Tys tys

8 Oct

Man kunne godt forledes til at tro at jeg helt er holdt op med at sige godnat til Firkløveret. Det er ikke ingenlunde tilfældet.

Men det forholder sig sådan at at ting der bliver betroet mig på hovedpuden er af sådan karakter at de ikke helt egner sig til offentlig endsige skriftlig gengivelse.

De bliver større; det er nu andre ting der rumsterer i deres verden og jeg har brug for alle mine evner for at hjælpe dem godt på vej.

Alfa og omega i den opdragelse – eller skulle måske snarere sige udvikling – vi har valgt, er at vi må stole på at de er nogle fornuftige mennesker. At de er fuldt ud i stand til at finde ud af hvad der er rigtigt og forkert, for det har vi lært dem da de var små. De er derfor også i stand til at vælge hvilken vej de vil gå.

Jeg plejer at fortælle dem at de godt ved hvordan de bliver når de bliver store. De har en forestilling om det menneske de vil være når de bliver voksne. De fleste børn og unge har nemlig en klar idé om hvem de er, som voksne. Uanset om de skifter mening hen ad vejen, så er omridset af deres forestilling om sig selv som voksne, klar for dem. Og uanset om de er bevidste om det.

For at komme frem til det menneske de vælger at være, skal de foretage nogle valg. Nogle vil være gode og andre vil være… knapt så gode. Men fordi de har lært at tænke selv, og fordi de er udstyret med en samvittighed, ved de godt hvilke valg der var forkerte.

Man skal vælge hver eneste dag i sit liv. Vælge om man vil gøre det som føles godt eller vælge det som faktisk ikke føles så godt bagefter alligevel, selvom det lignede en god ide da man startede i situationen. Dermed lærer man også at alt hvad man foretager sig, får konsekvenser. Både de gode valg og de ikke så gode valg.

Jeg har erfaret at så snart de kan vælge selv, hvis man minder dem om at de skal respektere sig selv og det menneske de gerne vil ende med at blive, så vælger de stort set altid de gode og fornuftige ting.

Det er meget mere virkningsfuldt end at jeg står og formaner og bestemmer det de må og ikke må. Dermed bestemt ikke sagt at de må alt. Der er grænser og regler der skal overholdes, men jeg kan som bekendt ikke vide hvad de foretager sig når de ikke er inden for min radar, derfor må jeg stole på at de kan reagere fornuftigt, uanset hvad der sker. Og bliver de usikre, ved hvor de skal henvende sig. Også selvom de har jokket i spinaten og gjort noget de ikke måtte.

Ingen er perfekte og når mine søde børn gør dumme ting, for det gør de naturligvis, noget dummere end andet, så skal der være omsorg, kærlighed og forståelse nok til tilgivelse, så vi kan komme videre i livet.

Men når jeg så husker dem på det menneske de faktisk gerne vil være – uden at jeg overhovedet ved hvad det menneske indeholder for det har aldrig været det vigtige – så retter de sig uden drama og store armbevægelser og finder selv deres vej igen.

Det er hundrede gange nemmere at snakke om både kærester, fritidsinteresser, lektier og spisevaner med dem på denne måde. For slet ikke at tale om alkohol, cigaretter eller andre rusmidler. Og jeg får lidt kuldegysninger, og utætte tårekanaler når jeg hører dem ræsonnere over deres eget liv og levned med stor indsigt og fornuft.

Og jeg kan som mor tillidsfuldt sende dem ud i verden, i sikker forvisning om at mine børn udmærket godt ved hvor de skal hen, og skulle de blive i tvivl, så ved jeg de vil spørge om vej.

 

 

6 kommentarer to “Tys tys”

  1. overleveren 8. oktober 2013 hos 06:24 #

    Med mit – trods alt begrænsede – kendskab til dem så er det med fuldeste ret at du er tilfreds med resultatet… fantastiske unge mennesker du har i din familie. Intet mindre!

    • Kong Mor 13. oktober 2013 hos 21:10 #

      Jeg er tilfreds! Meget🙂

  2. Stegemüller 8. oktober 2013 hos 13:22 #

    Hold da op en god opdragelse I har givet jeres børn – de er blevet selvstændige unge, der kan sortere deres valg og finde ud af, hvilken retning, de skal gå. Jeg synes, I skal være stolte af dem.

    • Kong Mor 13. oktober 2013 hos 21:10 #

      Jeg håber det. Der vil altid være noget at brokke sig over – men man kan jo kun gøre sit bedste.
      Vi er stolte!!🙂

  3. Ellen 8. oktober 2013 hos 22:26 #

    Dine børn kan ikke blive bedre rustet til at komme ud i det virkelige liv, end de er! I har givet dem den allerbedste ballast, men derfor farer der jo alligevel en hulens bunke tanker rundt i os forældres hoveder om, hvordan det dog nu skal gå dem, når de flyver fra reden.
    Men tro mig: Hvis de får brug for hjælp, ved de hvor de skal finde den, og de skal nok komme – både med de små og de store ting. Og det er godt at vide med sig selv.

    • Kong Mor 13. oktober 2013 hos 21:12 #

      Det er vel også den tanke om: har vi nu gjort det godt nok? Det som passer til den ene passer ikke nødvendigvis til den anden..

      Men jeg er sikker på de ved hvor de kan få hjælp!!

Skriv noget - så bliver jeg SÅ glad!!

