærter. Gider ikke helt det med at rulle ud 🙂

      Vi har ikke fået mere sne – men der var minus 17 i nat.. Og 14 grader i køkkenet i morges. brr – nok derfor jeg er blevet forkølet eller hvad det er!

  2. Anette 12. februar 2012 hos 15:42 #

    Ummm det ser lækkert ud – og til at overkomme at lave, de må prøves. Og helt sikkert med færdig butterdej, har heller aldrig lavet den slags selv.
    KH Anette

    • Kong Mor 12. februar 2012 hos 15:51 #

      Det var heller ikke noget jeg skulle ud og købe vildt ind til.. Har næsten altid både pølser og butterdej!

  3. Madame 12. februar 2012 hos 16:16 #

    Det lyder superlækkert 🙂 Jeg springer også gerne over, hvor gærdet er væltet og bruger en færdig butterdej.

    • Kong Mor 12. februar 2012 hos 22:11 #

      Ja! Og man kan jo krydre dem som man vil – og skifte pølserne ud med andre! 🙂

  4. Jens 12. februar 2012 hos 18:01 #

    Mums – det ser lækkert ud. Jeg kunne da godt lide spise 10 eller 15! 😀

    • Kong Mor 12. februar 2012 hos 22:12 #

      Det tror jeg gerne. Mon ikke man kunne lave dem uden kød og andre sager?
      De er sprøde og lækre og gjorde stor lykke!

      • Jens 13. februar 2012 hos 10:55 #

        De kan sagtens laves med veganske tofupølser…… 😀

        • Kong Mor 14. februar 2012 hos 22:41 #

          Ja det ved du sikkert mere om end jeg! Men det er da rigtigt at der findes sådan noget. 🙂

  5. Marie 12. februar 2012 hos 19:48 #

    Smovs… hvor ser det lækkert ud….Det kan nok få øjene til at rulle på både mand og børnebørn her i ferien, så de vil komme på bordet her en af dagene. Jeg skal selvfølgelig også smage!

    • Kong Mor 12. februar 2012 hos 22:13 #

      Dejligt at høre! Og de er virkelig så nemme at lave at det er grinagtigt! 🙂
      Håber I vil nyde dem!

  6. Tove 12. februar 2012 hos 20:29 #

    Det ser da bare herre godt ud 🙂 og meget nemt at lave …. er sikker på at det kunne blive et hit her ….. så den er lige napset 😉

    ps. jeg googlede lige piment d’espelette og det chilipulver fra Espelette…

    • Kong Mor 12. februar 2012 hos 22:15 #

      Skønt at høre!
      Piment d’espelette er en fast ingrediens i mit køkken! Lokalt og godt!

      Jeg har ikke set det i Danmark – jeg har altid med hjem fra ferier og sådn’ 🙂

  7. FruE 12. februar 2012 hos 21:08 #

    Jeg er ikke så meget til pølser, men som sådan en lille haps ser det jo faktisk fristende ud. Skulle man ikke prøve 🙂

    God søndag.

    • Kong Mor 12. februar 2012 hos 22:17 #

      De smager altså godt – men jeg kan så også godt lide pølser. Men det skal helst være ordentlige – og allerhelst fra en god slagter.

      Jeg er sikker på du ikke bliver skuffet! 🙂

  8. Ditte Fiberfryd 12. februar 2012 hos 22:29 #

    Mums! Lækkert med en nem opskrift på gode hapser og jeg er sikker på at det kan betale sig at satse på kvalitetspølser :o)
    Piment d’espelette er lidt svært at finde i Danmark, så jeg tror ikke det har fået et dansk navn, selvom det jo er en chilitype. Finder man det endelig et sted, så koster det en bondegård! Men jeg fandt nu denne beskrivelse på en side om chilifrø og her er et kælenavn til det delikate pulver:

    PIMENT D’ESPELETTE (Capsicum annuum)
    også kaldet “elskovspulver” (giver en varm, behagelig fornemmelse i kroppen)
    skøn, krydret sødme – perfekt til fisk og skaldyr, også til lyst kød og til dessert (hvid chokolademousse f.eks.)
    Piment d’espelette kr. 39,- pr. pose – middel-stærk – SHU: 2.000-6.000 – god at tørre

    • Kong Mor 12. februar 2012 hos 22:38 #

      Det tænkte jeg nok – jeg har heller aldrig set det nogen steder! Det er derfor jeg altid har det med hjem.

      Jeg bruger det hele tiden – og gerne i stedet for peber. I omelet smager det himmelsk – men der skal en del i, så man kan smage det!

      Har nu aldrig brug det til chokolademousse – men jeg er heller ikke til hvid chokolade 🙂 Men jeg kunne forestille mig at i almindelig chokolademousse ville det være lækkert! Bliver da helt lækkersulten! 🙂

  9. Bente 12. februar 2012 hos 22:40 #

    Hjemmelavet butterdej? Nix, det har jeg heller aldrig kastet mig ud i … et eller andet sted skal grænsen jo gå 😉

    • Kong Mor 12. februar 2012 hos 22:43 #

      .. ER der så overhovedet nogen som laver den slags? 🙂

  10. pernillethorupr 12. februar 2012 hos 23:59 #

    Snuppet !!
    Bliver altid aldeles idé-forladt, når jeg en sjælden gang skal have gæster, eller også synes jeg det er for besværligt. Eller for dyrt. De fancy hapser er lige den slags folk kaster sig over i vild begejstring, og er så nemt at lave (efter fotos og forklaringer at dømme), at man ikke fatter det ikke er den dovne lækkermund, man selv er, der har fået idéen.

    • Kong Mor 13. februar 2012 hos 13:42 #

      Dejligt – og du kan jo få det hele uden problemer!
      Du skal bare ikke lave dem med chipo’er fordi de er alt for fede – det bliver så sjasket!

  11. Rejen 13. februar 2012 hos 09:05 #

    uhmm det ser lækker ud, gemmer opskriften med det samme…;-D

  12. SourPus 13. februar 2012 hos 12:03 #

    *Nom nom* dét skal SÅ meget testes det der !

  13. Barbara, Belgien 15. februar 2012 hos 17:28 #

    Saa stod jeg der i mit lokale supermarked og spurgte mig selv om butterdej mon var pâte feuilleté eller pâte brisée ?

    • Kong Mor 15. februar 2012 hos 17:40 #

      Pâte feuilleté! Ikke brisé!! 🙂

Skriv noget - så bliver jeg SÅ glad!!

