Havedrømme

12 mar

Lige om lidt skal jeg hjem til en have.

En have, som er min og som jeg kan rode i efter forgodtbefindende. Ikke at jeg gør det – men jeg har da muligheden.

Der sker jo det sære, at når man ikke har noget, så ønsker man sig det brændende. En have, elektrisk æggekoger eller Rosendahl lysestager. Og når man så har erhvervet sit højt ønskede objekt, så er det næsten lige meget efter kort tid.

Jeg har ingen æggekoger – ej heller ambitioner om at anskaffe mig en – og mine Rosendahl lysestager holder bare ikke særligt længe med Gårdmand Bjørn i huset.

Men jeg har en have.

Da jeg første gang så haven på Øen, udenom vores højtelskede hus, var den ligeså kedelig som midterrabatten på en sønderjysk motorvej.

Og så ikke et ondt ord om Sønderjylland i øvrigt!

Selve huset, der er sært på samme måde som Eventyrhuset – dog en hel del bedre isoleret – krævede i starten al vores opmærksomhed. Det første år i huset gik og foråret kunne fremvise den mest blomsterløse have, jeg nogensinde i mit liv havde set.

Jeg voksede op med en mormor der var bidt af en gal Søren Ryge, og i 85 % af de minder jeg har om hende, står hun enten på hovedet i et staudebed eller planter nasturtier omkring sit drivhus.

Familiens haver var frodige og fulde af spiselige overraskelser. Jeg lærte blandt andet hurtigt at man både kunne spise bøgeblade, skovsyre og andre små grønne vækster uden at tage skade. Snebær var derimod ikke nogen lækkerbisken og heldigvis var der ingen guldregn i haven ellers havde jeg nok også prøvet at æde dem.

Mens jeg legede hele somre væk i diverse blomstrende haver, tog jeg kun lidt, eller slet ingen notits af alt det arbejde der var forbundet med dem.

Jeg fik år efter år, tildelt små jordlodder så jeg kunne dyrke mine egne ærter og gulerødder, måske endda et par jordbærplanter. Jeg tror faktisk aldrig min mormor mistede håbet om, at jeg en dag ville interessere mig for havearbejde.

Men mine haver vansmægtede og hen på sensommeren når andre kunne høste som fortjent, stod jeg gerne og stirrede forvirret på 4m2 ufremkommeligt vildnis.

Da jeg blev 15, forærede min mormor mig en lillebitte troldhassel i en potte. Potten har haft bolig i mange haver siden, og til sidst blev den plantet i min egen ø-muld.

Sammen med meget andet godt. Blomster, buske og træer. Og nu er der endelig blomster hele året rundt.. Næsten i hvert fald. Okay, ikke når det sner – men ellers..

Med mit kendskab til botanik og den højere havekunst, er det meget muligt at der også er en del ukrudt imellem, men det må den havekyndige besøgende tage med, for hvis ukrudtet har pæne blomster, får det lov til at stå.

Jeg erkendte tidligt, at jeg nok aldrig ville tilbringe mange timer på mudrede knæ, i færd med at flå skvalderkål op med rod.

Men nu skal jeg jo hjem, og har i den anledning, fået havedrømme. Mest sådan nogle med flagrende gevandter i ubleget hør og hængekøjer med for mange puder i. Men også nogle hvor der meget overraskende medvirker gulerødder, cherrytomater og jordbær.

Forestiller mig, hvordan jeg pludselig vil finde mit aldrig udforskede havegen og blive en hel ørn til at beskære agurkeplanter.. og den slags.

Men det kunne godt være jeg skulle finde ud af hvordan de ser ud, før jeg går shopamok i et havecenter.

14 kommentarer to “Havedrømme”

  1. Madame 12. marts 2012 hos 07:22 #

    Det er en dejlig plan du har! Og med sådan en mormor kan du da kun få succes. Jeg går og overvejer, om jeg skal ha’ et drivhus, for det må nemlig være skønt at høste agurker og tomater af egen avl. Flytter I hjem til Danmark?

    • Kong Mor 12. marts 2012 hos 09:17 #

      Er nu ikke sikker på at det er arveligt det der havegen.
      Ja vi flytter hjem igen! Til sommer!!

  2. Susanne 12. marts 2012 hos 07:27 #

    Hvor er det skøn læsning. Vi har det drivhus, som Madame drømmer om, og jeg elsker det. Det første jeg gør efter en arbejdsdag er at gå derned og se, om der skal høstes, eller om der bare skal nippes et sideskud. Panlægningen er i gang, og der skal sås tomater i weekenden.

    Ellers er vi ikke de store havemennesker. Derfor blev gårdhaven etableret. Her er der plads til krukker og et par små bede. Sådan fungerer det bedst for os. På den anden side af huset, er der græs og frugttræer. Det er her, der er plads til at løbe med hunden og spille bold.

    • Kong Mor 12. marts 2012 hos 09:18 #

      Jeg håber at det bliver til noget. Det gør det nok ikke 🙂 Men det er ligemeget – drømmene er meget hyggelige.

      Krukker er godt. Og pænt. Man skal bare have ret mange før det er pænt.

  3. Ellen 12. marts 2012 hos 07:47 #

    Ih, hvor jeg kender det. I fantasien har jeg altid en stor og misundelsesværdigt pragtfuld have. I praksis har vi en lillebitte og dejlig nem gårdhave…
    Men når jeg bliver pensioneret, så skal der ske noget. Tror jeg. I Sverige, måske. For vi har jo stadig kun en lille gårdhave i DK.
    Jeg har sjovt nok også nemmest ved at se mig selv gå stille og eftertænksomt rundt med den flade kurv og skære blomster til vaserne, mens John hælder et glas kølig limonade op til mig henne under det naturlige lysthus 😉
    Men drømme skal man have. Ellers bliver det hele for tomt.

    • Kong Mor 12. marts 2012 hos 09:23 #

      Ja altså vores have er ret stor. 2800m2 så jeg kan ikke gemme mig og lege struds.
      Men heldigvis er First Man mere arbejdsom rent havemæssigt end jeg. Og han har da planlagt både det ene og det andet.

      Kan kun tilslutte mig din limonadedrøm! 🙂

  4. Tove 12. marts 2012 hos 10:43 #

    Drømme er skønne. De tillader en at have en fantasi om, hvad og hvordan det kunne se ud 🙂 I drømme ser det hele perfekt ud, og der er små kroge af hygge og hule, og ingen irriterende elementer af ukrudt 😉
    Jeg er heller ikke et havemenneske – hvad man også kunne se på haven, da jeg havde have 😉 men det afholdt mig ikke fra at drømme om hvordan den kunne se ud. Derudover er jeg faktisk også allergisk overfor græs, og det er ikke smart, når haven bestod overvejende af græs 😉
    Nu drømmer jeg bare om hvordan min lille altan skal og kan se ud med blomster, grill og møbler 😉

    • Kong Mor 12. marts 2012 hos 22:29 #

      Kender alt til græsallergi – de to yngste lider MEGET. 🙂

      Altaner kan også blive flotte! Der skal bare en masse krukker til!

  5. pernille 12. marts 2012 hos 12:00 #

    JA haven.
    Jeg glæder mig til at komme hjem til mine artiskokker, jordskokker, krydderurter, bær, skvalderkål, kvikgræs, NYEKARTOFLER, kan jeg nå at sætte løg og hestebønner? Er figenen mon død i vinters. RABARBER. Arrh rabarbertærte og -saft.

    Haver er fantastiske fordi de starter fra ny hvert forår.
    Så pyt med om det tager nogle år, før drømmen rigtigt bliver til virkelighed.
    Og pyt med om virkeligheden ikke har lige så meget ubleget hør og hængekøjer som drømmen, bare haven smager godt.

    • Kong Mor 12. marts 2012 hos 22:31 #

      .. Får jo hyperaktivt mundvand her.. 🙂
      Nye kartofler og rabarber.. MUMS 🙂

      Min virkelighed ender aldrig som et dame-livstilsblad 🙂 Og godt det samme!!
      Gulerødder smager også meget bedre når man ikke skal vaske alt det hør hele tiden!!

  6. Jens 12. marts 2012 hos 18:10 #

    Sikken nogle dejlige barndomsminder – det lyder fuldstændig som en beskrivelse af min gamle bedstemor………. 😀

    Jeg er ikke havemenneske og jeg er lykkelig for, at jeg bor i lejlighed. Da jeg jo er opvokset på landet ved jeg godt hvor meget arbejde der i en have. Nej tak, siger jeg bare.

    Men det lyder selvfølgelig spændende og jeg håber du får nogle af dine nye havedrømme ført ud i livet. 😀

    • Kong Mor 12. marts 2012 hos 22:32 #

      Ja min mormor var fantastisk. Kom helt til at savne hende da jeg skrev indlægget!
      Jeg vil bo på landet og have luft omkring mig. Og haver som andre passer 😉
      Drømme er jo gratis!!!

  7. The Blogless Sister 13. marts 2012 hos 09:11 #

    Jeg har også de der havedrømme, nu hvor jeg er flyttet til (endnu) en have, som indleder med manøvren “Pløjemark&Ukrudt”.

    Der indgår også ganske meget hør og solskin i de drømme – men til alt held er det kun 5-6 år siden, jeg sidst stod med en aldeles nøgen have, så jeg har i ganske frisk erindring hvordan det nærmere er noget med gummistøvler, lidet flatterende stillinger og fejldisponeringer (såsom at tænke “ej, gad vide om den dér selvsår sig? – til hvilket svaret næsten altid er ja, så man skal lige holde en smule øje)

    Haven er bare den bedste legeplads, som findes 🙂

    • Kong Mor 14. marts 2012 hos 20:53 #

      Ihh du anlægger simpelthen have hver gang du keder dig? 🙂
      Men det tager ganske rigtigt ikke så mange år før man har fået banket en rigtig nydelig have op!

      Pøj pøj!!

Skriv noget - så bliver jeg SÅ glad!!

