Nukaakas kabale

7 Apr

Når nu jeg ikke er så meget på bloggen, så får jeg tiden til at gå med noget andet.

Og det andet, er i visse tilfælde også at læse bøger. Bare ikke lige i disse dage, fordi jeg har fået øjenbetændelse. Enormt unfair faktisk. Men i sidste uge, da læste jeg en krimi.

Nemlig “Nukaakas kabale” af Helle Vincentz. Den var god. Syntes jeg.

Og for en total Grønlands-ignorant som mig, virkede den realistisk i sin skildring af det Grønlandske samfund. Men min grønlandske erfaring kan også ligge på et meget lille sted – i stil med en bænk på torvet og fordomme om hjemløse – og det er jo bare ikke sådan verden eller grønlændere ser ud.

Det er naturligvis meget mere nuanceret end som så, men det ved jeg jo ikke noget om, så hun, forfatteren altså, slipper af sted med at præsentere både land og beboere uden jeg mistænker hende for at binde mig noget på ærmet.

Jeg syntes den var spændende, mest – eller også – fordi Grønland er så aktuel med olie og undergrundsboringer og alt det der som alle gerne vil have fingre i. Som jeg har hørt tale om klokken meget tidligt når P1 morgen beretter om aftaler og løsrivelse og handleplaner. Og andre stormagter der vil tilrane sig det ene og det andet.

Det er dog ikke en bog jeg tror jeg ville læse igen. Nu ved jeg jo hvem det var, og så skal der enten gå mange år – så mange at jeg har glemt plottet – eller også skal jeg blive dement.

Det er jo “kun” en krimi, og som de fleste krimier, ikke stikker dybere end ned i Grønlands undergrund.

Hø hø!

Men derfor var det altså en god krimi. Ingen tvivl om den sag.

Og en krimi som sagtens kan kværnes på en weekend hvor man lige er i det humør!

 

2 kommentarer to “Nukaakas kabale”

  1. Ellen 8. april 2014 hos 15:33 #

    Mange bøger kan læses igen og igen, men ikke krimier! Netop som du siger, fordi man kan huske hvem skurken var, og så bliver det altså mindre spændende.
    Min eneste undtagelse er Dorothy L Sayers bøger om Lord Peter Wimsey. De er simpelthen så intelligente, at det halve kunne være nok. Kender du dem? De er på alder med Christies bøger, men bestemt værd at læse.

    • Kong Mor 19. april 2014 hos 21:21 #

      Jeg har hørt om dem – men jeg er ikke sikker på at jeg har læst dem.. Det må jeg vist gøre!

Skriv noget - så bliver jeg SÅ glad!!

