Flytte – #5 Pakke ud og falde til

4 Apr

Så sidder man der. Første aften i et nyt hus.

Det første man har gjort når flyttebilen er ankommet, er at sætte alle ”luk mig op først” kasserne ind i deres respektive rum.

Alle sengene kommer på plads først og er blevet redt, der skulle gerne være sengetøj i ”luk mig op først”-kassen fra badeværelset. Så får man børnenes værelser nogenlunde på plads – de har naturligvis også en ”luk mig op først” kasse – som de selv kan pakke ud, så de har et sted at være med deres yndlingslegetøj, tegnesager og en bog, hvis man ikke vælger at få en babysitter til at tage dem en tur på legepladsen og rundt i kvarteret.

Der er kasser overalt og man spørger sig selv, hvordan man skal overleve endnu en flytning. Så tager man sin hyggekasse frem. Der er stearinlys, tændstikker, en god vin, proptrækker, lækre snacks, måske noget musik. Ingen tæpper, for man har jo sin dyne med rent sengetøj på, såfremt man har fulgt planen. I hyggekassen er der i hvert fald alt det som skal til, for at man kan slappe lidt af, snakke lidt og komme mentalt lidt ned igen, så man er i stand til at sove. Så må udpakningen blive i morgen.

For ligesom der har været en plan for at pakke, er der en plan for at pakke ud og falde til.

1. Udpakningsplan – lav en plan for udpakning. Og tidsbegrænsning. Ellers ender du med at stå med 30 halvt udpakkede kasser og ikke styr på en skid, om 4 uger. Og SÅ sjovt er det altså heller ikke at flytte.

2. Skrald og genbrug – Behold et par kasser til alt det skrald der er forbundet med udpakningen, så er det nemmere at kyle på genbrugspladsen, når du har fundet den.

3. Husk pauser – hold fri indimellem, tag ud, se eller gense området. God måde at lære området at kende på, så man kan finde rundt ret hurtigt.

4. Housewarming – Forbered en lille komsammen for at lære folk at kende, eller i vores tilfælde, for at hilse på gamle venner.

5. Inviter børnenes venner – Børnene har også brug for at få nye venner på besøg. Snak med den nye skole og find ud af hvem børnene leger bedst med og inviter dem + forældre til kage en eftermiddag.

6. Få det praktiske på plads – find en læge, tandlæge, frisør, indkøbsmuligheder osv. så hurtigt som muligt. Spørg naboer, de andre forældre på skolen, hos bageren eller på apoteket.

Og pludselig en dag er alt på plads og livet er ved at finde en rutine igen.

Til sidst vil jeg bare minde om, at det tager ca. to år at falde til et sted. Uanset hvor man flytter hen. Samt at en flytning er meget stressende, også uanset om man glæder sig eller ej, men med sådan en idiotsikker planlægning som denne, falder det praktiske i hvert fald hurtigt på plads og man har ikke det at slås med oven i savn og usikkerhed og det gamle man har forladt og det nye man er midt i.

Og nu vil jeg i øvrigt holde mund med hvordan man flytter på papiret, og i stedet gøre alvor af det!

20 kommentarer to “Flytte – #5 Pakke ud og falde til”

  1. overleveren 4. april 2012 hos 06:35 #

    Endnu en glimrende liste fra din hånd. Personligt synes jeg at det værste ved at flytte er rengøringen af det tidligere hjem, et emne du ikke har berørt. Det bedste er udpakningen i det nye. Man ser alt med friske øjne og får smidt lidt mere ud. Der er altid noget der nok ikke skulle have været med, på trods af gode intentioner.

    • Kong Mor 4. april 2012 hos 18:48 #

      Ja, det er noget bæ det med rengøringen. Jeg har egentligt bare taget det fra en ende af, og som regel har huset været tomt når vi har gjort rent, og så går det altså.

      Og ja – der kommer altid for meget med alligevel!🙂

  2. Susanne 4. april 2012 hos 06:41 #

    Jeg bliver helt forpustet. Og dybt imponeret igen igen.

    • Kong Mor 4. april 2012 hos 18:48 #

      Tak tak – det er såmænd ikke så voldsomt🙂

  3. Lene 4. april 2012 hos 07:33 #

    God pakkelyst. Når pinsen kommer er I forhåbentlig klar til udpakningen i et forhåbentligt solbeskinnet Danmark🙂 God påske til jer

    • Kong Mor 4. april 2012 hos 18:50 #

      Lige knap. lastbilen kommer nok først d 31 maj.
      Og jeg håber da meget at I har fundet foråret frem til den tid!

  4. Madame 4. april 2012 hos 07:54 #

    Det er en fantastisk plan – rigtig god idé også med hyggekassen! Man kan trænge meget til bare at sidde og slappe af med lidt vin midt i flytteræset.

    • Kong Mor 4. april 2012 hos 18:51 #

      Det har i hvert fald været rart for os at have hyggekasser hist og her!😉

  5. Fruen i Midten 4. april 2012 hos 10:28 #

    Overleveren har ret; det værste er at skulle gøre rent efter sig, når man flytter. Man er i forvejen helt flad af at pakke, og når så endelig den sidste kasse er båret ud, så skal man gøre rent. I noget som ikke længere rigtigt er ens eget og som ser lidt nusset og ‘træt’ ud, nu hvor al hyggen er forsvundet. Det er virkelig TRÆLS!

    Og så ville jeg – hvis jeg havde plads nok altså – nægte at få kasser i alle rum, når jeg flyttede ind det nye sted. Hellere god tid til at få hvert enkelt rum på plads end kaos i alle rum på én gang.

    Hyggekassen vil jeg til gengæld tilføje, hvis og når jeg skal flytte næste gang🙂

    • Kong Mor 4. april 2012 hos 18:53 #

      Det er nemlig træls – men jeg synes tit det går hurtigt når der ikke er flere møbler.

      Jeg har prøvet at få alle kasser ind et sted. Det stressede mig bare mere at komme ind i dette uoverskuelige rum.

      Men sådan er vi så forskellige!🙂

  6. Anette 4. april 2012 hos 11:41 #

    Jeg håber I alle falder godt til i jeres nye omgivelser. Fantastiske flytteplaner du har udarbejdet. Jeg vil låne en del, når jeg – hvis jeg, forhåbentligt, lige straks, vi krydser fingre – skal flytte.
    KH Anette

    • Kong Mor 4. april 2012 hos 18:55 #

      Du låner bare væk – husk de er jo ikke fastlagte – de kan ændres og tilpasses folks behov. Det er det som er så godt ved dem.

      Jeg ved vi falder godt til – det er jo vores eget hus!

  7. Kirsten 4. april 2012 hos 12:17 #

    Vildt imponerende og jeg vil absolut anvende metoden – selv om vi normalt ikke selv skal pakke. Men derfor alligevel har brug for at have helt styr på kasserne.
    Tak fordi du gad🙂

    • Kong Mor 4. april 2012 hos 18:55 #

      Selv tak! Du kan jo bare tilpasse den jeres behov!🙂

  8. metteweber 4. april 2012 hos 17:05 #

    Super indlæg igen – meget anvendlig som ramme . hvor lang tid det tager at falde til synes jeg er meget individuelt og afhængig af mange forskellige ting som fx. alder, hvor man kommer fra hvor man rejser hen omstændigheder i den kultur du møder, om du er single, gift og har børn økonomi, bolig , livsfare, hvor mange gange du har prøvet at flytte tidligere. Etc.
    Verdensborger og pendler mellem verdensdele
    Mette Weber

    • Kong Mor 4. april 2012 hos 18:57 #

      Det har du sikkert ret i!
      Jeg har snakket med mange børnefamilier om at falde til – og de fleste er enige om de to år holder nogenlunde – plus minus alt efter hvor udfarende man er!

  9. Inge 4. april 2012 hos 21:14 #

    Imponerende struktur at have over flytninger.
    Den bedste flytning jeg har nogensinde har haft, var hvor vi havde bestilt pakkemester til nedpakning af alt i huset.. Det var SÅ nemt, indtil vi skulle pakke ud igen, vi havde ingen anelse om hvor noget var..🙂 og alle 150 kasser var stablet fra gulv til loft i flere rækker i spisestuen.. Til gengæld blev alle møbler sat på plads, så vi tømte kasserne fra en ende af.. og det gik egentlig ret hurtigt. Personlige ting havde vi selv med i bilen.

    • Kong Mor 4. april 2012 hos 22:24 #

      Jeg ville også gerne have folk til det hele – men som du siger kan man så finde noget igen?

      Godt at det blev overstået i en fart – jeg havde fået fnat af 150 stablede kasser🙂

      Jeg glæder mig IKKE..

  10. Tove 4. april 2012 hos 22:41 #

    Jeg troede jeg havde kommenteret denne, og med min distræte hjerne skulle man tro, at jeg er ved at flytte selv … men jeg planlægger kun min eksamensforberedelse😉

    Du kommer med rigtig mange gode råd, som jeg helt sikkert il tage med en anden gang, der er tale om flytning😉

    Som du selv skriver, så er det jo ikke nok at skrive det … nu skal du til det – altså at pakke ned🙂 håber det går let og smertefrit

    • Kong Mor 5. april 2012 hos 22:05 #

      Ihh det kender jeg godt – jeg misser også sommetider at svare på en kommentar eller to.🙂

      Tak for rosen, det kan jo altid tilpasses ens egne behov!

Skriv noget - så bliver jeg SÅ glad!!

