Tankevækkende

30 Apr

Jeg finder det tankevækkende, at man i Danmark snakker om at lave heldagsskole, eller hvad de nu kalder det – i hvert fald skole i længere tid – og lærere der skal være på skolen fra 8-16, og dermed uden tvivl ganske svære at komme i kontakt med derefter, når man nu blandt andet i Frankrig, i stedet forsøger at forkorte børnenes utroligt lange dage, med vores skole som forbillede: “se bare på skolerne i Danmark, de har glade elever!”

I Frankrig har nemlig man i mange år forsøgt at gøre skolen til et bedre sted at være. En skole der i høj grad er indrettet på voksne og ikke på børn. Det er hårdt at være barn i Frankrig. Det kan jeg da skrive under på.

Men den franske skole er indstillet på at man har lange dage. Den halvanden times lange middagspause med varm mad på den 4 retters menu, giver masser af brændstof til at fortsætte dagen lige til kl. 16.30. Det gør en våd rosinpakke, klidboller uden smør, sukker, mælk og andet hyggeligt, ikke.

Jeg finder det også tankevækkende at man forsøger at køre en skole som et firma. Som en business der skal være rentabel, ellers må vi optimere og rationalisere. Og fyre folk (elever) der ikke lever op til standarden.

Men det er børn, ikke maskiner. De skal blive til hele sunde mennesker og ikke små produkter af et skrabet system hvor kun de bedste (læs fra resourcestærke familier) kan overleve. Der skal være plads til alle, så alle kan få deres chance, deres mulighed. Det betyder at der skal være en bred vifte af tilbud alt efter hvad eleven har brug for.

Men så må man lade være med at spare specialklasserne væk, for ingen kan bilde mig ind at inklusion er sundt. Hverken for de børn der har behov for noget andet og mere, eller for de børn der klarer sig som de fleste.

For slet ikke at tale om lærerne.

Derfor koster skolen uforholdsmæssigt meget på papiret i forhold til hvad der umiddelbart kommer ud af det. Det er en langtidsinvestering og resultatet kan givetvis aflæses på de fornuftige dygtige mennesker der en dag skal overtage det hele når vi sidder på plejehjemmet og mimrer.

Men derimod kunne jeg godt tænke mig at forældre tog deres ansvar lidt mere alvorligt. Der er snart ingen grænser for hvad en lærer skal lære andre folks børn. En lærer er nu ikke bare det menneske der skal lære vores børn at læse. De skal også være psykologer, ergoterapeuter, diætister og meget mere. Og så skal det jo gerne krydres med guitarspil og noget andet spændende, så ungerne gider sidde stille.

Hvis nu vi turde opdrage vores børn selv, turde sige til og fra, turde kræve af vores børn at de skulle høre efter hvad lærerene siger, og respektere andre mennesker, så kunne det være det blev en anelse nemmere at være lærer og de faktisk dermed kunne få presset mere indhold i deres timer når tiden ikke skal bruges til at få Amalie til at spise sin madpakke og Johan til at tie stille på en mere permanent basis.

Men at få nogen til at lytte er nok noget af en opgave.

Og jeg er ikke sikker på at jeg gider have den. Opgaven altså.

6 kommentarer to “Tankevækkende”

  1. Ellen 30. april 2013 hos 08:50 #

    Der kommer ikke megen modstand fra min side – du har så ret, så ret🙂
    Man kunne måske håbe, at denne lockout, som rent faktisk fik eleverne til at savne deres skole, derfor har haft enpositiv effekt, som ingen rigtig havde kunnet forudse …

    • Kong Mor 30. april 2013 hos 21:23 #

      Enige som så ofte før.
      Jeg ved ikke. Lærerne er udmattede og triste. Jeg har ondt af dem for det har heller ikke været nemt for dem.
      Jeg håber der sker nogle forandringer, men jeg ved ikke helt hvad der skal til!
      Men det er i HVERT FALD ikke heldagsskolen!!

  2. Mille 30. april 2013 hos 12:48 #

    Hørt! Og du nævner jo bare enkelte af de forhold, som gør heldagsskolen til en virkelig dårlig ide. Mine kæpheste handler om, at jeg i høj grad tror, at mennesket dannes uden for skolen og at der skal være plads til selvalgte aktiviteter i fritiden, så alle børn får mulighed for at opleve, at de er gode til noget. Derudover vil jeg slet ikke tænke på de stakkels børn, der mistrives pga mobning, læsevanskeligheder mm. Hvor skal de finde deres frirum?

    Udover den lange frokostpause, har de franske børn også helt eller delvist fri om onsdagen. Ikke engang det vil man unde de danske børn.

    • Kong Mor 30. april 2013 hos 21:24 #

      Man skal have tid til at være barn. Man er voksen for altid bagefter.
      Og ja som du siger – børn der finder frirum i andet end skolen. Det er frygteligt at tænke på.

      Og ja – børn i Frankrig har fri hele onsdagen til og med 7. klasse (på firkløverets skole that is!)

  3. DFO 30. april 2013 hos 13:47 #

    FInt, det er ikke kun os lærere der kan se at modellen halter. Problemet er ikke i sig selv flere timer. Det kunne mange elever have gavn af. Men hvorfor ikke sætte arbejdsløse lærere til at løfte den byrde (7500000 timer)? De kunne komme i gang, skrabe erfaringer sammen og få engagement til at give eleverne et løft?
    Desuden er det ikke alle eleverne der trænger. Måske helhedsskolen skulle være for nogen, men ikke for alle…

    4 retters menu…? Den kan vi kun drømme om…

    • Kong Mor 30. april 2013 hos 21:26 #

      Kvalitet frem for kvantitet mener du?
      Men det behøver ikke være spændende og tillokkende for at få lærdom puttet ind i ungernes knolde..
      Nogle ting skal man bare sætte sig på sin flade og lære.

      Og det gør mig trist at mange ikke kan / vil se det..

Skriv noget - så bliver jeg SÅ glad!!

