Søvn.

21 May

Det er en kendt sag at jeg har brug for at sove nok – ellers bliver jeg frygtelig gnaven – så jeg, som nu står ukristeligt tidligt op hver dag…

Og med det mener jeg 05.30. Det er godtnok ikke så tidligt som jeg gjorde for en del år siden og startede kl. 06.00 på jobbet. Da skulle jeg op midt om natten, nemlig 04.45. De tider er heldigvis ovre.

Men altså jeg står tidligt op og går også forholdsvist tidligt i seng. Forholdsvist. For der sker så meget spændende og der er så meget jeg gerne ville. Der er bare ikke tid til det. Jeg forsømmer bloglæsning på det groveste, min egen blog kan knap nok få besøg af mig, men ja, sådan får det være.

Jeg prøver at lægge mig selv i seng før kl 22. og det glipper altså sommetider. Så kommer jeg i seng kl. sent og sover først længe efter jeg skulle.

På sådan en uge kan jeg faktisk nå at oparbejde et gedigent søvnunderskud og mit humør bliver ikke altid bedre efterhånden som vi nærmer os fredag. Men pludselig er det weekend og jeg kan glæde mig til at sove rigtigt længe og virkelig blive frisk.

Og hvad sker der så?

Så slår jeg øjnene op kl. 07.00 på den pensionerede måde – det er en kendt sag at jo ældre man bliver jo mindre søvn har man brug for – og jeg kan ikke falde i søvn igen. Det kan First Man så heller ikke, med det resultat at vi ligger der og glipper overrasket med øjnene og ender med at stå op begge to, så meget weekend er der altså ikke over mit liv lige pt.

Nu da jeg har 3/4 teenagere, får jeg faktisk ikke selskab i køkkenet de første 3-4 timer og min dag er nærmest halvvejs når jeg kan sige godmorgen til de drypvist ankomne børn.

Dette indebærer også, at jeg om aftenen bedst som jeg tænker at nu skal jeg rigtig se en god film og vi skal hygge os allesammen, for slet ikke at tale om at have gæster, så begynder jeg omgående at gabe kæberne af led, og jeg ender i min seng, afkræftet og udmattet, længe inden midnat.

Alternativet ville være, for det har jeg prøvet, at jeg faldt i søvn foran filmen og var helt smånistret indeni af træthed.

Har dog taget konsekvensen og er begyndt at invitere mine weekend middagsgæster allerede til kl. 17.30 så jeg kan få dem ud af vagten og komme i seng.

12 kommentarer to “Søvn.”

  1. Rejen 21. maj 2013 hos 06:31 #

    Det lyder bekendt.😀

  2. Anja Holt 21. maj 2013 hos 06:38 #

    Jeg står også op kl 5.30 på hverdage, men går først i seng mellem 22.30-23.00. Jeg har fundet ud af, at min søvnløs nætter kommer hvis jeg går tidligere i seng! Det er nok alderen der gør, at jeg ikke skal have så meget søvn:)
    I weekenderne er jeg også tidligt oppe og elsker mine alene morgener mens resten af familien sover.

    • Kong Mor 21. maj 2013 hos 21:48 #

      Bevares det er da hyggeligt at have stille morgener – nu da man ikke har stille aftener mere – men jeg savner lidt at nyde weekenden sammen med dem!😉

  3. Susanne 21. maj 2013 hos 07:26 #

    Det kunne have været mit indlæg. Bare med lidt småjusteringer. Sådan omkring tid og antallet af børn. Men altså. Jeg bliver dårlig, hvis jeg ikke får nok søvn. Og tit har ungerne brokket sig over, at jeg er væk inden 22 fredag aften, for da kan vi være rigtig længe oppe og hygge os🙂

    • Kong Mor 21. maj 2013 hos 21:48 #

      Åh ja – det lyder præcis som her!😀

  4. Madame 21. maj 2013 hos 08:11 #

    Det er noget jeg også, genkender – i årevis stod jeg op 4.45, og så er man ikke meget værd om aftenen …

    • Kong Mor 21. maj 2013 hos 21:49 #

      Nej man er helt færdig! Og man bliver så glad når der ikke står 04-noget på uret🙂

  5. Lene 21. maj 2013 hos 09:44 #

    Normalt skal jeg op klokken 5, når jeg skal i dagvagt. Jeg gik til læge fordi jeg var så svimmel, og da hun hørte, at jeg normalt sov fem timer, sagde hun det er du altså for ung til, du skal have syv timer. Og hun har ret. Jeg har det allerbedst, når jeg får de syv timer, og de skal helst begynde inden klokken midnat. Jeg synes også det er kedeligt at gå i seng før klokken 22, men jeg gør det, fordi jeg ved, det virker🙂
    Og lige nu sidder jeg og har fuldstændig ødelagt min gode rytme og har derfor sovet over i dag!!! Godt jeg er min egen arbejdsgiver i disse dage.
    God dag til dig🙂

    • Kong Mor 21. maj 2013 hos 21:50 #

      Ihhh 5 timer – jeg var faldet om af træthed – det gjorde du jo så næsten også!
      Det ER kedeligt! Det er jo derfor det er så svært!

  6. Ellen 21. maj 2013 hos 10:04 #

    Det er ikke sjovt at være tvunget til at være A-menneske, når man rent genetisk er B-menneske! Jeg har, med få års undtagelse, skullet møde kl. 7 hele mit arbejdsliv, og små fyrre år med dette har efterhånden gjort, at min idealrytme hedder 12-7. Ikke 02-9, som det var engang, men heller ikke 10:30 til 5:30😉
    Du må bare glæde dig til du selv kan bestemme … for det er trods alt bedst at have et arbejde, så længe man ikke har nået pensionsalderen😀

    • Kong Mor 21. maj 2013 hos 21:51 #

      Jeg holder mig til 22.30-05.30 zzzzzzz😉
      Glæder mig til… en anden tid!

Skriv noget - så bliver jeg SÅ glad!!

