Ord. Bare ord.

3 Oct

Ukendt version

Rengøringsdamen så ud af vinduet. Hun så sin nabo negeren, der var skraldemand, han var ude og gå med sin handicappede datter.

Navngivne version

Margit så ud af vinduet. Hun så sin nabo Njogu med fast arbejde, der var ude og gå en tur med sin datter Line.

Politisk korrekt version

Overfladeteknikkeren så ud af vinduet. Hun så sin nabo, afroamerikaner og renovationsmedarbejder, som var ude og gå en tur med sin datter som var et menneske med et handicap.

Det bliver efterhånden besværligt at sige noget overhovedet.

13 kommentarer to “Ord. Bare ord.”

  1. pernille 3. oktober 2013 hos 07:39 #

    bare så du ved det:
    det er ikke et handikap
    https://www.facebook.com/deterikkeethandicap😀

    • Kong Mor 6. oktober 2013 hos 21:48 #

      .. Jo ja.. Men GØR det noget at når ens krop ikke fungerer som den burde, at det så hedder sådan?
      Kan man ikke bare acceptere forskellen og acceptere at den har et navn?
      En blind bliver vel ikke mere blind af at jeg siger han er et menneske som ikke kan se. Og heller ikke mindre blind..
      Han bliver heller ikke hverken mere sød eller mere dum af at jeg siger han er blind. Eller rødhåret eller har kontaktlinser…

  2. Stegemüller 3. oktober 2013 hos 08:21 #

    Jeg tror aldrig, jeg bliver helt god til den politisk korrekte version, jeg synes, det virker så kunstigt.

    • Kong Mor 6. oktober 2013 hos 21:48 #

      Ja det gør. Det er helt forkert at det bliver så omstændeligt.

  3. Inge 3. oktober 2013 hos 09:13 #

    Jeg foretrækker den navngivne version..🙂

    • Kong Mor 6. oktober 2013 hos 21:49 #

      HELT klart. Men når man ikke kender navnet.
      Kunne man ikke også forestille sig at der sker noget alt efter hvad du hedder?
      Behøver jeg nævne at samtlige teologistuderende vendte sig om som på tælling da “Brian” blev råbt op?

  4. Ellen 3. oktober 2013 hos 21:21 #

    Hahaha😀 Man kan jo ikke lade være med at tænke over, hvad der lige inspirerede dig til dette indlæg …
    Jeg går generelt ikke ind for politisk korrekthed😉

    • Kong Mor 6. oktober 2013 hos 21:50 #

      Nej gud fri og frels os for at være politiske korrekte!!
      Dråben var nok det med Menneske med handicap. TOTALT blødt.

  5. Den gamle Krage 4. oktober 2013 hos 16:46 #

    Jeg går generelt ind for at kalde en spade for en spade – som når jeg siger at jeg har en åndssvag søn (han er mongol).
    Holdningen til mennesker med et handicap ændrer sig nemlig ikke, uanset hvad man kalder dem. Kan vi til gengæld få holdningen ændret, er det ligegyldigt, hvilken betegnelse vi anvender. I al respekt.

    • Kong Mor 6. oktober 2013 hos 21:53 #

      JA! Præcis! Så rigtigt. Det er jo folks generelle grundsyn / livssyn /holdning til andre som gør at et kaldenavn (Handicappet/neger/rødhåret/spastiker) bliver negativt ladet. Eller ej.
      Jeg synes ikke mindre om en neger end en Njogu. Eller mere. Han ER bare.

  6. Helle 6. oktober 2013 hos 16:34 #

    Jeg havde en fest (med mig selv, men den var sjov) en dag hvor jeg læste et sted, at man ikke må sige ‘dværg’ om dværge mere, men at de istedet skal omtales som ‘kortvækstede personer’.
    Her måtte jeg altså grine ved tanken om mig selv læse godnathistorie for min yngste datter: Og Snehvide boede så dejligt i skoven sammen med sine nye venner ‘DE SYV SMÅ KORTVÆKSTEDE PERSONER’…..

    • Kong Mor 6. oktober 2013 hos 21:56 #

      Jo men lige præcis Helle, det er jo til grin. Det bliver så indviklet.
      Det der går ud over normerne får et navn på. En neger er jo stadig neger i Nigeria. Men der vil den hvide have kaldenavne fordi det er den hvide som skiller sig ud.
      Som dværg eller etbenet eller rødhåret. Men at være anderledes er jo ikke negativt. Det er bare anderledes end dem der er flest af på et givent tidspunkt/sted.

Trackbacks/Pingbacks

  1. Politisk korrekthed. Politisk overkorrekthed? Overpolitisk … ? | Hos Mommer - 4. oktober 2013

    […] var aldeles uafhængigt af Kong Mors indlæg i går, men meget […]

Skriv noget - så bliver jeg SÅ glad!!

