Romantik

14 feb

Jeg ved godt at det ikke er politisk korrekt at synes om Valentines dag.

At man slet ikke behøver den slags kommercielle dage, opfundet af forbrugssamfundet, og at det er meget bedre at få en buket blomster helt uventet en kedelig onsdag.

Ja ja ja..

Men altså, jeg kan slet ikke stå for den slags planlagt romantik, som Valentines dag.

Nu er jeg naturligvis også så heldig, at jeg faktisk også får blomster eller en smuk kjole fra tid til anden, af min elskede First Man. Og ikke kun når han “skal”.

En lille tur til Venedig – uden Firkløveret – er det skam også blevet til!

Venedig

Men det jeg ville sige var: jeg tror fuldt og fast på at mennesker har brug for at fejre og blive fejret. At den daglige trummerum ind imellem skal afbrydes af små lyspunkter som man kan se frem til.

Man bliver simpelthen et bedre menneske af at gå og glæde sig til at spise pandekager eller varme hveder – intet mindre.

Man bestemmer jo selv hvad man lægger i det. Og hvor meget man vælger at bruge på det.

For tit synes jeg, at de som bedyrer at de kun giver blomster når ånden er over dem, der glemmer ånden at komme, fordi den har travlt anderswo, og så sker der bare aldrig noget.

Man kommer ind i en rytme med grå leverpostejsdage med børn over det hele, hvor man glemmer at se hinanden. At lytte til hinanden. Sige at man elsker hinanden. Og pludselig skal man skilles. Eller også er det bare for sent.

Nu er det jo desværre ikke sådan at man kan forhindre skilsmisser, og andre ulykker, bare ved at fejre Valentines dag eller ved at spise pandekager, men måske gør det en lille forskel for nogen.

Der er i øvrigt ikke nogen som siger, at det ikke også godt kan være omvendt – at kvinden måske kunne tage sig en anelse sammen, og forære sin mand en øl eller noget andet romantisk idag – bare fordi!

Jeg kan godt se at det er surt, hvis man ikke har en elsket at fejre Valentines dag sammen med, men der er også så mange der må undvære deres mor på mors dag – så kan man jo bare fejre kærligheden!

DERFOR – kram din verden lidt mere idag – Tak!

31 kommentarer to “Romantik”

  1. Rejen 14. februar 2012 hos 08:15 #

    Tak for krammet…;-D

    • Kong Mor 14. februar 2012 hos 22:25 #

      Det var såmænd så lidt 🙂

  2. Madame 14. februar 2012 hos 09:47 #

    Ja, det er helt sikkert godt at bryde hverdagen – ta’ på udflugt eller rejse uden børn. Og når børnene er fløjet fra reden, er det lige så vigtigt. At sætte romantikken ind på faste dage som Mors dag osv. ligger mig fjernt, men jeg vil gerne være med til at kramme verden lidt mere i dag 🙂

    • Kong Mor 14. februar 2012 hos 22:25 #

      Det lyder skønt!! 🙂

  3. Inge 14. februar 2012 hos 10:11 #

    Blomster fra min kæreste er altid velkomne.. Må dog indrømme at de kom lidt oftere i de første år.. Måske skulle jeg lade et par ord falde om det.. 🙂

    • Kong Mor 14. februar 2012 hos 22:26 #

      Nogle gange skal de have et vink med en vognstang! 😉 Men det hjælper som regel!

  4. Kirsten 14. februar 2012 hos 10:11 #

    Man kan faktisk også fejre sig selv sådan en dag og købe en buket blomster eller hvad man nu syntes passer sig. Fordi vi skal holde af os selv – det er det aller aller vigtigste!
    Sådan noget kan jeg godt finde på…..

    • Kong Mor 14. februar 2012 hos 22:28 #

      Åh hvor har du ret! Jeg køber tit musik på den konto! 🙂

      Men man kunne jo godt udvide det til en forkælelse til to!

  5. Lene 14. februar 2012 hos 10:24 #

    Det vil jeg så gøre 🙂 Iøvrigt er det også min bryllupsdag (sådan helt tilfældig valgte vi at blive gift den 14/2. Utroligt, men sandt!).
    Sender en ekstra krammer til dig også 😀

    • Kong Mor 14. februar 2012 hos 22:28 #

      Nej hvor sødt! Tillykke med bryllupsdagen!
      Og tak for krammer – right back at you!

  6. Marie 14. februar 2012 hos 12:07 #

    Jeg har sørget for min egen lille snedige plan til at fejre dagen i dag. Når vi i aften sætter os til bordet med lidt ekstra lækker mad, bliver det til lyde af Leonard Choens nye cd: Old Ideas. Ha, Ha den har jeg købt til mig selv, men jeg ved, at også manden sætter pris på hans musik. Min mand lader sig ikke dirigere af al den reklame for at gøre indkøb til dagen i dag…..derfor!
    Du får lige en krammer, der strammer…og en knuser,der suser…..det giver jeg ofte til mine “guldklumper.”

    • Kong Mor 14. februar 2012 hos 22:32 #

      Sikke en god idé! En hyggegave der gør alle glade! Og så det gode samvær over et godt måltid mad.
      Er sikker på I fik hygget!

      Og tak for den søde krammer!!

  7. Ditte Fiberfryd 14. februar 2012 hos 12:12 #

    Mange tak – og hermed et stort kram retur til Kongen i anledning af dagen :o)

    • Kong Mor 14. februar 2012 hos 22:33 #

      Kongen takker ydmygst’ 😉
      Kram tilbage!!

  8. dorte 14. februar 2012 hos 12:38 #

    Romantik i hverdagen er SAA vigtigt,og det er de smaa ting,som ogsaa er vigtige i et relationship. jeg har en engelsk gentleman,som aabner doere for mig,giver mig blomster ofte,og han taenker altid paa,hvad jeg ville kunne traenge til.og saa gaar han altid yderst paa fortovet,ligesom ridderne i gamle dage,… jeg kan hoere grinet allevegne nu… jeg har moedt mange maend,som synes,at alt den slags er noget pjat,men en kvinde traenger til at blive nurtured og en mand ogsaa,saa det er vigtigt…og knus til alle paa denne valentines dag..

    • Kong Mor 14. februar 2012 hos 22:34 #

      Romantik er vigtigt! Helt sikkert – og jeg tror ikke nogen griner!
      (Han ER jo også sød!!)
      Knuuus søde Dorte

  9. Lene 14. februar 2012 hos 16:15 #

    Måske er det derfor du er gift med en franskmand og jeg med en vendelbo 😉

    • Kong Mor 14. februar 2012 hos 22:35 #


      Hvad kan man sige til sådan noget – ALT er jo sagt i den sætning. Men han er garanteret også dejlig!
      Folk er bare forskellige! Man falder forhåbentlig for det man har brug for!!

  10. The Blogless Sister 14. februar 2012 hos 19:54 #

    Happy Valentine’s!

    Jeg har ikke lige læst med i et par uger – men scrollede lige ned og læste fødselsdagsindlægget. Hvor godt!! 🙂

    Så her er dagens virtuelle-og-tak-for-go’-blog-kram

    • Tove 14. februar 2012 hos 22:23 #

      Hver dag er en kærlighedsdag og knus og kram kan man aldrig få for meget af…

      • Kong Mor 14. februar 2012 hos 22:39 #

        Ja gid det var så vel Tove!! Stort kram til dig 😉

    • Kong Mor 14. februar 2012 hos 22:36 #

      TAK dig Blogless Sister!
      Og-i-lige-måde-kram! 🙂

  11. Studineliv 14. februar 2012 hos 21:45 #

    Ja det kunne ikke skrives bedre! 🙂 Hvis da bare nogle af de anti-valentines aktivister der går rundt der ude, kunne se det på den måde!!

    • Kong Mor 14. februar 2012 hos 22:40 #

      Ligefrem aktivister? Lyder voldsomt!! 🙂
      Velkommen til!

      Og tak! 😉

  12. wildskud 14. februar 2012 hos 23:09 #

    Jeg ved sgu snart ikke hvilket ben jeg skal stå på her….
    Det er jo ikke Vallentins skyld, at folk fuldstændigt har mistet evnen til at fange en tanke og derpå sætte sig ned og tænke den.

    Jeg elsker fandeme tanken om en biskop eller hvad han nu var, der i smug viede de elskende fordi omstændighederne forbød dem det. Jeg ELSKER civil ulydighed med kærligheden som argument. Herligt anarki.

    Men ærligt talt…… “forkælelsesweekend” (?!?) Færdigpakket i et stativ sammen med kro-overnatning og en ballontur over Mols bjerge ? ? ?
    Altsammen lige til at fange i farten på vej gennem kasselinien i Super-DuperBrugsen i Borgergade.

    Femretters bæredygtig økolukullisme på Gastronomisk Institut og højglanspolerede kandelabre i ægte hånddrevet sølvplet….. my ass….

    Men hep på den der tur til Venedig…. SÅFREMT…. (!!!) – såfremt det handler om at stikke af sammen…. være lidt forbudte…. hejse det brune flag på omgangskredsen og familien og gå med et lumsk smil på læben når de spørger om hvor fanden man pludselig var blevet af. Hvis det er for at komme hjem og forkynde for den brede forsamling, at man var så og så mange penge væk og det hele var så og så eksklusivt og …… Så burde folk fandeme hellere la’ vær’.

    Men ham der Vallentin der….. han er sgu min helt !

    • Kong Mor 15. februar 2012 hos 10:54 #

      Decideret forkælelsesWEEKend er nok en anelse overdrevet. Det har vi nu heller aldrig haft råd til 😀

      Jeg kan godt følge dig – kender godt til typen af mennesker som spreder om sig med designer og mærker og hvad har vi. De har så travlt med det ydre at de glemmer det indre.

      Men det er altså ikke alle som er sådan.
      Jeg kunne ikke drømme om at tage til Venedig bare for at kunne fortælle om det bagefter.
      Eller spise på Noma – ikke fordi jeg havde lyst – men fordi det “skarl marn arrrlså”

  13. Bente 14. februar 2012 hos 23:38 #

    Det der Valentines noget er ikke lige min kop te – men jeg kan bestemt tilslutte mig krammeopfordringen ;-).

    Apropos det med at give blomster ‘bare fordi’, så har ham manden i mit liv nu været ganske flink til det, i de ti år vi har kendt hinanden. Men der var en periode, hvor det skete oftere end ellers – og så pludselig holdt det næsten op. Jeg undrede mig og spurgte til årsagen. Nå ja,men nu havde han jo skiftet job, og der lå ikke lige en blomsterhandler på vejen til og fra, var svaret … og så havde han også haft 10-bukets-kort til den butik, han ikke længere passerede. Tja … så praktiske årsager kan også ligge til grund for buket-frekvensen :D.

    • Kong Mor 15. februar 2012 hos 11:02 #

      Vi gør hermed Valentines dag til krammedag 😉

      Jeg DØR af grin – fed historie!! Her gik man lige og troede.. Du må have fundet et arbejde til ham med en rute forbi en eller anden butik du gerne vil have noget fra 🙂

      • Bente 15. februar 2012 hos 11:58 #

        … lige om lidt begynder han at arbejde lige rundt om hjørnet fra en Silvan … tør slet ikke tænke på konsekvenserne! 😀

        • Kong Mor 15. februar 2012 hos 12:57 #

          Arrrgh – så er det godt I ikke har eget hus mer’ 😉

Trackbacks/Pingbacks

  1. Bare fordi « Bentes blog - 5. marts 2012

    […] sammen med teenagerens far. Men som jeg også fortalte i en kommentar Valentines dag henne hos Kong Mor, så var der en periode, hvor der dukkede langt flere blomsterbuketter op end ellers – og så […]

Skriv noget - så bliver jeg SÅ glad!!

