Grin til verden – den griner ikke igen..

13 mar

Overskriften er nok en anelse pessimistisk – der burde nok stå: Grin til fredagslæreren – hun griner ikke igen..

Altså, Gårdmand Bjørn går i Ecole Primaire. Og der har man som regel kun én lærer til alle fag. Og man får ny lærer hvert år.

Dette års lærer hedder Christine, og da hun er samtidigt skoleinspektør og skal klare en masse administrativt, har hun ingen undervisning om fredagen hvorfor klassen har en anden fredagslærer.

For et stykke tid siden blev jeg stoppet af denne fredagslærer som åbenbart var lidt misfornøjet med min søn.

”Jeg har skældt ham ud i dag” busede hun ud da jeg kom for at hente min håbefulde søn. ”Han fik et grineflip..” Og her kom jeg desværre også til at grine.

På den spruttende måde.

Det skulle jeg nok ikke have gjort, men man kan se så mange ting i bagklogskabens skinnende klare lys.

Jeg slugte mit grin og prøvede at se alvorlig ud, jeg ville jo ikke være alt for uhøflig.

”Og så fik han en straf.” fortsatte hun surt. ”Han måtte ikke være med til sport”

Jeg måtte her kæmpe hårdt for at lægge mit ansigt i alvorlige folder, i stedet for måbende do. Det lykkedes kun halvt, jeg fik fat i min søn og vi skyndte os at gå.

Normalt ville jeg nok have snakket med både ham og hende.. Men denne gang nøjedes jeg med at forklare min søn, at der ikke var så lang tid til at vi skulle flytte og at han heldigvis kun skulle have hende om fredagen.

Damer med så åbenlys mangel på pædagogisk sans, hører nemlig med til den kategori af mennesker man ikke kan nå.

Og skulle der sidde enkelte læsere ude i verden som undrer sig, vil jeg minde om at det er nemmere at få 10årige drenge til at sidde stille og høre efter, hvis de har spænet rundt og brugt deres krop i 45 minutter.

Og jeg vil godt indskyde at min yngste søn ikke er et buldrehoved. Han taler pænt, siger ikke ret meget, forstyrrer ikke i timerne og jeg har aldrig hørt noget negativt om ham, fra de andre lærere.

På vej hjem fnyste Gårdmand Bjørn indigneret: ”Jeg har da aldrig før fået skæld ud af Christine fordi jeg kom til at grine” Han surmulede lidt men tøede dog op derhjemme ved synet af amerikanske pandekager.

”Det er nok fordi Christine også er mor at hun er så sød.. Skrap, men sød” Kom det, lidt klistret, mellem to pandekager.

Jeg tror ikke jeg siger noget til fredagslæreren, er nemlig ret overbevist om at det er nytteløst; hun har nok også allerede afskrevet mig som håbløs, ikke seriøs forælder..

Heldigvis.

18 kommentarer to “Grin til verden – den griner ikke igen..”

  1. Madame 13. marts 2012 hos 07:12 #

    Kommentaren fra Gårdmand Bjørn er slet ikke til at stå for: ‘Det er nok, fordi Christine også er mor, at hun er så sød. Skrap, men sød’ 🙂 Godt I snart flytter hjem til Danmark …

    • Kong Mor 14. marts 2012 hos 20:37 #

      Ja – men han har for længst fattet at man godt kan være skrap OG mor!! 🙂

  2. Ellen 13. marts 2012 hos 07:31 #

    Skræmmende, at pædagoger kan være uden for pædagogisk rækkevidde…
    Det er godt, at I snart kommer til DK, men jeg er da ikke sikker på, at pædagogerne generelt set er så meget bedre her – eller hvad? Men de er anderledes 😉
    Undskyld, hvis du skulle læse dette, Marianne. Det gælder naturligvis ikke dig…)

    • Kong Mor 14. marts 2012 hos 20:38 #

      Jeg ved det ikke – jeg har været forholdsvis heldig med de pædagoger der har haft kontakt til mine børn.
      Bortset fra en – men det var til mig!! 😉

  3. lavendels 13. marts 2012 hos 08:20 #

    Hmmm…tja, ikke den store pædagogiske sans, der præger fredagslæreren..jo, jeg tror nu nok, man de fleste steder i DK har en fornemmelse af at fysisk aktivitet gør det lidt af med uroen i rumpetten hos yngre skoledrenge …og piger. god tirsdag!

    • Kong Mor 14. marts 2012 hos 20:39 #

      Nææ..
      Ja, i Danmark har firkløveret sommetider matematik i hallen!
      SÅ godt at man ser men nye øjne på indlæring!

  4. Trillemor 13. marts 2012 hos 08:28 #

    Ja, det er i hvert fald umuligt at forestille sig at fru Sur selv har børn – glade børn:-)

    • Kong Mor 14. marts 2012 hos 20:40 #

      Jeg ved ikke om hun har børn. Men det er i hvert fald lidt synd hvis hun tror at man kan få urolige børn til at være rolige ved at sidde ned..

  5. helleq 13. marts 2012 hos 13:00 #

    Opdragelse og straf er forskellig- meget forskellig fra land til land, åbenbart…
    Som i USA, hvor de ikke kan forstå, at vores børn er så velopdragne, når vi ikke har slået dem mens de var små!

    Godt at de danske lærere ikke må straffe på den slags urimelige måder 🙂

    • Kong Mor 14. marts 2012 hos 20:42 #

      Hahaha – ja men jo!
      Ja de fleste i DK har da haft den slags på skemaet!! 🙂

  6. Tove 13. marts 2012 hos 16:27 #

    Fredags læreren er udenfor pædagogisk rækkevidde.

    Som Gårdmand Bjørn konstaterer, så kan hun ikke være mor – eller også er hun mor men ikke til drenge og i hvert ikke til små selvstændige drenge, som har deres nysgerrighed i behold.

    • Kong Mor 14. marts 2012 hos 20:43 #

      Han snakkede nu kun om sin egen søde lærer. Jeg ved ikke om fredagslæreren har børn, men hun er som sagt ikke ret god til at håndtere de andre!! 😉

  7. SourPuss 13. marts 2012 hos 20:21 #

    Tror jeg har læst dit indlæg tre gange idag. Leder efter de rette ord – for det er dælme svært at skrive med eksakte ord, der kan male billedet af hvor meget det lille indblik i dit liv, fik min dag til at rumme en hel del smil 😉

    • Kong Mor 14. marts 2012 hos 20:44 #

      Så må jeg jo gætte mig til hvad du har tænkt!!
      🙂

  8. Susanne 13. marts 2012 hos 21:15 #

    Sikke en finke. Hun har misforstået nogen ting. Når jeg kører på arbejde, bliver jeg mødt at et utal af børn et par gange om ugen. Jeg tror ganske enkelt, at de går tur inden skolegangen. En rigtig god måde at starte dagen på.

    • Kong Mor 14. marts 2012 hos 20:44 #

      Ja det lyder da skønt! Det ville også være rart at starte sin arbejdsdag sådan!! 🙂

  9. Marie 14. marts 2012 hos 19:07 #

    Nej, den sure lærer skulle måske slet ikke have med børn at gøre.
    Hun tåler tilsyneladende ikke glade børn…som Gårdmand Bjørn.

    • Kong Mor 14. marts 2012 hos 20:45 #

      Der er en del som bare ikke skulle være lærere!! Søde mennesker men de kan ikke styre de der lopper. 😉

Skriv noget - så bliver jeg SÅ glad!!

