Hvad kufferten gemte og et lille surt opstød.

29 feb

Det er næsten som om det var jul igen. Lene kom og det gode ved hende er at det ikke føles som syv måneder siden jeg så hende sidst.

Vi snakker/skriver naturligvis også sammen hver dag på skype, men alligevel. Og så havde hun en masse gode sager med i kufferten.

IMG_0730

Bemærk “kongemandlerne”! Elsker bare besøg Lene!!

Der var også noget til Prinsesse Lyserød og Gårdmand Bjørn.

Lektier…

Fra den danske skole. Så bliver jeg godt nok lidt rørt. Lærere har nok at lave til daglig, der er mange elever i klasserne, også selvom det er en privatskole…

Eller måske snarere især fordi det er en privatskole og fordi tre lokale skoler lige pludselig lukkede fordi riget fattedes penge – men jeg siger jer: det er en falsk besparelse!

Af sparehensyn lukker man alt det som gjorde det attraktivt at bo på landet. Den lokale sladder er også nået til Normandiet og kan berette at den vidunderlige børnehave hvor Prinsessen og Gårdmand Bjørn slog deres folder, nu er lukket på grund af mangel på børn.

Ingen vil bo i vores landsbyer mere, der er ingen børnehaver, ingen skoler, ingen butikker og færre busser. Nu kan man heller ikke engang låne penge til at købe hus i udkantsdanmark mere.

Nå, det var lige et surt opstød. Men det var jo ikke ret stort!

I hvert fald – jeg blev rørt; børnenes lærere har fundet noget materiale frem som vi kan bruge. de tager sig tid til elever som ikke engang er på skolen endnu.

De har kopieret, samlet sammen og gjort ved og de glæder sig faktisk til at se os til sommer!

IMG_0727

Jeg sagde lidt usikkert til Gårdmanden mens jeg rakte ham en læs og forstå: “det er sådan noget I kan lave om onsdagen”.. (når de har skolefri)

Han svarede: “Hvorfor kun om onsdagen? Må jeg ikke lave noget nu?” og de gik begge straks igang.

IMG_0734

Lene og jeg smed os i sofaen, nu med ens hjemmesko – og mig iført ny kop!!

Har jeg sagt at jeg elsker besøg?

32 kommentarer to “Hvad kufferten gemte og et lille surt opstød.”

  1. Alice M 29. februar 2012 hos 07:52 #

    Jeg gik ud af folkeren i 1998…
    Vi havde de der “læs og forstå” som ekstra opgaver i dansk timerne opgennem årene hvis vi blev færdige før tid… Sjovt at de stadig bruges.

    • Kong Mor 29. februar 2012 hos 10:29 #

      Øhhm nu blev jeg færdig med folkeskolen en DEL år før sådan i 86 eller noget.. og jeg havde skam også Læs&Forstå 🙂
      De må jo være gode siden de stadig bliver brugt..

  2. Rejen 29. februar 2012 hos 08:18 #

    Skønt med gaver og besøg, og hvor dejligt at der bliver tænkt på jer fra skolens side…Fortsat god hygge med Lene..;-D

    • Kong Mor 29. februar 2012 hos 10:30 #

      Ja jeg synes det er rart at der også er plads til de børn som ikke er der endnu!!
      Og tak! Vi hygger

  3. Ellen 29. februar 2012 hos 08:22 #

    Dit sure opstød er meget berettiget.
    I går var der i tv lidt om, at realkreditinstitutterne ikke vil låne folk penge til at købe huse i udkantsdanmark. Det er simpelthen ikke godt nok! Jeg er nok nødt til at skrive et hidsigt indlæg snart.
    Hvordan pokker har ‘man’ tænkt sig at få gjort en ende på den onde spiral, hvis den holdning er den fremherskende? De gør jo hele det i forvejen store problem meget værre.

    Nå. Sorry. HYG DIG og nyd dit besøg uden at tænke på, hvad der eventuelt måtte vente forude 😀

    • Kong Mor 29. februar 2012 hos 10:32 #

      Tak og det undrer mig ikke at vi er enige!

      I teorien og egoismens hellige navn kan jeg være ligeglad – jeg har få år tilbage som mor til børn i skolen og ingen børnehavebørn.
      Jeg har mit på det tørre – men for HELE Danmark synes jeg det er synd.

  4. mette b 29. februar 2012 hos 08:46 #

    Uh ja, kongemandler! Sikke et hyggeligt besøg du har.
    Jeg er enig med dig og Ellen i at det er helt forkert at lukke ned i yderområderne. Det får rigtig mange til at blive tvunget væk og fx. sende deres børn til privatskoler som måske åbner fordi folkeskolerne lukker. Og så er der det med huslån, som Ellen berører.

    Nyd dit dejlige besøg,
    mvh mette b

    • Kong Mor 29. februar 2012 hos 10:33 #

      Jeg har aldrig smagt kongemandler – men det kommer jeg så til nu! 🙂

      Det er trist at man lukker og slukker, ja – og det gør mange ting sværere for mange.

      Jeg nyder kan du tro!! 🙂

  5. kongemoderen 29. februar 2012 hos 09:51 #

    ja – det er skønt at få besøg af gode venner. HYG jer rigtig meget… nå ja, I behøver vist ingen opfordringer, det går nok helt af sig selv.
    Og jeg bøvser med på det berettigede opstød – det er bare helt galt at lukke alting ned… nu snakkes der også om kirkerne … for nogle sogne er for små! Hvis de er under 1000 mennesker! Og så tænker jeg på hvordan vi lever i bedste velgående i valgmenighederne, som næsten alle er under 1000 – ofte kun det halve! Der er altså noget HELT galt med tankegangen hos dem, der sidder på magten!

    • Kong Mor 29. februar 2012 hos 10:35 #

      Ja vi hygger 🙂
      Jeg har godt set det med kirkerne.. Jeg tror så også der er noget galt med tankegangen hos kirkegængere.. For jeg tror ikke at en kirke med 1000 mennesker har flere besøgende end fri og valgmenighederne med kun halvt så mange medlemmer. De har jo aktivt meldt sig ind i noget.

  6. Fruen i Midten 29. februar 2012 hos 09:54 #

    Lækkert kuffertindhold – godt alle kan tåle det på trods af alle e-numrene.

    Det der med at lukke ned i yderområderne er jo ikke helt simpelt. Alle, også kommunerne, skal jo spare, og de sparer så helt vildt på skoleområdet. På mange af de små skoler roder man rundt med alt for lave klassekvotienter (som måske kunne være fine, hvis der var penge). Det er ikke holdbart, og så lukker man skolerne. Og så er dr ingen, der gider bo der, og så lukker Brugsen, og så er der slet ingen, der vil bo der. Og de få, er godt vil alligevel, kan ikke få lån til at købe. Det kan de ikke fordi realkreditinstitutterne som ansvarlige virksomheder (og underlagt finanstilsyn og lovgivning) er nødt til at vurdere ejendommene som komplet u-omsættelige, hvorfor de selvfølgelig ikke kan låne til dem

    Pointe: det er nemt at komme med sure opstød, det er afsindigt svært at løse udkantdanmarks problem. Det er nok også grunden til, at ingen har gjort det endnu .. ikk:-)

    • Kong Mor 29. februar 2012 hos 10:41 #

      Det er jo de der 20-30% e-numre som kommer indimellem! De forsvinder ikke så hurtigt – vi sparer jo på de dyrebare varer fra DK 😉

      Nej vel er det ej simpelt – og jeg kan fint forstå at man lukker en børnehave fordi der ikke er børn nok. Men skolerne var FYLDT.. I hvert fald vores lokale og der var to spor på alle årgange.

      Jeg tror det burde kunne finansieres på en anden måde. Og jeg mener seriøst at det er en falsk besparelse at tvinge folk væk fra yderområder. (nu er mit yderområde ikke så yderligt endda)

      Men ja – at brokke sig er altid nemt, det er nok derfor så mange gør det – og lidt færre gør noget VED det..

      • Fruen i Midten 29. februar 2012 hos 11:22 #

        Hvis skolerne var fyldte, ja så virker det jo underligt at lukke dem. Helt enig.

        Og nej, det duer ikke at lukke vores udkantsområder ned, for at de kan ende som en kedelig mellemting mellem nationalparker og skrammel-lossepladser. Men det er altså bare fuldstændig ubegribeligt svært at regne ud, hvad der skal til for at undgå det. Især i krisetider, hvor alt spares væk.

        Men nyd nu bare lakridserne 😉

        • Kong Mor 1. marts 2012 hos 22:16 #

          Det ER svært at vælge fra eller til.
          Det var bare synd for denne skole.

          Heldigvis findes lakridser 😉

  7. Inge 29. februar 2012 hos 10:01 #

    Uhmmm det kuffertindhold behøver hun nok ikke slæbe hjem igen.. Gætter på at det er andre lækkerier der slæbes den anden vej. 🙂
    Hyg og nyd samværet

    • Kong Mor 29. februar 2012 hos 10:42 #

      Der skal nemlig slæbes den anden vej! 🙂
      Vi hygger!!

  8. svenne 29. februar 2012 hos 12:10 #

    Jeg kan se, at der var et par ting ekstra med i kufferten, som jeg ikke var klar over. 😉 Så kan jeg godt forstå at vægten faktisk var over 23 kg. inden den blev lettet for mindre detaillier. Go’ fornøjelse og velbekomme. 😉

    • Kong Mor 29. februar 2012 hos 22:22 #

      Nåå – du mener lakridserne?? 😉
      Tak!!

  9. stikmigenkage 29. februar 2012 hos 12:57 #

    Mmm…lækker “værtindegave”. Da jeg studerede i Spanien, havde alle mine gæster fra Danmark læssevis af Piratos med. Så mange at jeg faktisk måtte opgive at spise dem alle og smide nogle af dem ud…gys. Har ikke spist Piratos siden 😉

    • Kong Mor 29. februar 2012 hos 22:23 #

      En overdosis af Piratos? Det har jeg aldrig hørt om 😉 Jeg var lige ved at få OD af skildpadder 😉

  10. Marie 29. februar 2012 hos 14:58 #

    Ja, jeg kan helt tilslutte mig de andre indlæg…….der ER noget galt i Danmark!
    Dejligt at få besøg af een med en så omhyggelig pakket kuffert , der klarer mange behov.
    Det bliver da en uge med ren hygge.
    Ja, så scorede han lige igen….ham Gårdmand Bjørn!!!!!

    • Kong Mor 29. februar 2012 hos 22:24 #

      Lene er nemlig fænomenalt god til at pakke kuffert 🙂

      Ja han overraskede mig med den der – at de gider at lave danske lektier

  11. SourPuss 29. februar 2012 hos 17:00 #

    Jeg kan nu godt lide dine sure opstød 🙂

    • Kong Mor 29. februar 2012 hos 22:24 #

      Det er jeg glad for at høre!! 🙂

  12. overleveren 29. februar 2012 hos 17:29 #

    Læs og Forstå har jeg også været igennem – og jeg hadede det af et ondt hjerte. Synes den slags er så rigidt. Der var jo kun en løsning på alting. Den rigtige. Nej, det var ikke lige for mig. Men jeg troede faktisk at det system var død, begravet, borte og glemt. Men nej.. der må jo være grunde til at det stadig virker.

    Hygger mig gevaldigt over at se hvilke produkter I importerer fra DK. Men fuldt forståelige valg, i øvrigt 🙂

    • Kong Mor 29. februar 2012 hos 22:27 #

      Jeg kan også huske dem – det var dødsygt – fordi det føltes som om nogen troede man var dum!!

      Ja det er de særeste ting man lige mangler. 😉

  13. RAV OG KRAT 29. februar 2012 hos 17:36 #

    Sure opstød…nogle gange må man bare have LUFT!
    Sikke I kan hygge med guf og det hele…skulle hun betale for overvægt…ha ha
    En dejlig aften til jer 😉

    • Kong Mor 29. februar 2012 hos 22:28 #

      Ja 🙂 jeg skulle liiige af med en bøvs

      Nej hun skulle ikke betale! Hun måtte have 23kg med og hun havde 22,6kg 😀

  14. Tove 29. februar 2012 hos 18:07 #

    Jeg kan heller ikke forstå, hvorfor man lukker yder områderne i Danmark, når man gerne vil have, at danskerne bosætter sig der. Det er grotesk.

    Jeg synes at det er enormt flot af lærerne, at de har taget sig tid til at indsamle materiale til Gårdmand Bjørn og Prinsesse Lyserød, for som du selv skriver, har de nok at se til i forvejen. Men det beviser jo bare, at børnene er savnet, og de tænker på dem.

    Jeg kan godt forstå, at der har været overvægt i kufferten 😉 med alt det, der skulle ned i den. Men det ser godt ud 😉

    Fortsat god ferie 🙂

    • Kong Mor 29. februar 2012 hos 22:32 #

      Jeg synes det er trist at man sådan lukker og slukker.. Men jeg er jo kun konge og ikke statsmedister..

      Jeg er GLAD for at lærerne gad at tage sig tid til det – det giver også børnene en slags ro at de har søde lærere som glæder sig til at se dem.

      Vi hygger 😉

  15. Mille 29. februar 2012 hos 22:15 #

    Dejligt med besøg og åbenbart også dejligt med skolebøger. Man undres… og glædes. Og venter at det snart går over igen. Så spændende er læs og forstå altså heller ikke. (Men det er lakridser og kongemandler)

    • Kong Mor 29. februar 2012 hos 22:34 #

      Ja jeg blev noget forbavset da de var glade for at lave dansk 🙂
      Og nej Læs&Forstå er dødsygt.. 😉

      til forskel fra lakridserne 😉 og mandlerne

Skriv noget - så bliver jeg SÅ glad!!

