Halvfuldt eller halvtomt.

15 Mar

Der ER altså forskel. På halvt fuld og halvt tom. Også selvom kvantiteten er den samme. Og jeg snakker altså ikke bare om ens mentale opfattelse af tomt eller fuldt.

Nu en blære.

Ja, undskyld..

Jeg ved godt vi er ude i noget vældigt intimt og personligt. Det står enhver frit for at forlade indlægget nu.

… Er de sarte gået?

Så kan jeg gå i gang.

Man taler ikke gerne om blærer. I hvert fald ikke om sin egen.

Ikke desto mindre lader alle mennesker vandet dagligt. Alle. Uden undtagelse.. Så et eller andet sted er det nok meget normalt at have et forhold til sin blære på et eller andet plan.

Og jeg undrer mig over noget.

Når ens blære er tom, skal man ikke tisse. Så langt så godt.

Når ens blære er halv fuld, skal man heller ikke tisse.

Når ens blære er helt fuld, skal man tisse.

I er stadig med ikk’?

Når man så rent faktisk går ud og tisser, så sker der det, jeg undrer mig såre over.

Lad os nu gå baglæns, med numsen placeret på porcelænet, går vi nu baglæns: (hankøn bedes undskylde, men jeg har ikke så vanvittig stor erfaring i at stå op og tisse, det sviner nemlig en del når man er kvinde og ikke udrustet med brandslange)

Men vi kan vist godt blive enige om at når ens blære er helt fuld, så tisser man.

Og NU kommer det, er I klar:

Når ens blære er halv tom skal man stadig tisse!

Når ens blære så er tom igen, skal man forhåbentlig ikke tisse mere, ellers er vi nok ude i noget blærebetændelse men de tilfælde vil jeg slet ikke komme ind på her!

Men vil nogen være så gode at forklare mig, hvorfor man ikke skal tisse når blæren står på halv-fuld og i den grad skal tisse når blæren er halv-tom?

For det undrer mig meget.

God fredag!

10 kommentarer to “Halvfuldt eller halvtomt.”

  1. Lene 15. marts 2013 hos 08:43 #

    Normalt skal vi have omkring 400 ml i blæren, før vi får vandladningstrang. Så sendes der signaler op til hjernens vandladningscenter. Hvis det ikke passer sig, at vi skal tisse på lige det tidspunkt, eks. når vi netop er i gang med vores arbejde, så kan hjernen undertrykke trangen, men ellers går vi ud,, som du har beskrevet, sætter os ned, og hjernen siger go! Nu presser blæremusklerne sig sammen, blæremundingen åbner sig (det er faktisk ret smart, at de arbejder sammen, det er ikke altid de gør det) og vi tisser. Jeg forestiller mig nu, at signalerne fra blæren giver besked til hjernen om, når blæren er helt tømt. Måske er det forskellige receptorer i blærevæggen, nogle der registrerer, når vi er oppe over 400 ml og nogle der registrerer mængden i blæren, når vi tisser, men jeg orker ikke finde anatomibogen frem😉 Så ja der er forskel på halv-fuld og halv.tom i det her tilfælde🙂

    • Kong Mor 16. marts 2013 hos 14:05 #


      Ah.
      Og jeg der troede der ikke var et fornuftigt svar?
      Holddaop! Og tak😉

  2. Kirsten 15. marts 2013 hos 10:29 #

    Forestil dig dialysepatienter – der kommer et tidspunkt hvor de ikke skal tisse. Som i overhovedet aldrig nogen sinde. Sært at forestille sig ikke?
    Sådan bare lige en lille betragtning inspireret af al det blæreri😉

    • Kong Mor 16. marts 2013 hos 14:04 #

      Aldrig nogensinde mere??????
      Tænk alt det WCpapir de sparer.. .. ej.. aldrig mere???

  3. Inge 15. marts 2013 hos 12:20 #

    Jeg kan se Lene har forklaret det.. i min verden grænser det til et af livets store mysterier.. og nu må du have mig undskyldt.. Jeg skal ud og tisse..🙂

    • Kong Mor 16. marts 2013 hos 14:04 #

      Hahaha! Det ER et mysterium. Et stort et.. Stadigvæk

  4. overleveren 15. marts 2013 hos 17:28 #

    Den fine forklaring er helt købt her, osse. Dog uden at jeg nogensinde for alvor har spekuleret nærmere over hvor meget sådan en blære kan indholde bortset fra at det i visse situationer ikke altid var nok hvor jeg så måtte misunde mændenes deres busk-pisse og rystbare apparat..

    • Kong Mor 16. marts 2013 hos 14:03 #

      Ja hvem ville ikke gerne være brandmand😀

  5. Ellen 15. marts 2013 hos 20:22 #

    Pas. Men jeg læser med glæde den kompetente sygeplejerskes svar🙂

Skriv noget - så bliver jeg SÅ glad!!

