Her kommer anden del af flyttejournalen. Om at pakke sammen.
Jeg vil ikke undlade at gøre ekstra opmærksom på at man skal starte med at rydde op, før man går i gang med at pakke.
Det giver jo sig selv.
Hvem i al verden gider flytte med en masse ting, papirer, for småt tøj og en knækket grydeske, som man bare skal smide ud når man er kommet på plads i det nye hus? Eller måske aldrig får smidt ud? Det er faktisk flere end du aner.
Så nu siger jeg det lige igen.
Altså: sortér. Det som kan bruges af andre, kan foræres væk eller komme på genbrug. Resten ryger ud.
Det eneste det eventuelt kan betale sig at flytte med, er gamle plettede viskestykker, skovturstæpper, slidte håndklæder og den slags, for det kan bruges som fyld og beskyttelse i flyttelæsset og blive smidt ud bagefter. Vi gav vores gamle tæpper og håndklæder til hundeinternatet.
1. Pak kufferter – til hvert familiemedlem skal der pakkes en kuffert til en 3 dages ferie, så slipper man for at lede desperat efter følgende: Skiftetøj, hjemmesko, medicin, tandbørste, briller osv. Hold kufferterne adskilt fra alt det andet der skal flyttes. Under sengen er et godt opbevaringssted. Så har man lidt styr på de første hektiske dage i et nyt hus.
2. Pak en hyggebox – til den første aften i det nye hus. Men mere om den senere.
3. Lav “Luk mig op først” kasser – Alt hvad du har, er forhåbentligt nødvendigt, men det er ikke det hele der er lige nødvendigt, hele tiden. Vælg en kasse – pr. rum – som indeholder det allermest nødvendige. De vigtigste vil være køkken og badeværelse.
4. En af gangen – Hvor det er muligt, skal der pakkes et rum ad gangen. Ellers bliver man forvirret over at have 12 kasser i gang samtidigt, og løber sur i det. Start med vintertøj/sommertøj som man ikke bruger, bøger og nips. Dette er oplagt til at få pakket under et veninde-pakke-party!
5. Ryd op imens – Brug flytningen til en undskyldning for at smide ud og give det væk, du ikke har brug for.
6. Væk fra gulvet – Brug et bord I stedet for gulvet, hvor du kan komme afsted med det, det er langt mere overskueligt og huset roder ikke så meget, hvis man skal noget andet, midt i det hele. Og du risikerer ikke at overfylde din kasse.
7. Hold styr på små dele– Når du skiller et møbel ad, så tape de tilhørende skruer o. lign. fast i en lille plastikpose på møblet – så ved du hvor de er når du skal samle det igen. Skriv evt. på posen hvilket møbel det er til.
8. Spar på pladsen – Brug håndklæder og lagner til at beskytte ting der kan gå I stykker. Så er de nemlig pakket og alle ved hvor håndklæder skal hen.
9. Forsigtigt – Pak altid tallerkner, spejle og andre glasflader så de står på højkant. Læg engangsvaskeklude imellem tallerknerne. Avispapir sviner helt afsindigt. Man kan (i Danmark) få bagerpapir billigt, så man kan pakke glas og andre skrøbelige ting hver for sig.
10. At stable – Put de tungeste kasser nederst – i flyttebilen – så de ikke maser de mindre tunge. Fyld altid kasserne helt op, de holder bedre når de ikke synker sammen.
11. 20 kg. – Prøv at holde kasserne på max. 20 kg. Det er bedre at fylde en kasse halvt op med bøger og T-shirts eller garn for resten, end at ingen kan løfte en stor kasse propfuld af bøger. Med en badevægt i det rum du pakker i, kan du tjekke vægten. Din ryg vil nok blive glad for det! For slet ikke at tale om dine flyttehjælpere.
Ja – det er gode råd. For 25 år siden drømte jeg om ikke at skulle flytte de første 10-12 år, så håbede jeg der ville være råd til en bedre større bolig – men nu sidder jeg her på 25.nde år og skal alligevel igennem det samme: Oprydning og udsmidning. Det giver store problemer – tak for rådene, dem kan jeg godt bruge 🙂 Man kunne godt få det indtryk, at du har flyttet og været administrator mange gange i dit liv – nåja, det var jo derfor junior kaldte dig “Kong Mor”!!! ☺
Jeg har flyttet så mange gange at det er helt uhyggeligt – men sådan er det bare at være gift med en soldat! 🙂
Og efter et par forholdsvis kaotiske flytninger lavede jeg denne flyttejournal..
Har brugt den lige siden!
Jeg håber du kan bruge mine råd til noget fornuftigt! Jeg kommer snart med de 3 sidste afsnit – du kan evt. skrive “flyttejournal” i søgefeltet så kommer alle 5 afsnit frem!
Det er nogle rigtig fine råd, du kommer med! At pakke en kuffert til hvert familiemedlem til en 3 dages ferie har jeg aldrig tænkt på før.
Tak 🙂
Det er især godt hvis man skal flytte langt væk og ikke er sikker på at flyttebilen kommer med det samme!
rigtig gode råd 🙂 og det der med at bruge håndklæder viskestykker mv har jeg brugt rigtig tit – aldrig aviser for så skal det hele jo vaskes af, og det gider jeg ikke når der er andet at tage sig til.
Og ja altid starte med et rum af gangen 🙂 flere rum er forvirrende ;-9
Lige præcis – man gider ikke vaske en hel masse porcelæn af, når der er 1000 andre ting at gøre!
🙂
Engangsvaskekludene er også mine favoritter når der skal pakkes. Poserne til ikeaskruerne er også en klassiker. Dog tror jeg nogle af vores venner har lavet lidt sjov med os ifm sidste flytning. Der sidder stadig en pose med skruer på indersiden af et vores sengeben. Vi kan ikke se de mangler nogen steder i sengen, men det bekymrer os da ind i mellem 🙂
Mht at stable kasser… opnår du så ikke bare at flyttehjælperne stabler dem omvendt ind i bilen og de tunge havner øverst ?
Alle vores kasser er altid tunge… vi har bøger i massevis. Og få venner når vi skal flytte – for de ved det. (og bare rolig – vi ved godt at kasser ikke må fyldes med bøger).
Det var ellers en skøn sengeskruejoke! 😉
Jeg har omgående rettet det som kunne misforstås – jeg mente naturligvis at man skulle stable kasserne inde i flyttebilen sådan med de tungeste nederst!
Vi har også 3 milliarder bøger. Man kan ikke få for mange bøger 😉
Tak for rådet om bagepapir og skumklude! Det gad jeg godt selv have tænkt mig frem til et par flytninger tidligere. Med kun 5 uger til flytning er det vist også på tide, at jeg kommer i gang med oprydningen.
WOW – nå ja så kan jeg godt se at jeg bliver nødt til at smide hele journalen på bloggen ret hurtigt. De 2 resterende kapitler kommer meget snart!!
Jeg kan især forholde mig til nr. 7. Da vi pakkede bogreolen ned, puttede jeg “hyldebærer-dimserne” i en lille pose og lagde dem et sted, hvor det ville være nemt at finde dem igen. Troede jeg! Vi ledte og ledte og stod på hovedet i alle kasser i flere omgange … og det varede længe før alle kasser blev pakket ud. (Mangler faktisk stadig nogen her knap 2 år senere.) Nåm’n til sidst gav vi op og tog ud i Ikea og fyldte lommerne fra deres kasser med ekstra dimser. Og efter lidt mere end et år, fandt jeg endelig den kasse, jeg havde syntes var det oplagte sted.
Det er PRÆCIS det – jeg ved ikke hvor mange gange jeg har fundet “idiotsikre” steder – og så har jeg glemt alt om dem igen.
🙂