Borgmestre på glatis.

11 apr

Nu kan vi virkelig komme ud i en sag, hvor folket deler sig.

I er sikkert uden tvivl godt klar over hvad jeg taler om, men skulle det modsatte være tilfældet, vil jeg blot nævne at vores borgmestre hernede fra Ærø, Langeland, Svendborg og Fåborg-Midtfyn, har bedrevet en video.

Såfremt man vil gøre sig den ulejlighed at google dette vil man lande på en ca. 3 minutter lang film på youtube, hvor de fire borgmestre viser deres evner – eller mangel på samme – udi gangnam style à la Sydfynsk med mere.

Man må naturligvis synes om det hvad man vil.

Det er et frit land og alt det der.

Det skal dog ingen hemmelighed være at jeg synes den er hylende grinagtig.

Min tolerance får dog en lidt hård opbremsning når den ene gruppe brøler op om at det dog er for galt at bruge skatteydernes penge på den slags pjat, og den anden gruppe hyler om smagløshed og manglende kultur.

For det første, det med skattepengene… Som udgangspunkt er jeg da enig. Især i disse tider og alt det der. Men på den anden side, så nytter det ikke noget at køre hverken kommuner, skoler, plejehjem eller vuggestuer som forretninger der skal være rentable; det bliver de aldrig. I hvert fald ikke på den finansielle måde. Somme tider skal man bare bruge nogle surt sammenskrabede penge til at have det sjovt for.

Jeg tror det er tydeligt for enhver at de fire herrer havde det sjovt med at gøre tykt grin med sig selv, og få lidt mere fokus på et lille stykke af udkantsDanmark. Det ændrer sikkert ingen verdens ting, men det var da en sjov idé.

Bevares, der er sikkert en del der ikke har moret sig ved synet af denne video, og som kun har kunnet høre deres topskat rasle.

Men præcis som jeg vælger at tage hele familien med i biografen midt i arbejdsløshed og anden elendighed, fordi man altså bare ind imellem skal kunne grine af det hele, så kan jeg godt tage hatten af for gangnam Sydfyn. Jeg betaler selv skat, rigeligt og jeg giver gerne et kvartal eller to for at få lidt mere opmærksomhed til øerne hernede, for vi kunne altså godt bruge lidt humor midt i alle tvangsauktionerne og kontanthjælpen.

De andre som bag finkulturelle fornemmelser forarges, synes jeg endda er værre. Det minder mig lidt om ham Ex-Kultur-Uffe, som med mindre man lavede cirkus og blendede fisk så var man ikke kulturel. Grov generalisering, jeg ved det, men det er ikke meget galt.

Så snart det ikke er sært på den hippe måde, så er det kikset og dermed fuldstændigt latterligt. Og dermed ganske legitimt at rakke ned på det, på Treomåden. (Hr. Treo anmeldte for et par dage siden en koncert hvor han kaldte sangerinden de grimmeste ting, blot fordi det ikke lige var hans smag)

Det er som om almindelige mennesker, med kedelige meninger og gennemsnitlige holdninger ikke regnes for noget. Hvis man ikke har læst Kierkegaard, været på årlige udflugter til Toscana, og lytter til eksperimenterende fusions “jadzz”, så tæller ens humor ikke. Så er man faktisk bare plat.

Og hold op, hvor er jeg træt af at det kun er de rigtige som må mene noget. At det almindelige og provinsielle ikke må tælle med i det store regnestykke. I hvert fald ikke officielt. Men husk nu at der skal være plads til det hele, både cirkusnæser, Hansi og leverpostej…

Okay, leverpostej måtte godt holde sig lidt tilbage, men så den politiske ukorrekte rullepølse, med fedtbræmme, da.

Der er dog heldigvis flere som synes det er befriende at se fire politiske profiler være sammen om den slappe line på så dårlig en video som jeg kan grine sammen med!

Det var så denne torsdags sure bøvs!

Tak for kaffe… og borgmesterstang.

7 kommentarer to “Borgmestre på glatis.”

  1. Ellen 11. april 2013 hos 09:24 #

    Godt sagt!
    Jeg så også videoen i aftes – sådan cirka 117 gange … 😉 – kunne ikke drømme om at blive forarget, men synes som dig, at selvfølgelig skal der være plads til den slags pjat.
    De fire gutter var så tilpas umusikalske, at det var sjovt at se på. Især den ene var så meget ude at takt, at der hellere slet ikke måtte have været musikledsagelse til hans trin, men hvad pokker, det var hylemorsomt 😀
    Jeg kan især godt lide din opsang til de mange selvfede mennesker, der kun tillader én holdning, nemlig deres egen – som regel overfinkulturelle personager, der rigtig skal demonstrere, hvor velorienterede de er.

    • Kong Mor 11. april 2013 hos 21:54 #

      Tak! Jeg blev bare så harm over deres harme – frygteligt selvmodsigende, men lad nu mennesker komme til altså! 🙂

  2. Inge 11. april 2013 hos 10:38 #

    Musikalske og rytmiske skal de bestemt ikke ha’ skyld for at være de 4 herrer.. Jeg håber der er mere rytme i deres borgmester gerninger.. 🙂

    Jeg synes det er en sjov ide nogen har fået, og det får mig til at tænke på at det i dagens Danmark efterhånden er fuldstændig ligegyldigt hvordan man fremtræder, bare man fremtræder og får masiv opmærksomheden, og det gælder i virkeligheden uanset om man er en dansende borgmester fra Sydfyn eller en ung reality stjerne in spe..

    Alle kæmper om opmærksomhed fra pressen.. Det synes jeg er ret morsomt.. 🙂

    • Kong Mor 11. april 2013 hos 21:56 #

      Den en af de fire gav mig en rose engang – en første maj! 😉

      Jeg er SÅ enig – hvor er det mærkeligt og lidt trist – at man bare skal have sine 15 minutter.

  3. overleveren 11. april 2013 hos 17:36 #

    Jeg synes det er god stil. Altså ikke selve udfoldelsen foran videokameraet, men at de her politikere tager så tykt pis på sig selv og scorer noget omtale på at klovne foran et kamera.

    Men det virker – og så må jeg jo indrømme at jeg bliver lidt spændt på kommunalvalgkampen der snart er på vej. Hvad mon de så vil finde på – alle de der gerne vil have opmærksomhed.

    • Kong Mor 11. april 2013 hos 21:58 #

      Præcis. Om det så virker efter hensigten, tvivler jeg på.. Jeg tror lidt det har en modsat effekt. Fordi det er meget “ikke hype”..

      Men jeg kan altså godt lide at bo hernede!!

  4. Margit Ammentorp 12. april 2013 hos 02:09 #

    Jeg har grinet mig halvt fordærvet. Jeg synes, at det er befriende, og på een eller anden måde, illustrerer det min store forkærlighed for Fyn, selvom jeg selv er havnet meget længere mod øst.

Skriv noget - så bliver jeg SÅ glad!!

