Divaens gæstebud

25 feb

Vi har set Babettes gæstebud.

Firkløveret kan som regel godt lide danske film, hvor der er nogen som snakker fransk. Det er rart at kunne begge sprog – at kunne følge med på flere niveauer.

Derfor elsker de vi også Olsenbanden over alle bjerge – hvor de er i Paris. Og vi griner inderligt når Benny skal sige ”nu” til Suzanne og det bliver til ”nøgen” i stedet for!

Så vi ville se Babettes gæstebud.

Stephane Audran, som spiller Babette, kunne ikke et eneste ord på dansk – og havde lært hele rollen udenad, uden at vide hvad hun sagde. Faktisk ret godt klaret. Men hun laver jo mad i denne film, ganske inspirerende mad – og Divaen blev enig med sig selv om at hun sagtens kunne lave en middag som lignede.

Hun måtte bare love sin sarte lillesøster at vagtlerne blev serveret uden hoved.

Jeg kunne nemlig fortælle at den eneste gang jeg fik vagtler, var hovedet med og da First Mans tante satte tænderne i kraniet på den stakkels fugl og sugede hjernen i sig, var jeg ved at besvime.

Eller kaste op.

Kunne ikke helt bestemme mig. Men det er mange år siden – så jeg var helt med på at prøve igen.

Jeg ringede til områdets bedste slagterbutik og fik bestilt nogle vagtler helt skrællede for knogler og diverse indvendige skeletstykker. Der blev indkøbt foie gras, nogle trøfler og en masse andet, hvorpå Divaen ellers gik igang.

Det endte faktisk med at blive til en slags Cailles en sarcofage og de smagte vidunderligt. Og det var nemt! Jeg hjalp nemlig heller ikke til denne gang.

Forretten var græskarsuppe med ristede rejer. Ingen skildpadder her! Så fik vi blinis Demidoff som i filmen og dernæst Vagtler.

Desserten var chokolademousse med hjemmelavede marengs og en marcipankage med safran.

IMG_0709

Her bliver foie gras og trøffelskiver pakket ind i den noget ledeløse fugl. Hvis vi nu havde ventet lidt med at spise, kunne vi faktisk godt have kaldt det for  “Dyrlægens natmad”!

IMG_0710

Lidt klippen og klistren med butterdejen som bliver forvandlet til:

IMG_0711

nogle ret store “sarkofages”. Tarteletter i overstørrelse. NEMT!!

IMG_0715

Og det færdige resultat. Alle kunne lide det – også dem på 10!

Vi sagde at det var en slags minikylling uden ben, og med foie gras i, og  han åd rub og stub! Det gjorde vi andre også!

IMG_0717

Og desserten. Mmm. First Man ville vide hvorfor danskere altid skal mmm’e når de har taget en bid – og vi måtte blive ham svar skyldig.

(Siger vi da sådan?)

Under middagen snakkede vi om at lave mad.

Daglig mad. Men også lækker mad.

Det er mærkeligt hvor mange franskmænd som aldrig laver mad; som køber råvarer af dårlig kvalitet, eller færdigretter. Både til daglig når det skal gå stærkt men også til fest hvor det meste mad kommer udefra.

Netop i et land som Frankrig, hvor de fineste råvarer er til rådighed så nemt som ingen ting.

I forhold til Danmark hvor forholdsvis mange mennesker kan lave god mad og hvor maden som regel er lidt mere bastant og lidt mindre forfinet. Det forstår jeg ikke.

Pigerne har virkelig nydt at lave fin fin mad til familien, vi har nydt at smage noget vi ikke får så tit og det gav en anden stemning omkring bordet. Nu mangler vi bare drengene, de har bestemt også lyst men har ikke haft tid endnu – det kommer!!

18 kommentarer to “Divaens gæstebud”

  1. Farveladen 25. februar 2012 hos 07:33 #

    Sikken en mundvandsfrembringende beretning at få serveret til morgenkaffen. Og nu sidder jeg og tænker, hvor i alverdens riger og lande jeg her i Udkantsdanmark skulle kunne opdrive en vagtel – det være sig med eller uden skelet. Fasaner har jeg trampende rundt i hobetal i haven; måske sådan en fætter kan bruges, hvis jeg laver “sarkofagerne” lidt større?
    Og tak for informationen om “Mmmmm”. Hvad siger man andre steder?

    • Kong Mor 25. februar 2012 hos 09:46 #

      Jeg ville ringe til en slagter og høre om udbenede vagtler kunne bestilles. Det ville undre mig meget hvis man ikke kunne få det. Man kan jo godt få vagtelæg? (kan man ikke? eller er det kun hernede jeg har lavet minispejlæg tænke tænke)

      Men du vil sikkert kunne lave noget lækkert med en fasan, skønt jeg tvivler på at du ville kunne mase den ned i en sarkofag 😉

      Det der med at mmm’e – jeg ved ikke hvad man siger ellers. Vi blev enige om at det måtte være noget høfligheds tilkendegivelse af at man syntes det smagte godt.. noget. I Frankrig siger man ikke noget.. Lidt tamt.. 😉

  2. overleveren 25. februar 2012 hos 08:16 #

    Bliver til stadighed ganske imponeret af datterens køkkenevner. Udbenede vagtler vil jeg slet ikke spekulere i hvordan man får fat i, endsige hvordan man gør. Men tror det må være lidt af et pille-arbejde.

    Håber ikke I bliver alt for skuffede over ændringerne i råvareudbuddet, når I kommer tilbage til det danske… der er visse ting, der bliver en lille smule sværere at få fat i, tror jeg.

    • Kong Mor 25. februar 2012 hos 09:50 #

      Det er nu den anden datter denne gang – men du må alligevel gerne være imponeret!
      JEG er også imponeret og jeg har især tænkt på det med manglende opskrifter. Det er herligt at de vil lege med lækker mad!

      Jeg HAR også tænkt over det – nu har jeg jo boet i landet et par år og lavede trods alt god mad alligevel – men jeg havde også et veludrustet lager i mit køkken.
      Men der er bestemt en del jeg skal have med hjem!! Også nye ting! Og den forbudte foie gras!

  3. Lene 25. februar 2012 hos 08:34 #

    Tænk jeg troede, jeg var den eneste, der mmmm. Jeg bliver jo mobbet af mine nieer, de sidder bare og venter på, at jeg tager første mundfuld og så mmmmm, hvorefter de skriger af grin, dumme tøser!
    Landmanden må fluks skyde et par snepper, bekkasiner eller agerhøns(øh han må hellere vente, til det bliver efterår og jagttid), de må da kunne bruges. Så kan jeg også lige nå at se filmen, den har jeg aldrig set 😉

    • Kong Mor 25. februar 2012 hos 09:54 #

      Filmen er vidunderlig – en skøn skøn stemning og smukt lys.. Den er lidt kedelig hvis man regner med action – men det er en god historie og firkløveret kan godt lide den!

      Og al den mad hun laver midt i filmen – man sidder nærmest og savler!

      Nææ – vi siger skam også mmmm 😉 First Man synes det er dybt godnat og han fatter ikke hvorfor man skal mmm’e under maden. I følge ham mmm’er alle danskere. Jeg lægger ikke mærke til det.
      Dine niecer er vel nok frække!!! 😉 De må være sjælsbeslægtede med First Man!!

  4. Madame 25. februar 2012 hos 11:14 #

    Jeg er dybt imponeret – og hvor er det dejligt, at dine piger er blevet glade for at lave mad! Jeg så Babettes Gæstebud, lige da den var kommet frem, og den gjorde et stort indtryk på mig.

    • Kong Mor 25. februar 2012 hos 13:04 #

      Tak – og ja det er skønt!
      Jeg elsker også den film!

  5. dorte 25. februar 2012 hos 11:40 #

    jamen sikke en meget dygtig Diva og saa fint,at begge pigerne kan lide,at lave SAA laekker mad. og sikke et SKOENT maaltid,.Wowwww. jeg holder selv meget af Babettes gaestebud,og at proeve,at lave den skoenne middag,som babette lavede ,det synes jeg er saa flot. jeg er stolt af mine niecer..

    • Kong Mor 25. februar 2012 hos 13:05 #

      Det var et meget dejligt måltid – ren luksus!
      Knus

  6. Moster Tulle 25. februar 2012 hos 12:31 #

    Hold da op en middag, den unge dame har serveret for jer…..er det ikke hende, der vil være dyrlæge? Måske hun kan have en 2. prioritet som kok 🙂

    • Kong Mor 25. februar 2012 hos 13:06 #

      Jo det er hende som vil være dyrlæge, men hun ved ikke hvad hun vil være som 2. prioritet 😉
      Som hun siger: mad skal jeg jo lave alligevel – så kan det ligeså godt smage ordentligt!

  7. Lene 25. februar 2012 hos 14:49 #

    Det ser godt nok lækkert ud og hold da op hvor jeg savler. Det er synd divaen er så “gammel”, for TV3 søger deltagere til Junior Masterchef (alder ml. 9 og 13), men Prinsessen er da selvskreven. Har lige set den australske udgave af samme og hold da op noget mad, de unge mennesker fik kreeret!

    Men for at komme tilbage til Divaen og Prinsessen, så ved jeg, hvem der kan få tjansen, når madklubben genopstår 😉

    Dejlig weekend til den royale familie i det franske 🙂

    • Kong Mor 25. februar 2012 hos 23:25 #

      Det var også lækkert!
      Ja hun ville gerne – men er slet ikke sikker på at hun er god nok!
      Nu skal vi lige hjem først 🙂

  8. Marie 25. februar 2012 hos 23:22 #

    Og så mad a la Babettes Gæstebud…lækker, lækker mad.ih, hvor er det flot, sig det til Divaen.

    • Kong Mor 25. februar 2012 hos 23:26 #

      Det skal jeg nok sige til hende! 🙂

  9. Tove 26. februar 2012 hos 20:31 #

    Sikke dygtige kokke dine piger er 🙂 Det ser bare super lækkert ud – mundvandet løber 😉

    Mon ikke der måske kunne blive en konkurrence mellem drengene og pigerne i hvem der kan lave lækker mad 😉

    Men glæder mig til at se hvad drengene kan finde på 😉

    • Kong Mor 26. februar 2012 hos 22:21 #

      Du siger noget – jeg vil foreslå det 😉
      Er også spændt på drengene – men det kan være at det først bliver i næste ferie – nu starter hverdagen igen med lektier og skole og det er hårdt arbejde!

Skriv noget - så bliver jeg SÅ glad!!

