Skjult kamera

18 mar

Har siddet med familien foran fjernsynet. Det er i forvejen ikke noget der sker ret tit. Undtagelsesvis kan det ske søndag aftner, fordi der er Barnaby.

Men altså, jeg satte mig i sofaen omgivet af børn og så fjernsyn. Skjult kamera. Og jo mere jeg så, jo mindre var det morsomt, og jo mere gik det op for mig at jeg faktisk slet ikke kan lide det.

Nej, jeg kan ikke lide skjult kamera. Så er det sagt. Ihvert fald ikke den nye slags.

Muligvis er det så fordi jeg er ved at blive gammel.

Og mere kedelig end jeg plejer.

Og vrissen.

..

Jeg har jo en “Brok” -kategori.. Som skal holdes ved lige.

Men altså, skjult kamera er som sagt ikke hvad det har været.

Det foresvæver mig at det var langt morsommere da jeg var lille. Mindes især noget tysk noget, med en mand der dyppede armen i et akvarium og derpå åd gulerodsstrimler så det så ud som om det var en frisk halebaskende og spillevende guldfisk han gnaskede i sig.

Det var sjovt. Det var hylende grinagtigt.

Men det begrænser morskaben, at det er nødvendigt at gøre folk nervøse for at de har gjort i nælderne.

Der var nogle i går aftes, som skulle løbe tværs over min skærm med en falsk olympisk flamme i hånden, denne flamme blev pustet ud med en fjernbetjening, når den arme stakkel nåede publikum. Følelsen af at de må have ødelagt en god oplevelse for mange mennesker, så ikke sjov ud.

Det er heller ikke sjovt at få en sagesløs frivillig til at bære en stor fødselsdagskage ind til et børneselskab. Kagen har snor i, og den ryger naturligvis på gulvet, hvorpå fødselsdagsbarnet giver sig til at tude. Alt sammen iscenesat, for at få godtroende stakler til at føle de har gjort noget forkert.

Det er da ikke morsomt?

Det er blevet andre ting man griner af åbenbart. Nutildags.. HOV der blev jeg lige 82 igen..

Det er ikke nok at have en monstertung kuffert ingen kan bære for den søde blondine, eller en liggestol som bare ikke kan slås op.

De der, ”se du har gjort noget utilgiveligt: ødelagt en børnefødselsdag, sat en blind mand ned på en nymalet bænk eller slukket den olympiske flamme” de er altså bare ikke sjove.

Med mindre man naturligvis er ligeglad med andre, meget apropos den parkerende dame forleden aften.

Prinsessen sagde undrende: ”jeg ville være SÅ ked af at have tabt hendes kage på gulvet og sige undskyld hundrede gange, det er da synd for dem!”

Og det er der sikkert også mange andre mennesker som blev. Kede af det altså. Og uden tvivl også nogle som var fløjtende ligeglade. Fordi det ligger i tiden?

Men hvordan det kan være sjovt det forstod jeg altså ikke.

Med andre ord – jeg gad ikke se fjernsyn mere. Blev helt ked af det på deres vegne. Så vi sank slagskibe i stedet for. Det var så til gengæld meget mere sjovt end fjernsyn!

Og intet slagskib kom galt i halsen.

22 kommentarer to “Skjult kamera”

  1. overleveren 18. marts 2012 hos 06:58 #

    Skægt, at den der med guleroden og guldfiskene er blevet sådan en klassiker og noget alle kan huske når de har set det. Mon den ligger et eller andet sted på youtube. Den var ihvertfald godt tænkt.
    I dag bryder jeg mig heller ikke om skjult kamera, og af samme grunde som du nævner. Er i det hele taget slet ikke til pinligheds-tv. Får så ondt i tæerne af det.

    • Kong Mor 18. marts 2012 hos 17:33 #

      Jeg har lige fundet en guldfiskevideo, den var engelsk og ikke tysk. Så enten husker jeg forkert eller også er der flere!

      Jeg er slet ikke til TV. Jeg forstår ikke at man har lyst til at vise sig selv frem sådan.

  2. SourPuss 18. marts 2012 hos 07:49 #

    Jeg så et klip den anden dag, som en “vittig sjæl” mente jeg burde more mig over. Det var jo ikke sjovt. Det var ondskabsfuldt.
    “Måske det er endnu et af de små tegn på, hvor ligeglade folk efterhånden synes at være med hinanden?”, var ærlig talt min umiddelbare tanke.
    Jeg er nok for gammel til at forstå, hvad sjov der er i at gøre andre bange og kede af det.

    • Kong Mor 18. marts 2012 hos 17:35 #

      Lige præcis. Jeg fatter ikke hvorfor det altid skal gå ud over nogen. Det er som om det ikke er morsomt hvis det ikke går ud over nogen.

      Jeg ved ikke om det er et tegn. Men det er gennemgående synes jeg.

  3. Rejen 18. marts 2012 hos 08:28 #

    Sjovt nok så synes jeg heller ikke at det er sjovt med skjult kamera hvor andre bliver kede af det, udstillet hvis de har gjort noget pinligt, eller falder og slår sig gevaldigt…Det kan jeg virkelig ikke se det skægge i så jeg dropper også skjult kamera-udsendelser…;-D God søndag til dig..

    • Kong Mor 18. marts 2012 hos 17:35 #

      Nej det er ikke rart.. God søndag! 🙂

  4. Inge 18. marts 2012 hos 08:45 #

    Jeg melder mig i koret.. Det er over-hele-hovedet ikke sjovt mere.. 🙂

    • Kong Mor 18. marts 2012 hos 17:35 #

      Sikke vi er enige! 😉

  5. pernille 18. marts 2012 hos 10:55 #

    Skjult kamara
    hjemmevideo
    X antal talent show
    Der er rigtigt meget TV hvor attraktionen er at se andre komme galt afsted.

    Men jeg ved ikke om det er noget nyt… Det er vel lidt den samme fascination som fik/får folk til at betale for at se sabelslugere, boksekampe eller tårnspringere.

    Tænk hvis det går galt.

    Sådan noget kan jeg heller ikke holde ud at se.

    • Kong Mor 18. marts 2012 hos 17:38 #

      Ja der er meget TV af den slags.

      Det gys man kan få når man ser linedansere, det er vel også “tænk hvis det går galt” men jeg synes ikke det er helt det samme når man sidder og venter på – og godter sig over – at ting går galt for andre.

      Det er faktisk størstedelen af tv. Og netop derfor jeg ikke ser tv.

  6. Dorte (Kaffekværneren) 18. marts 2012 hos 13:10 #

    Det er jeg helt glad for du skriver! Jeg kan heller ikke se det morsomme i de “gags” hvor man iflg. mig driver direkte rovdrift på folks følelser bare for at kunne pege fingre af dem for åbent kamera. Men altså de stakkels “ofre” har vel bagefter sagt god for at skidtet blev sendt ud??!! Dog muligvis har ofret kun sagt ok for ikke at tabe yderligere ansigt ved at være en “tørvetriller” og sige “det dér gider jeg fandme ikke have folk skal se! Vil ikke være yderligere til grin!” :o///

    • Dorte (Kaffekværneren) 18. marts 2012 hos 13:11 #

      Skulle være en trist smiley ti slut. Ved ikke rigtig hvad det endte med. Ligner en overrasket smiley??..

      • Kong Mor 18. marts 2012 hos 17:41 #

        Hi hi – jeg synes nu den passer meget godt!

    • Kong Mor 18. marts 2012 hos 17:41 #

      Jamen tak! 🙂
      Jeg ved ikke om man kan nægte den slags. Jeg skulle i hvert fald ikke nyde noget, hvad enten jeg ville blive kaldt tørvetriller eller andet.

      Tænk så på alle de youtube videoer hvor folk gør grin med dem de kender. Jeg nægter at kalde dem venner.

  7. Fruen i Midten 18. marts 2012 hos 13:52 #

    Osse mig. Jeg kan heller ikke li’ (forstå?) skjult kamera eller andre ting, der udstiller folk, eller gør dem kede af det. Er det alderen??

    • Kong Mor 18. marts 2012 hos 17:42 #

      Måske er det alderen. I så fald glæder jeg mig til at blive 43! 😀

      Som du forstår jeg det ikke. Det er jo ikke morsomt. Det er ondskabsfuldt.

  8. wildskud 18. marts 2012 hos 14:19 #

    Jeg sad en aften, sammen med nogle venner. Snakken faldt på det her med at more sig……. en halv times tid inde i snakken om aaaaalle de der sjove ting, de kunne berette om, spurgte jeg dem, om de kunne komme i tanke om bare EN ting, som både var sjov og IKKE handlede om at en eller anden kom galt afsted eller dummede sig på en eller anden måde.

    Det kunne de ikke…… Faktisk blev de sure på mig. For nu havde de nemlig svært ved at more sig over noget som helst når jeg var i nærheden. Tit hørte jeg, efterfølgende, når de havde grinet færdig: “Nej, det synes du sikkert heller ikke var sjovt”, hvortil jeg altid svarede “jo…. -også selvom du ikke hørte mig grine. For det var nemlig ikke mig selv det gik ud over”.

    Vi er ikke venner mere……

    • Kong Mor 18. marts 2012 hos 17:44 #

      Jeg er tilbøjelig til at sige at det har noget med intelligens at gøre. Men det er nok at stramme den.

      Et eller andet sted er det mennesker som er lidt afstumpede og som mangler empati hvis de kun kan grine over andres ulykke.

      Det er nok meget godt for dig at det ikke er dine venner mere!

  9. Ellen 18. marts 2012 hos 14:27 #

    Verden bliver mere og mere rå – siger den jævnaldrende-også-82-årige Ellen.
    Det må vel være det … det er godt nok meget længe siden jeg har set skjult kamera, så jeg har ikke fulgt med i udviklingen, men det lyder heller ikke som om jeg er gået glip af noget.
    Jeg er mindst lige så sart som du (og andre) er – jeg hader konkurrencer, hvor det gælder om, at en enkelt ud af mange skal smides ud, og jeg ser simpelthen ikke den slags udsendelser. Det er mere i orden at blive nr. 1, 2 eller 3 ud af masse, så der ikke bare står en enkelt taber tilbage og har det ad helvede til.

    • Kong Mor 18. marts 2012 hos 17:49 #

      Jamen så har det måske noget med alderen at gøre.

      Spol tiden tilbage til den franske revolution. Jeg havde nok heller ikke siddet og klappet af guillotinens ofre og de trillende hoveder. Jeg kører heller ikke forbi ulykker med næsen klistret til vinduet for at se blod.

      Et program for mange år siden (det findes vist også i Danmark) hed noget med det svageste led. Og det var bare så trist at se på. Jeg forstår bare ikke folk vil være med.
      Tror at det var på det tidspunkt jeg holdt op med at se fjernsyn.

  10. Tove 18. marts 2012 hos 16:00 #

    Skjult kamera er noget at det mest uoriginale der findes, netop fordi hoved formålet er at lave grin med den uskyldige. Som man nok kan fornemme, så ser jeg det heller ikke.
    Faktisk kan jeg sætte mig ind i de uskyldiges tankegang, om hvordan de må have det, for jeg og Daddy har engang oplevet og virkelig troet at der virkelig måtte være skjult kamera på et velrenommeret hotel/kro. Men tjenere viste sig at være så inkompetente og total ligeglade, at det lige så godt kunne have være skjult kamera. Vi gik med en følelse af, der-kommer-vi-bestemt-kke-igen og hvad-var-det-lige-der-skete? Oplevelsen var så surrealistisk, at vi til sidst var både virkelig sure og grinte.

    Hvis jeg virkelig var til folk, som kommer til skade, snubler eller jack ass, så skulle jeg have grint min r.. i l…. i går, da en mand mistede balancen over 2 trin på en jerntrappe og landede ret hårdt. Jeg og en anden stod lige og holdt øje med ham, imens vi nærmest selv kunne mærke, hvor ondt det måtte have gjort. Han rejste sig dog hurtigt op igen og humpede stille væk. Bagefter gik vi forsigtigt ned af selvsamme trappe.

    • Kong Mor 18. marts 2012 hos 18:00 #

      Jeg synes det skjult kamera der var da jeg var lille, var morsomt. Men det er bare slet ikke okay at gøre grin med andre på den måde.

      Jeg kender godt de der mærkelige oplevelser hvor man føler sig med i skjult kamera.

      Det lyder voldsomt med manden som faldt. Stakkel.

Skriv noget - så bliver jeg SÅ glad!!

