Brusebad på krykker.

6 Oct

Der er mange forhindringer i dagligdagen, når man har et ben sat på stand-by.

Man tager for eksempel ikke bare et bad. Brusebad altså. Jeg vil end ikke overveje at nedsænke mit legeme i vores umulige badekar. Jeg kommer aldrig nogensinde op derfra på et ben!

Slet ikke.

Men et almindeligt brusebad er jo desværre påkrævet indimellem. Og det er langt fra så nemt at udføre, som uden forbinding. Og kræver ligeledes en del planlægning.

Man humper nemlig først forbi køkkenskuffen og klemmer en rulle vitavrap under armen, hvorpå man humper videre på sine krykker, ud på badeværelset. Der lægger man vitavrappen. Og så humper man – stadig på krykker – ind for at finde rent tøj, som man vikler om halsen, eller putter ned i en taske som man kan have på maven/ryggen. Så humper man tilbage til badeværelset og krydser fingre for at man ikke har glemt noget.

Siddende på toilettet tager man tøj af. Og mens man er så godt placeret, kan man jo ligeså godt tisse.

Er I forresten klar over hvor svært det er at tørre sig efter toiletbesøg, når man skal balancere på et bøjet ben? Alternativt hvilende på en enkelt balle, og i overhængende fare for at dratte ned af toiletbrættet inden man når at få tørret.

Nå, men så er det gjort!

Så skal det indpakkede ben pakkes ind i vitavrap. Med vat i kanten.

Og så kan man – for det tilfælde at brusehovedet allerede ligger på gulvet – lade sig dumpe ned fra toilettet og krabbe sig hen til brusekabinen. Ellers, hvis nu bruseren hænger på sin plads, må man med møje og besvær hoppe, gerne uden at glide, hen til brusekabinen, få bruseren fri og først der, sætte sig ned på gulvet.

Jeg blev foreslået en skammel til at sidde på, men så løber der vand ned i forbindingen uanset hvor godt sikret den er, og da den ikke må blive våd, så er det ikke en mulighed.

Netop fordi den ikke må blive våd, sidder jeg på numsen, let bagoverbøjet og stritter med det dårlige ben, og denne stilling kan efter ret kort tid, sagtens mærkes i lysken. Jeg siger det bare.

Man kan så vaske sig her og der og alle vegne, kan skylle håret rent og så kan man slukke for vandet og lade bruseren ligge på gulvet, i håb om at den også ligger der til næste badeseance.

Så skal man tørres. Først – håndklæderne er naturligvis placeret i strategisk nærhed af brusekabine – skal man have fat i et mindre håndklæde, til det lange hår. Håret bliver tørret og sat i håndklædeturban for ikke at dryppe ned i eller på forbinding. Så kommer turen til det store håndklæde, og man starter med benene, igen for at undgå mindre bække af vand triller ind i vitavrapforbundet ben. Så kommer det lidt mere besværlige.

Man skal op.

Fra siddende stilling på gulvet, med et enkelt arbejdsdygtigt ben og det andet, og ikke funktionelle ben, strakt vandret ud fra hoften idet man jo ikke kan hverken bøje eller belaste det. En øvelse der i den grad kræver koncentration og en stærk lårmuskel, samt hjælp fra en mur, et håndtag eller andet stabilt.

Jeg får sikkert baller af stål efter tre uger på denne måde. Eller det vil sige, strengt taget er det vel kun en balle det drejer sig om. Den anden, laver nemlig ikke dagens gerning og jeg kunne godt mistænke en vis skævvridning på numsen, med sådan en arbejdfordeling. Men den tid den sorg. Så er det godt jeg går med kjole!

Nu er man kommet op og stå, på et ben, man er ren, man er næsten tør, undtaget under fødderne da man jo stadig står i brusekabinen.

Så langt så godt.

Nu kommer der endnu en udfordring. Man skal – på våd fod – hoppe over på den nærmeste bademåtte. Grunden til at krykkerne ikke er meget bevendt til denne udfordring, er at de glider på vådt gulv.

Så krykkerne står ovre ved toilettet, i sikker afstand fra alt det våde.

Altså, klamrende sig til diverse sikre elementer: mur, indbyggede skabselement, med mere, kan man med fare for resterende førlighed, ankomme nogenlunde sikkert på den tørre og skridsikre bademåtte og kan, efter at have nulret tæer i bademåtte, fortsætte lidt mere sikkert hen til toilettet, hvor man fuldstændigt udmattet kan dumpe ned.

Og tage sit tøj på. Hvis man da ikke har glemt noget.

Og så kan man passende humpe ind til sin sofa og tage sig en velfortjent pause.

Men så gik der da en time med det!

PS: Indrømmer med det samme at dette cirkus kun bliver udført hver anden dag.

 

8 kommentarer to “Brusebad på krykker.”

  1. Kristine 6. oktober 2014 hos 14:35 #

    Nu skal jeg selvfølgelig ikke hindre dig i at få baller af stål, men hvis der er plads til to vandtålende (have)klapstole eller tårne af mælke-, sodavands- og/eller ølkasser, hvor du tager bad, så behøver du hverken at skulle ned på gulvet eller overanstrenge benet. Hvis ingen stole, så sæt kasser sammen to og to med tape eller plastikstrapper og vend dem om, så har du sæde til dig selv og hvile til dit ben (måske bliver rumpen lidt ternet, hvis du endnu ikke har baller af stål, når du sidder i længere tid).
    I steden for vitawrap og vat vil jeg foreslå, at du vikler et håndklæde i gæstestørrelse (lagt sammen på langs 1-2 gange) om benet mellem forbindingen og knæhase og holder det til benet med en omgang malertape, et stykke bændel eller elastik. Udenpå trækker du en affaldssæk, der går op til lige under knæhasen (evt. klippet til i længden). Plastikposen folder/ruller du sammen på langs, så den sidder til omkring benet, hvor det er tyndest under knæet og så en omgang malertape (eller velcro, cykelrefleksbånd), så posen sidder tæt, men IKKE STRAMT. Nu er forbindingen emballeret næsten vandtæt og hvis der slipper lidt vand ind, så suger håndklædet. Håndklæde, pose (og tape) kan genbruges utallige gange.
    I øvrigt, hvis du har forbinding på, fordi din hud er blevet skåret op og syet sammen, så er huden groet så meget sammen nu, at den er lukket til, men bare ikke stærk nok endnu, så hvis uheldet skulle være ude, at forbindingen bliver våd, er det ikke en katastrofe, bare våd forbinding, som en tur med hårtørreren på LAV varme kan afhjælpe.
    Babyvådservietter, der er svanemærkede (f.eks. Änglamark fra COOP), er gode til ind i mellem vask hist og pist både oppe og nede 😉 Hvis fod og tæer bliver lidt stramme i betrækket, så er aftørring med husholdningssprit på en vattot effektivt.
    Fortsat god bedring og fornøjelse

    • Kong Mor 6. oktober 2014 hos 15:04 #

      Det er såmænd ikke derfor jeg ikke må få våd forbinding, det er fordi så udvider den sig – og den skal sidde stramt fordi jeg har fået åbnet muskelsækken – og det hele skal derfor holdes på plads for ikke at se underlig ud bagefter. Så lige denne her forbinding må bare ikke blive våd. Selve såret er beskyttet af en forbinding inden under den der formgivende forbinding.. Svært at forklare😉

  2. jane 6. oktober 2014 hos 16:02 #

    jeg siger ogsaa affalds sæk, en af de store sorte …

    • Kong Mor 6. oktober 2014 hos 19:25 #

      vitavrappen virker fint altså – det er bare mig der er så tung bagi😀

  3. overleveren 6. oktober 2014 hos 16:59 #

    Har læst de gode råd og kan kun tilføje lidt forsigtigt at sorte affaldssække ikke pr definition er vandtætte så den tror jeg ikke du skal forsøge dig med. Jeg ved næsten ikke hvordan jeg skal skrive det på en pæn måde uden at lyde lidt overfladisk.. men tak for godt grin… øv at der ikke er nogen der kan hjælpe dig med det der baderi… den kommunale hjemmepleje måske🙂

    • Kong Mor 6. oktober 2014 hos 19:26 #

      Hæ hæ – det er faktisk lidt sjovt at en del mennesker lige pludselig går op i min badesituation😀
      Manden står sommetider klar med både hånd og håndklæde – hvis han altså er hjemme når jeg mener at lugten bliver for krads😉

  4. Jeannette 6. oktober 2014 hos 18:35 #

    Jeg vil foreslå dig at sidde på en stol/skammel med dit forbundne ben oppe på en anden skammel. Selvfølgelig stadig pakket godt ind. Nu ved jeg ikk hvor din forbinding sidder, men da jeg selv blev opereret i februar i min fod brugte jeg fryseposer og en stram elastik omkring, og der kom absolut intet vand ind… og jeg sad som jeg foreslår… det er jo alt for besværligt at komme ned og op fra et gulv…🙂

    • Kong Mor 6. oktober 2014 hos 19:30 #

      Nemt er det ikke nej. Kunne være jeg skulle prøve med de to skamler. Bare jeg ikke skvatter ned fra dem så😉
      Forbindingen sidder fra knæhasen til ankel. Så det er hele underbenet som er vrappet ind😉
      Jeg vil prøve med vat og vitavrap og så en ekstra frysepose omkring det øverste..

Skriv noget - så bliver jeg SÅ glad!!

