Set på TV.

25 Jan

DET er mig!!

Ja mig!

Jeg har været i den der kasse – eller flade skærm alt efter hvor nymodens man er – i den forgangne uge. Udsendelsen kan vist ses her!

Ikke at det varede ret lang tid, for hvis man kommer til at blinke på det forkerte tidspunkt, opdager man mig nemlig slet ikke. Sådan lige akkurat i halvandet sekund kan jeg beskues på en ø, som i øvrigt slet ikke er min egen!

Det foregik i en udsendelse om Danmark udenfor storbyen. For i Danmark er det nemlig sådan at såfremt man vover sig mere end 50 meter væk fra stenbroen så er man udkant.

Man er ikke hype, man er ikke strømlinet, man kan ikke få jobs og er i det hele taget bare en udkant. En andenrangsindbygger. Sådan føles det i hvert fald når man snakker om det.

Man kan meget med ord. Det grå guld er blevet til ældrebyrden og det som engang var “idyllisk” og “beliggenhed” er nu “udkant”. Ikke anderledes, bare med en ny etikette på.

Og forresten i forbindelse med at få jobs, skulle vi alle sammen tage og flytte til Esbjerg. Siger en selvudråbt kloge-Åge. Nu tror jeg – det er naturligvis kun en hypotese – men jeg tror bare at folk i Esbjerg og opland garanteret er ligeså kloge og veluddannede som  i resten af landet, så mon ikke Esbjerg nok skal finde adresser at sende alle disse lønsedler til?

Det var lige en sidebemærkning.

Nå, det var mig i halvandet sekund vi kom fra!

Uddsendelsen som var god – og kun meget svagt romantiseret – havde åbenbart til formål at få storbyboere til at fatte at man sagtens kan overleve andre steder end på Østerbro. Overleve ganske uden problemer endda.

I frisk luft.

Nå ja, ikke lige når der spredes gylle, det er klart.

Men ellers!

Og her er også pænt om vinteren. Ikke kun i sommerferien. Og vi laver faktisk mange sjove ting både sammen og hver for sig. Selvom forhenværende kulturministre indimellem syntes at have været af den overbevisning at såfremt man bevægede sig mere end 12 km. væk fra Tivoli var det ikke kultur længere. Endsige Danmark.

Det passer bare ikke.

Det er muligt vi virker vældig provinsielle for hype og moderne mennesker der bor i storbyerne, det er vi bare ligeglade med, og for pokker hvor har vi det sjovt imens!

13 kommentarer to “Set på TV.”

  1. Ellen 25. januar 2013 hos 08:50 #

    Og hvordan mon mon disse en anelse snæversynede storbymennesker havde forestillet sig, at deres behagelige liv skulle kunne opretholdes, hvis ikke der var var nogen udenfor, der arbejdede på at skaffe fødemidler, fx?😉
    Du har desværre nok meget ret i dine generaliseringer her – det er lidt ærgerligt, ikke?

    • Kong Mor 25. januar 2013 hos 10:45 #

      Det er MEGET ærgerligt. Som om man ikke er ligeså klog eller veluddannet som dem der bor i storbyen. Og den slags gør mig så harm!
      Skal vist uddybes..

  2. Lene 25. januar 2013 hos 09:48 #

    Og så linker du ikke engang til udsendelsen🙂 Som landmandskone kan jeg godt af og til tage mig til hovedet, når jeg læser folks betragtninger om landmandsliv, det skal helst være som Bonderøven og Camilla Plum, for ellers dur det ikke. De ville komme til at mangle mad, hvis deres ønsker blev opfyldt.

    • Kong Mor 25. januar 2013 hos 10:46 #

      Sådan frue!!! Jeg tror det virker!
      Og ja – man tager sig til hovedet. Det ER ikke back to stenalderen bare fordi man har et postnummer der starter med 5 – 9.

  3. overleveren 25. januar 2013 hos 11:32 #

    Har udkantsdanmark været i tv? Har I overhovedet tv-modtagelse? og tv? (og her ved jeg godt at du er et særligt tilfælde, der bør udstyre familien med teleskopkikkerter for at få øje på jeres mini-tv heeeelt nede i den anden ende af stuen). Nå – undskyld, men jeg har aldrig helt forstået hvad der er med det der udkants- og indkantsdanmark. Forstået hvad forskellen er bortset fra afstanden til rådhuspladsen i københavn.

    Har selv boet både på den ene og den anden kant, og synes egentlig ikke den ene kant har markant flere problemer end den anden. Ja, jeg ved godt at visse af udkanterne lider under de nye sygehusplaner – men jeg ved osse godt at visse af indkanterne lider af KOL selvom de aldrig selv har røget pga hele forureningsbilledet.

    Men tillykke med din tv-optræden… ny karriere?

    • Kong Mor 25. januar 2013 hos 15:37 #

      Haha! Ja faktisk – overraskende men sandt! Og så kan jeg fortælle dig at jeg nu er indehaver af en skærm så stor at den er skræmmende! Nogen fik sin vilje og det var ikke mig!🙂

      Og som du så rigtigt siger er der fordele og ulemper både ved at bo i byer og ved at bo på landet. Det gælder jo om at kunne tage det positive i der hvor man faktisk bor uden at nedgøre det andet. Det må da være sjovt at bo i byen; jeg har faktisk boet et par år i Paris og nød hvert sekund. Det er bare den der udkants etikette jeg ikke kan lide!

  4. Alma 25. januar 2013 hos 15:24 #

    Øhm.. Har du fortrudt i er flyttet tilbage til DK?
    Jeg synes godt nok du lyder mere og mere bitter.

    Problemet i Esbjerg er jo netop at de IKKE kan trække kvalificeret arbejdskraft til – der er ikke ingeniører nok, så NÅR københavnere (og andre sure øboere?) ikke kan få job, så bør de jo netop overveje Esbjerg….

    • Kong Mor 25. januar 2013 hos 15:43 #

      Øøhm nej det har jeg ikke fortrudt.
      Og jeg har svært ved at finde det bitre du kan høre, men vi har nok ikke samme definition på bittert så.
      Jeg udtrykker bare en smule irritation over udtrykket “udkantsDanmark” fordi det har sådan en negativ klang. Og fordi nogle mennesker står helt uforstående overfor at man kan have lyst til at bo på landet. (Eller i byen for den sags skyld men lige nu snakkede jeg om ordet udkantsDanmark og den tv udsendelse nogen har lavet om det der også er Danmark.)
      Jeg har nydt at bo i byer, og nu nyder jeg at bo på landet. Men føler ikke det er mindre værd at bo på landet.
      Det var sådan set det.🙂 og ikke bittert på nogen måde!!

  5. pernille 25. januar 2013 hos 17:38 #

    Kan hilse fra en særdeles veluddannet biolog jeg kender, og sige at det ikke hjælper sønderligt på jobsituationen at være villig til at flytte så langt vest på at man får våde tæer.

    • Kong Mor 27. januar 2013 hos 14:27 #

      Det er jeg ked af at høre.
      Hvad med at se nedad – jeg blev opfordret at søge et job på Rømø for naturfrednings et-eller-andet..

      • pernille 3. februar 2013 hos 08:53 #

        Umm har lige været i Ribe. Jeg er glad for at jeg er optimist af natur.

  6. Susanne 26. januar 2013 hos 16:55 #

    Den må jeg se. Det må være noget for mig, der i den grad er borger i udkanten.

    • Kong Mor 27. januar 2013 hos 14:28 #

      Håber du fik det set – det var bare en god udsendelse.

Skriv noget - så bliver jeg SÅ glad!!

