Anbefalinger.

30 Sep

Det der lingkeding ikk’?

Altså det der slags facebook på den meget alvorlige og seriøse måde. Der hvor man ikke har billeder af sig selv med sørøverhat, og hvor man er meget voksen ud over det hele. Der får jeg sommetider sådan nogle fine anbefalinger.

Og mange tak for det.

Det er søde mennesker jeg kender, mere eller mindre godt, som skriver at jeg er god til et eller andet.

Men…

Hvor ved de lige det fra?

Hvordan i alverden kan en veninde fra skoletiden – som jeg aldrig har arbejdet sammen med – vide at, eller snarere om, jeg er dygtig til at oversætte?

Eller en forhenværende kollega som jeg intet havde til fælles med, der nu pludselig siger at jeg er dygtig til at oversætte. Ihukommende at jeg – da vi var kolleger – ikke lavede noget som havde med sprog at gøre overhovedet. Som i absolut og aldeles slet ikke. Snarere tværtimod.

Ikke desto mindre har jeg nu en fin anbefaling på lingkeding om at jeg er god til at oversætte.

Det er meget muligt det giver sig selv, når nu folk ved man har boet i udlandet, men alligevel.

Og jeg begynder at få en grum mistanke om at også dette netværk heller ikke er ret meget bevendt.

Nu har jeg heldigvis et job. Og leder ikke umiddelbart efter et nyt. Og har derfor ikke voldsomt behov for den slags anbefalinger, så jeg kan være lidt ligeglad med om de er relevante eller ej.

Gad nu alligevel godt få en anbefaling fra en som vil sige at jeg er meget god til at spise kage.

Det er nemlig en af mine absolutte spidskompetencer.

7 kommentarer to “Anbefalinger.”

  1. Lene 30. september 2013 hos 08:07 #

    Og jeg har denne gang sagt ja til at komme ind i det netværk, men jeg aner ikke hvad jeg skal bruge det til😉 Måske til at skrive at du er god til at spise kager 🙂

  2. Stegemüller 30. september 2013 hos 11:53 #

    Jeg er vild med din måde at skrive LinkedIn på, det giver så meget mening. Jeg er også på LinkedIn, bl.a. fordi A-kassen og Jobcenteret siger, at det er der en vis idé i. Jeg undrer mig også over de der endorsements – de fleste er dog OK og ikke hevet ud af den blå luft.

    • Kong Mor 2. oktober 2013 hos 21:23 #

      Jeg ved godt det er noget man selv har skrevet. Det er bare tankevækkende hvem der anbefaler en!

  3. Ellen 30. september 2013 hos 17:48 #

    Jeg var på ‘lingkeding’ (hahaha) i årevis, men nåede aldrig at se fordelene eller have gavn af det selv, men har en veninde, som har fået sig et drømmejob pga. hendes profil på sitet, så nogen har altså glæde af det. Tror dog ærlig talt, det er begrænset, hvor mange det drejer sig om …

    • Kong Mor 2. oktober 2013 hos 21:24 #

      Lingdingdong🙂 næ jeg har heller ikke fået job via linked in men jeg ved at mange bruger det aktivt!

  4. pernille 30. september 2013 hos 22:32 #

    Ind i mellem foreslår LinkedIn at du kan endorse nogen du kender for nogle egenskaber din kontakt selv har skrevet på. Det er altså ikke din barndoms klassekammerat som er kommet på at du kan oversætte, men et forslag fra LinkedIn som hun/han har trykket “godkend” til. Det kan sammenlignes med at like på FB, jeg tror ikke det betyder så voldsomt meget med mindre en evt arbejdsgiver kender dem som endoser.
    MIn storesøster, som arbejder i city of London, sværger til sitet, men det er også kutyme i hendes netværk at skrive personlige anbefalinger i stedet for at endorse.
    Her hjemme forestiller jeg mig at det er en ret få brancher som direkte besætter jobs gennem LinkedIn. Til gengæld er der nok en del som googler en før jobsamtalen, så en god profil kan pressentere alt det dokumentation som du ikke vil sende med for ikke at virke for blæret.
    Så skynd din ind og få skrevet kagespisning på din kompetenceliste🙂.

    • Kong Mor 2. oktober 2013 hos 21:25 #

      Jeg tror også man bliver googlet, jeg skrev faktisk “I kan evt. Finde mig på linked in for yderligere opl.” På mit CV.

Skriv noget - så bliver jeg SÅ glad!!

