Sprog og den slags – de fremmede altså.

13 feb

..

Nå..

Jeg har ved selvsynlyt kunnet konstatere at nogen – jeg nævner ingen navne – men nogen i den danske regering, er ikke så gode til engelsk at det gør noget. Og det var GODTNOK pinligt.

Personligt synes jeg det er rigtigt meget ude i hampen at der findes mennesker i vores regering som ikke mestrer Shakespeares modersmål.

Som et minimum.

At andre, mere dødelige mennesker, ikke har brug for den slags skrammel fremmede sprog nu engang er, kan jeg bedre forstå.

Hvis man vitterligt ikke har brug for det – eller bare synes det er hammer svært – det er da i orden.

Jeg er for eks. ikke så vanvittigt god til kvantefysik, eller til statsret, sådan generelt. Nu er det heller ikke noget jeg nogensinde har haft brug for.

Men en minister altså.. Og så endda en af dem som skal rejse hele tiden. Udenfor andedammen. Og sådan forholde sig til udenlandske mennesker – og ligefrem kommunikere med dem.

Det er da ikke så smart. Synes jeg.

Så er den del på plads.

..

Men så tænker jeg også på det rimelige i at han absolut SKAL tale på engelsk?

Jeg mener, HAR I lige hørt de franske ministre? Eller de engelske? Hvor mange af dem kan andet end deres eget sprog? De har afsindigt dyre simultantolke til rådighed. Betalt af skatteborgere i de respektive lande.

Har andre end Kennedy nogensinde sagt mere end det der med Berlin, på tysk?

Nej vel?

Nu har vores lille – meget lillebitte – præsident for eks. lige sagt: Guten Tarte.. til en tysk journalist.

Ordet ”Tarte” findes slet ikke på tysk.. Det findes derimod på fransk og betyder enten tærte – eller lussing.

Jeg vil lade det være op til jer at afgøre, hvilken ”tarte” vores LILLE præsident mente.

20 kommentarer to “Sprog og den slags – de fremmede altså.”

  1. pernille 13. februar 2012 hos 07:23 #

    Der er folk som har lige så svært ved at lære at udtale fremmedsprog som jeg har det ved at lære at stave.

    Jeg mener ikke at de skal udelukkes fra politik af den grund. Om man ligefrem skal gøre dem til udenrigsminister (hvor fremmedsprogsevner må betragtes som en gavnlig kvalifikation) er en anden sag. Men jeg husker altså også noget om en konference, et søvnunderskud og et bord som blev knaldet. Måske skulle vi kikke lidt mere på politikken og lidt mindre på fonetikken.

    Apropos… jeg mindes noget om en Italiensk minister som fik udnævnt en forfatter til verdens største bøsse ved en prisoverrækkelse. Og da forfatteren protesterede lidt skar ministeren igennem: Nu skal du ikke være så genert. Du er verdens største bøsse. Som jeg husker Orienteringsindslaget foregik det enda på mandens modersmål, italiensk. Så vi har stadig rigtig god plads på pinlighedsskalaen.

    • Kong Mor 13. februar 2012 hos 18:44 #

      Jeg er helt med på at folk har svært ved at lære det – men så synes jeg de skulle arbejde i nogle alternativer.. Sådan med hjælpemidler, tolk og sådan.
      Men det egentlige var nu også en vis undren over hvorfor en dansker SKAL tale udenlandsk – og de andre kan nøjes med at tale på deres eget sprog. INGEN fransk præsident har talt engelsk på officielle besøg i USA for eks,

      Jeg synes som en del i en større sammenhæng at man burde kunne tale samme sprog. Og fordi dansk er så lille et sprog – ville det være naturligt at kunne tage engelsk som minister.

      Og jeg mener også at jeg ikke fik blandet politik ind i dette her! Folks manglende sprogkendskab har INTET at gøre med deres øvrige kapaciteter som menneske, politiker eller sportsudøver. Jeg mener bare at man som udenrigsminister skal nøjes med at gøre det man er god til – og få hjælp til resten.

      Mange mennesker kan være frygteligt pinlige – bare se Bush! 😀 og mig 😉

      • pernille 13. februar 2012 hos 22:06 #

        Hvis det går ud over forståelsen, Villys eller andres, er det selvfølgelig et reelt problem. Det skal løses, både under lukkede møder og i offentligheden.

  2. Ellen 13. februar 2012 hos 09:19 #

    Jeg har jo også ironiseret over samme emne/herre … man kan selvfølgelig ikke forlange, at alle skal være perfekte til engelsk, men når man er rystende dårlig til det – som udenrigsminister oven i købet – må man være stor nok til at erkende det og konstant have en tolk med sig. Eller bruge nogle af vores skattekroner til et intensivt engelskkursus. Det er okay med mig, og jeg har set, hvor effektive sådanne kurser kan være.
    At jeg så synes, han er temmelig uegnet som udenrigsminister af mange andre årsager end den rent sproglige, er noget helt andet 😉

    Og… pragtfuldt billede af din enten iskolde eller alt for varme mand 😀

    • Kong Mor 13. februar 2012 hos 18:46 #

      Præcis – erkende sine mindre stærke punkter og så fokusere på noget andet! Når man nu har muligheden.

      Joo – det billede har også høstet en del privat moro! 🙂

  3. Fruen i Midten 13. februar 2012 hos 09:52 #

    Næh, selvfølgelig kan man ikke gøre for, at man ikke er så god til sprog. Meeen, når manden nu i årevis har haft den ambition at blive udenrigsminister, så kunne han da godt have gjort et eller andet for at forbedre sine engelskkundskaber, synes jeg.

    Og ellers må han jo have en tolk med. Udover at han bliver til grin og fokus flyttes fra politikken, så kan jeg da godt frygte, at den gode mand sommetider slet ikke forstår, hvad han snakker om, så det bliver rent go’dag mand – økseskaft. Hvilket alt andet lige er lidt uheldigt på den post ..

    • Kong Mor 13. februar 2012 hos 18:53 #

      Jeg vidste ikke at han havde haft de ambitioner længe.
      Men måske er det bare svært for ham at lære! Og så mener jeg som du at han burde tage konsekvensen af det og tage en tolk med.
      For det ER uheldigt ikke at blive forstået som udenrigsminister!!

  4. Tove 13. februar 2012 hos 10:07 #

    Fremmedsprog er en svær ting.

    Det er selvfølgelig rigtigt, at nogen er bedre til fremmedsprog end andre, men når man, som offentlig person, rejser sig op og byder velkommen eller holder tale, må man (jeg) forvente en vis evne til at kunne tale dette fremmedsprog – ikke til perfektion men i det mindste så det er forståeligt.

    Som 2-sproget kender jeg udemærket det med at tale sproget “korrekt”. Da jeg gik i folkeskole, blev jeg punket af min engelsklærer, fordi jeg ikke talte “korrekt” engelsk, hvortil min far måtte fortælle den gode engelsklærer, at jeg faktisk var opvokset i Aussie land. Vi har alle vores dialekter, og det skinner igennem på talen.

    Alligevel krummer jeg simpelthen tæer, når jeg hører en person, som taler med “home-lavede words” – jeg kommer til at tænke på “The Julekalender”, hvor de taler dansk-engelsk, men de gør det på en humoristisk måde samtidig med de faktisk udtaler de engelske ord “korrekt”.

    Om ikke andet kan man – samtidig med at krumme tæer – få sig et billig grin 😉

    • Kong Mor 13. februar 2012 hos 19:59 #

      Ja det er – og det at forstå nuancerne i sproget er næsten umuligt hvis man ikke har boet i landet. Næsten – for der er jo folk som har øre for det.

      Men nu firkløveret, de har nu efter 18 mdr fået fat i små detaljer i sproget som gør at nu er fransk “deres” sprog.

      Jeg har aldrig set the julekalender.. Og jeg er desværre ikke så meget til den slags. 🙂

  5. Marianne 13. februar 2012 hos 15:18 #

    Jeg synes også, at Villy Søvndal burde forbedre sit engelsk – om ikke andet, så for Danmarks skyld! 😉
    Her er en herlig parodi på ham af den danske komiker, Andreas Bo:

    hvor vi bl.a. får hans engelske navn at vide: Villy Sleepvalley! Ha ha ha…:D skøn oversættelse af Søvndal..

    • Kong Mor 13. februar 2012 hos 20:00 #

      Hvilket minder mig om min ½ engelske veninde bor i Middelfart – hvilket hun er meget misfornøjet med 🙂

  6. Marianne 13. februar 2012 hos 19:04 #

    Jeg kan egentligt ikke noget problem i Villy Søvndals engelsk – vel har han et par sjove hjemmelavede ord (som pressen og politiske modstandere elsker at pege ud), men alt i alt, så synes jeg faktisk han klarer sig på højde med andre danske politikere, der gennem tiden offentligt har begået sig på engelsk – Løkke og Fogh er også meget danske i deres udtale. Der er ikke mange der kan måle sig med Helle T, men mindre kan vel også gøre det?
    Villy S taler med meget dansk accent, men det er vel ikke kriminelt – han prøver ikke at lyde britisk eller amerikansk, men bruger sproget som lingua franca, et kommunikationssprog.

    • Ellen 13. februar 2012 hos 19:11 #

      Jeg blander mig lige – sorry – men jeg er ikke enig … skidt pyt med accenten; den kan de færreste danskere frasige sig; man kan i 99 % af tilfældene høre, at det er en dansker, der taler engelsk, men når han bruger forkerte ord og/eller ikke forstår, hvad der bliver sagt til ham, er det, at jeg godt kan blive bekymret – af de samme årsager som Fruen i Midten nævner 🙂

  7. Kong Mor 13. februar 2012 hos 20:18 #

    Altså nu insisterer jeg lige: dette har IKKE noget med politik at gøre.

    Jeg synes det bliver et problem hvis han siger ting som er noget vrøvl fordi han ikke er så god til engelsk.

    At han ikke kan engelsk gør ikke noget ved ham som politisk person.

    Det undrer mig bare MEGET at han ikke gør brug af de muligheder han har for at få hjælp. For han er meget dårlig til engelsk!
    Men det er der så mange andre der også er. Naturligvis kan man ikke vide hvordan det foregår under de egentlige møder – der er måske tolk på.

    • Marianne 13. februar 2012 hos 20:50 #

      Ellen og Stine, jeg er enig i, at han ikke taler et smukt engelsk, og han har nogle spøjse ord ind imellem, men jeg synes kritikken af ham er overdrevet. For lige at sige, at det ikke har noget med min politiske preference at gør, så er her nogle andre, der også udtaler sig om hans sproglige formåen.

      http://politiken.dk/politik/ECE1418076/politikendks-engelskekspert-soevndals-engelsk-er-blevet-bedre/

      http://politiken.dk/poltv/nyheder/udland/ECE1417937/her-bliver-villy-soevndal-interviewet-af-britisk-journalist/

      Det sidste link er et interview med ham selv, og det synes jeg faktisk han kommer godt fra – dansklydende, ja, men jeg synes egentligt han klarer det på et ret pænt niveau (ikke nydeligt, vel at mærke!). 🙂

      • Kong Mor 13. februar 2012 hos 21:52 #

        Det er svært for mig at sige om det er overdrevet – jeg hører jo ikke det der sker i det daglige. Jeg udtaler mig udfra et klip hvor han snakker med Hillary Clinton – og jeg må indrømme at jeg ikke forstod ret meget. Og jeg syntes det var flovt at det var så dårligt engelsk!

        Tak for link – man må da håbe at han bliver bedre – alt andet ville også være mærkeligt med al den fokus der er på det! 🙂

  8. RAV OG KRAT 13. februar 2012 hos 20:42 #

    Der er heldigvis mange tolke i det politiske miljø, og ja han dummer sig som alle os andre og kunne sikkert blive meget bedre hvis han fik en coach som også er meget moderne. Alligevel er det nu så befriende, at han bare viser sine ikke perfekte evner og bare er sig selv uanset konsekvensen. Super godt indlæg som altid…knus og en dejlig aften til dig og dine

    • Kong Mor 13. februar 2012 hos 21:55 #

      Du har ret i at vi alle kan dumme os!
      Og her vil jeg så pege på franske politikere som er vældig gode til at dumme sig – indtil flere gange!
      🙂
      God aften til jer også! – og tak! 😉

  9. Marianne 13. februar 2012 hos 20:52 #

    Hov, nu gik jeg i spamfælden pga for mange links i kommentaren. Ups 🙂

    • Kong Mor 13. februar 2012 hos 21:45 #

      Du er hermed kommet ud igen – jeg fjernede et link! 🙂

Skriv noget - så bliver jeg SÅ glad!!

