Røde Kors julevenner

4 Dec

Jeg ved godt at jeg havde lovet jeg kun ville snakke jul herovre, men nu er det jo sådan at Røde Kors de sidste par år, har haft en rigtig god plan!

Det handler om folk der sidder alene i julen, og så 0m nogen som ikke sidder alene, og som gerne vil dele den jul de har.

Man melder sig til på deres hjemmeside: HER og bliver så matchet alt efter postnummer og forskellige ønsker og tilbud.

Det tog os lidt tid at turde at trykke på “Tilmeld” sidste år. Hvem vidste hvad vi ville ende med? Men vi gjorde det, og fik et match da vi nærmede os jul.

Da vi var værter, tog vi kontakt til vores julegæst og inviterede først til en uformel kop kaffe et par dage før juleaften, så det store måske akavede øjeblik kunne undgås, i og med vi havde set hinanden før.

Desuden kunne vi lige få snakket om mad, alkohol, gaver og alle den slags lidt kildne ting, så der ikke ville være store overraskelser på selve aftnen.

Vi var meget heldige, kemien passede fint, både snak og latter gik lystigt, og der var ingen nervøsitet at spore, hverken hos gæsten eller os, da vi åbnede døren for at byde velkommen til vores juleaften!

Det var så fin en måde at undgå at nogen skulle sidde alene og jeg kan varmt anbefale det.

Jeg håber at mange flere vil melde sig til i år.

Både som vært men så sandelig også som gæst. Det er nemlig sådan at der er 3 gange så mange værter som gæster – heldigvis at det ikke er omvendt – måske er det sværere at turde fortælle at man er alene og helst ikke ville være det, end det er at ville dele ud af sin juleaften.

Der er ingen regler for hvordan det skal foregå – det er en juleaften som den altid har været – blot har man en gæst mere. Eller måske flere gæster.

Meld jer – hvem ved – måske kan I ende med at holde jul hos Kong Mor?

Altså, hvis det kunne friste nogen.

6 kommentarer to “Røde Kors julevenner”

  1. Ellen 5. december 2015 hos 10:34 #

    Vi gør lidt det samme i år – altså holder jul med en, vi ikke plejer at holde jul med. Det er ikke helt frivilligt fra vores side, men jeg er blevet fanget af mine egne ord sidste jul, da jeg sagde, at ingen burde holde jul alene – og tog min søster med over til min engelske familie. Det var rigtig hyggeligt, hvilket jeg vidste, det ville blive, men det er ikke hende i år, desværre. Det er en fra Johns familie – og John har det på samme måde som mig, men vi nænner bare ikke, at han skal sidde alene. Vi krydser fingre for, at det går godt og bliver en hyggelig aften – for både jer og for os.

    • Kong Mor 5. december 2015 hos 20:43 #

      Jeg tror det aller vigtigste er følgende: Afstemme forventninger! og Acceptere at det IKKE bliver som det plejer og at det er okay at det ikke er som det plejer.
      Det er vigtigere at der ikke sidder folk alene som ikke har lyst til at sidde alene!

  2. Stegemüller 19. december 2015 hos 13:41 #

    Hvor er det dog en dejlig måde at vise sand næstekærlighed på.

    Jeg er en af dem, der er alene: http://stegemueller.dk/blog/jul/ og jeg synes, det er rigtig svært at være alene juleaften. Man føler sig som verdens ensommste menneske. Jeg har heldigvis fundet frem til et arrangement i Frederiksberg Kirke. Næste år vil jeg huske på, at der også er en mulighed i Røde Kors; det vidste jeg ikke.

    • Kong Mor 19. december 2015 hos 21:40 #

      Ingen der ikke har lyst til at sidde alene skal sidde alene juleaften. Færdig bum.
      Jeg er glad for at du fandt et arrangement i en kirke. Det skal nok blive hyggeligt.
      Grunden til at jeg faktisk bedre kan lide Røde Kors julevenner er at jeg tror det er langt mere personligt. Det vil jeg foreslå dig at prøve til næste år.
      Der er altid langt flere værter end gæster – heldigvis!

      • Stegemüller 20. december 2015 hos 14:01 #

        Du kan tro, jeg vil huske på Røde Kors næste år. Jeg har været inde på deres side og læse om det, og det ser rigtig godt ud.

        • Kong Mor 20. december 2015 hos 20:53 #

          Du kan altså godt nå det endnu!

Skriv noget - så bliver jeg SÅ glad!!

