SMIL, for satan

12 Apr

HOV – jeg bandede. Men jeg forsikrer jer, jeg er stadig kedelig! Jeg skal bare lige have afleveret en provokerende bøvs.

Men det kom bare fordi, jeg lige kom til at tænke på, at jeg skal flytte hjem. Som i snart. Og så fordi man er tilbøjelig til at sammenligne. Det ved jeg godt man skal lade være med, men altså jeg kan ikke lade være.

For eks. smilene og alle de daglige ”goddag’er” man smider om sig med, hernede i det franske, dem vil jeg savne helt enormt. Når vi er kommet hjem.

Hjem til sure mennesker, som har nok i deres eget, der stirrer på mig, som var jeg faldet ned fra himlen, hvis jeg tør sige ”goddag” i et venteværelse. Der er også masser af sure franskmænd, men de siger nu goddag alligevel.

Hjem til vrisne mennesker, som ikke gider vente den tid det tager ved kassen, og som absolut mener at det må være kassedamens skyld at det ikke går stærkere, eller at Hr. Hansen bestemt er senil dement, fordi han har glemt at veje tomaterne. Der er også vrisne franskmænd, men de er ofte bedre til at acceptere ventetid eller ubeslutsomme sjæle.

Hjem til hidsige mennesker, der råber op og opfører sig som om færdselsloven ikke vedrører dem. ”Jeg skal jo forbi” siger de forurettet mens de trækker ud i den modsatte vejbane og ikke forstår andres dytten. Hidsige franskmænd er der masser af, men de er generelt langt bedre til den relative simple handling det er, at flette to rækker biler.

Var der mon nogen som følte sig provokeret?

Det håber jeg egentlig ikke. Nej vel? For så slemme er der da ingen som er.

Men … hvis nu – og det er kun rent hypotetisk – hvis nu I skulle kende nogle af den slags negative og ikke smilende mennesker, så har jeg et forslag.

I har et par måneder til at gøre noget ved det, tænk nu hvis det kunne sprede sig som ringe i vandet?

Hvis vi nu aftaler, at I øver jer i at smile til de sure mennesker, vise dem at man godt kan smile til kassedamen i stedet for at overfuse hende, til Hr. Hansen selvom han er lidt glemsom. Sig goddag i venteværelset. Kør bedre … Men frem for alt smil til verden. Tænk nu hvis det smitter de negative individer og I ligefrem kan lave en epidemi – eller endnu bedre – en hel pandemi af smilende mennesker?

Det ville jo være fantastisk.

Har vi en aftale?

34 kommentarer to “SMIL, for satan”

  1. Rejen 12. april 2012 hos 06:22 #

    Det er en aftale..;-D

  2. Marianne 12. april 2012 hos 06:47 #

    Vi prøver🙂

    • Kong Mor 12. april 2012 hos 16:48 #

      Mon ikke det går?🙂

  3. Susanne 12. april 2012 hos 07:07 #

    Det lover jeg. Og det koster jo ikke ekstra🙂

  4. kongemoderen 12. april 2012 hos 07:11 #

    JA – lad os starte en bølge – jeg er også MEGET træt af uhøflige, sure danskere. Og det er altid lidt af et chok at komme hjem efter at have rejst i udlandet, som ikke smiler, sludrer og siger goddag og vrisser. Vi har rigtig meget at lære af udlandet…. bl.a. USA… hva dette angår.

    • Kong Mor 12. april 2012 hos 16:51 #

      Nu er det ikke kun danskere som er sure og uhøflige – men det er dem man lægger mest mærke til!🙂

  5. Madame 12. april 2012 hos 07:28 #

    Jeg må altså fortælle, at da vi flyttede på landet, var det et mindre kultruchok til det bedre – her hilser man på alle, man møder, når man går ture – og selv på posthuset får man venlige smil! Men i Allerød var de meget sure alle sammen🙂

    • Kong Mor 12. april 2012 hos 16:52 #

      DET vil jeg gerne tro – det er også hyggeligt hjemme på øen!🙂

  6. Anne 12. april 2012 hos 07:59 #

    Har en lignende oplevelse, som Madame beskriver…vi boede lidt uden for Sorø…ingen hilste…vi flyttede ind til Sorø…ikke alle, men mange hilser.
    Men jeg er med på bølgen…for det virker🙂

    • Kong Mor 12. april 2012 hos 16:53 #

      Det virker nemlig – lidt – kommer an på hvor!😉 men ja – SMIL!!😉

  7. Inge 12. april 2012 hos 08:00 #

    Yes.. det er en aftale..🙂

    • Kong Mor 12. april 2012 hos 16:53 #

      Vidste jeg ku’ regne med dig!🙂

  8. Ellen 12. april 2012 hos 08:04 #

    I shall do my very best!
    Jeg har jo lige fået det hele genopfrisket i England, hvor der så afgjort også er mere pli i den daglige omgang med hinanden end i Danmark. Sørgeligt … men der er vel en grund til, at en vis Hr Sandemose blev inspireret til at skrive Janteloven …

    • Kong Mor 12. april 2012 hos 16:54 #

      Det er trist ja. Det kan virke overfladisk at smile og sige goddag hvis man ikke mener det, men det smitter på en positiv måde alligevel!🙂

  9. metteweber 12. april 2012 hos 08:15 #

    Det vi sender ud får vi tilbage – det smitter helt automatisk med spejlneuronerne – så det er bare med at gå igang med at smile og være venlig – velkommen tilbage til mit elskede Danmark

    • Kong Mor 12. april 2012 hos 16:55 #

      Lige præcis!🙂
      Lad os starte en pandemi

  10. Anne 12. april 2012 hos 08:44 #

    Åh – jeg var lidt “foran” denne uge og testede teorien – man er vel stadig lidt smittet af nogle år i Frankrig og i England😉
    Nå – men – altså – jeg kom ind i det klasseværelse, hvor jeg har undervisning på uni (som du ved ;)) og sagde godmorgen. De kiggede skam op de andre – jojo – men så fik man lige ‘åh-gud-nutcase-blikket’ …😉

    • Kong Mor 12. april 2012 hos 16:57 #

      Ja det er lidt det jeg mener. Man får sådan et look og løftede øjenbryn eller i bedste fald intet svar🙂 Dem om det!

  11. Fruen i Midten 12. april 2012 hos 09:05 #

    Jamen KongMor, nu er det jo dig, der er fordomsfuld! Sådan er vi – danskere – jo slet ikke. Fx er der i vores nye føtex installeret selvbetjeningskasser, så man slet ikke behøver at vrisse af kassedamen. Det er da smart …

    Faktisk synes jeg ikke, at vi er så slemme. Der findes masser af sure, vrisne og hidsige mennesker i Danmark. Men der er også masser af hjælpsomme bilister, flinke buschauffører, og folk der siger både god morgen og goddag i venteværelserne.

    Men du har helt ret i, at man kommer langt ved selv at smile, opføre sig ordenligt og køre pænt. Men sådan er det jo alle steder, ikk😉

    • Kong Mor 12. april 2012 hos 17:00 #

      Okay, jeg var ikke klar over kassedameløse kasser. Trist. Jeg har et tæt forhold til mine kassedamer😉

      Naturligvis er der søde og hensynsfulde mennesker i Danmark – jeg regner jo med at I får overbevist de sure om at de er forkert på den.🙂

      Og ja – vel er jeg da fordomsfuld😉

  12. Nadia D. 12. april 2012 hos 09:19 #

    Jeg synes allerede det er i gang? Måske er det foråret, men det er ikke mere end et par uger siden, jeg begyndte at lægge mærke til, hvor smilende og hjælpsomme folk er for tiden. Har tænkt over det lige siden, og det virker ikke til at være stilnet af.

    Måske fokuserer man bare så meget på alle de sure, at man glemmer at se, hvor mange søde mennesker der også er over det hele?

    • Kong Mor 12. april 2012 hos 17:04 #

      Hvor er det bare skønt at høre🙂
      Det må være oppe i tiden!

      De mennesker jeg kender, de er jo ikke sure når de ser mig (ikke altid i hvert fald :D), så måske fokuserer man mere på dem man ikke kender?

      Det hænger nok også sammen med ens eget humør!😉

  13. Kirsten 12. april 2012 hos 10:03 #

    For en måneds tid siden tog jeg beslutningen om at mit mantra når jeg kører bil er: “Jeg er venlig og gavmild i trafikken” – efter et par gange at have været tæt på at få skrammer fordi jeg blev lidt for agressiv i min kørsel. Nej, det lyder ikke pænt men det er sandheden. Og det virker når man gentager det flere gange – pludselig bliver det til sandheden. Men så må du jo altså komme til Helsinki for at nyde godt af min hensynsfulde og suverænt venlige kørsel😉

    • Kong Mor 12. april 2012 hos 17:06 #

      Du er jo fantastisk!!
      Jeg kommer gerne til Helsinki.. Når sneen er smeltet.

      Men du har fat i det rigtige – smil og det kommer tilbage. Også selvom man måske ikke havde lyst til at smile.🙂

  14. Lene 12. april 2012 hos 10:20 #

    Det vi giver får vi tifold igen. Så jeg vil smile og kan kun sige at jeg som regel møder rare mennesker på min vej. Flyt du til Nordjylland🙂

    • Kong Mor 12. april 2012 hos 17:06 #

      Jeg vil ikke væk fra min ø – så jeg regner med at flinke mennesker starter bølgen nede på øen!😉

  15. Marie 12. april 2012 hos 13:01 #

    Hvis man selv smiler og giver et venligt ord til sine medmennesker, får man så meget rart igen, det er min erfaring.

    • Kong Mor 12. april 2012 hos 17:08 #

      Det er helt rigtigt – men det sker også at folk bare stirrer mærkeligt på én hvis man siger goddag!

  16. overleveren 12. april 2012 hos 15:26 #

    Jeg skal gøre hvad jeg kan og mere kan vel ingen forlange🙂

    • Kong Mor 12. april 2012 hos 17:08 #

      Se DET er den helt rette indstilling!🙂

  17. millemum 3. juni 2012 hos 22:54 #

    Hmm Du flytter hjem, og jeg flytter ud. Jeg har brug for råd. Overlever jeg? Gør mine børn? Og hej har prøvet at smile til de sure, eller sige ha en god dag, når nogle hidser sig op. Og det virker ganske glimrende, De sure aner ikke hvordan de skal reagere på en venlig sjæl. Min Netto dame, sagde forleden dag ” jeg elsker Danmark. Jeg vil altid bo her. I ved slet ikke hvor heldige I er”. (lige efter en sur kunde
    havde brokket sig) Og hun er fra Irak.

    • Kong Mor 4. juni 2012 hos 23:19 #

      Du overlever!
      Det gør dine børn også. Det bliver hårdt – vel gør det så. Men sikkert meget sundt for jer alle hvis I kan gribe det anderledes i dagligdagen og ikke sammenligne! Du skriver bare hvis du har konkrete spørgsmål.
      Og TAK for smile-epidemien!! Måske skal man ud for at se hvor godt det er i Danmark?

Skriv noget - så bliver jeg SÅ glad!!

