Sådan var det jo bare..

11 Sep

Sagde hun, da jeg spurgte om det ikke var underligt at blive gift med en hun aldrig havde set før.

Som 18årig.

Ret vildt ikke?

Hun er kun et år ældre end jeg, og hun blev gift med en mand hun aldrig havde set før. Langt væk.

Nu bor hun her.

Med samme mand, og de tre søde børn de har fået.

Og hun er så glad hele tiden. Det smitter. Helt ind i maven.

Jeg spurgte igen: “Men syntes du slet ikke det var lidt mærkeligt.. eller uhyggeligt.. eller noget?”

“Næ” smilede hun.

Og var stille lidt.

Mens hun tænkte efter. Muligvis er der ikke så mange der har stillet hende det spørgsmål. Og her sad jeg og insisterede.

“Det var ikke mærkeligt” slog hun fast. “Alle mine veninder blev jo også gift sådan. Ikke ret mange af os kendte den vi skulle giftes med. Mange – som jeg – havde heller aldrig set manden før”

Hun tog en tår kaffe og sad lidt med koppen under næsen.

Jeg tænkte på den unge pige hun var dengang.

Og så blev hun gift.

“Jeg var heldig” Hun smilede igen. “Han er så sød og han er en god mand”

Så altså, jeg konkluderede at ægteskabelig lykke ligger helt klart hos manden. I de kredse. Om han er sød eller ej.

Jeg gøs.

Men hun havde ret. Han er meget rar, og har ganske givet været hende en god mand i de 27 år de har været gift.

Det er bare ret mærkeligt at tænke sig at hun og jeg var unge på næsten samme tid.

Og hun havde bare ikke noget valg.

Blev gift.

Og tog til Danmark.

Tænk engang.

Jeg tog til Paris.

8 kommentarer to “Sådan var det jo bare..”

  1. Rasmine 11. september 2013 hos 08:41 #

    Jeg ville som alle andre piger i Vesten være løbet skrigende bort, så snart jeg så mit snit til det. Ikke desto mindre giver det stof til eftertanke. Det er slet ikke umuligt, at andre egentlig bedre kan vælge ens ægtefælle for en. Bare se på alle de skilsmisser, vi har. Det behøvede jo ikke at være sådan, at man skulle leve på samme måde som dit eksempel, bare fordi man ikke selv har valgt.

    • Kong Mor 11. september 2013 hos 22:10 #

      Ja, det ville vi nok fordi vi er blevet opdraget til selvstændighed og frihed.
      Men jeg tænkte faktisk samme tanke som du. Min veninde sagde også – se min mands lillebror giftede sig af kærlighed – det holdt i 4 år.. Så blev de skilt. Mærkeligt hvordan det kan gå.

  2. Fruen i Midten 11. september 2013 hos 11:29 #

    Ja, sådan var det jo bare. Og hun priser sig lykkelig over, at han har været hende en god ægtemand, for dét var jo på ingen måde givet. Det giver lidt at tænke over.

    • Kong Mor 11. september 2013 hos 22:11 #

      Nej det var absolut ikke givet. Og samtidig bliver hun sendt med ham til Danmark.. Det bad hun vist heller ikke om. Men han er en god mand og hun er en god kone.
      Det gav i hvert fald mig meget at tænke over.

  3. pernille 11. september 2013 hos 13:16 #

    Når jeg husker at sætte tingene i perspektiv bliver jeg altid uendeligt taknemmelig for at være født på et sted og i en tid hvor jeg som kvinde af almindelig herkomst kan træffe mine egne valg!

    • Kong Mor 11. september 2013 hos 22:13 #

      JA!! Jeg ved ikke hvor tit jeg glædes over at når jeg nu skal være kvinde – at jeg er født i et rigt vestligt land, i dag, og ikke for 300 år siden, med frit valg på alle hylder. INDERLIGT taknemmelig!!

  4. yaseci 3. november 2013 hos 21:20 #

    Det er desværre sådan at mange bliver gift i en tidlig alder, med en man ikke har set før, som man skal leve “resten af sit liv” med… Lige i denne situation erklærer hun sig jo “heldig” og det er virkelig også heldigt.. Tænker tit på dem, der er mindre heldige og ender ude i ulykkelige ægteskaber. og endnu mere trist er det, hvis det ligger sådan, at man så ikke efterfølgende kan blive skilt..

    • Kong Mor 10. november 2013 hos 23:23 #

      Ja præcis – det er lidt af en lykkepose man får i hånden. Hende her var meget heldig. Og det som slog mig mest var sammenligningen med mit eget liv. Jeg tog som bekendt til Paris og gjorde hvad jeg havde lyst til. Hun havde ikke noget valg..

Skriv noget - så bliver jeg SÅ glad!!

