At ville… og at kunne.

24 Feb

Tænk engang hvis man kunne nøjes med at købe nogle bøger om hvordan man gerne ville have ens liv skulle være, og så var det nok.

Det ville da være helt enormt praktisk. Og hvis det var tilfældet, ville jeg allerede leve et perfekt liv, op til flere gange.

Jeg er nu – også – den lykkelige indehaver, af en masse et par bøger om det der mindfulness, bøger på forskellige sprog og af forskellig art. Susi syntes at jeg at det var godt tosset, og jeg kan ved nærmere eftertanke godt følge hende.

Fælles for alle disse bøger er nemlig at jeg ikke har læst dem endnu, da læsning ikke er en af mine fordums færdigheder jeg kan få styr på. Men jeg har skam åbnet de fleste af dem. Nogle har jeg sågar åbnet flere gange.

Endda også bladret i et par stykker. Ikke dem alle sammen, men det kommer nok.

Det siger lægen i hvert fald. Det får jeg sikkert overskud til når jeg er blevet mig selv, eller rask, eller hvad man nu vil, og så kan det vel være lidt lige meget. Så Susi har nok ret.

Men forlagene har tjent lidt penge på at jeg tror købet af elleve et par bøger ville kunne få mig på ret kurs igen ASAP.

Okay, faktisk kun 10 bøger, for den sidste fik jeg af min læge.

Elleve spændende bøger om og for og til mindfulness. På dansk, fransk og engelsk.

De er indkøbt med spredehagl, fordi sommetider kan jeg godt få noget nær panikangst for om jeg nogensinde bliver sig selv igen. Tænk nu hvis jeg er hjerneskadet for livet? (Ja ja, de dramatiske gen har ikke forladt mig, det er kun hukommelse og koncentration – hvis I vidste hvor længe jeg er om at skive et blogindlæg…)

Men helt seriøst?

Hvad nu hvis min hukommelse aldrig bliver almindelig igen?

Eller min koncentration?

Eller mig?

Jeg prøver alt hvad jeg kan, for ikke at stresse mig selv med forventninger. Forventninger til hvornår, hvordan og hvorledes. Men det er svært. For ingen kan sætte en tidshorisont på alt dette. Ingen kan fortælle mig at der er lys forude. Hverken læge, psykolog, zoneterapeut eller andre som er eller har været kognitivt udfordrede.

Ingen…

Så jeg prøver alt. Simpelthen ALT!

En eneste gang, siden alt dette hurlumhej startede, har jeg været i stand til at kunne indfange en bortfaret tanke. Jeg havde som sædvanligt glemt hvad det var jeg ville, ville simpelthen ikke lege med mere, så jeg koncentrerede mig dybt og inderligt, trak vejret meget dybt og helt ned i knæene, og pludselig kom tanken hjem igen.

Men det er kun sket en eneste gang.

Og det er ikke fordi jeg ikke har forsøgt at gøre mig selv kunsten efter for at kunne gentage denne mikroskopiske succes. Det er blot ikke lykkedes.

Min dagligdag er stadig fyldt af episoder hvor jeg opdager at jeg enten har glemt noget eller gjort noget u….(har lige glemt ordet – men noget u-et eller andet) men altså sådan noget som når man finder en appelsin i køleskabet og svagt erindrer at man vist gerne ville have lavet rødkåls/appelsin salat for en uge siden.

Eller sidde og se en ganske almindelig film med resten af familien, og ved slutningen pludselig ikke ane hvem pokker personen Annie var. Selvom hun havde været med i hele filmen og havde en ret vigtig rolle.

Så træerne vokser bestemt ikke ind i skyerne, af en enkelt bitte vildfaren tanke som vendte hjem igen.

 

4 kommentarer to “At ville… og at kunne.”

  1. Ellen 24. februar 2016 hos 16:29 #

    Det lyder skræmmende alvorligt, men jeg må indrømme, at jeg tvivler på, at de bøger vil kunne hjælpe dig. Jeg tror der skal en person til … har lægen ikke talt om det?

    • Kong Mor 24. februar 2016 hos 21:00 #

      Jeg er desværre enig med dig Ellen – men jeg tror jeg har købt dem for dog i det mindste at prøve noget. Jeg er efterhånden en anelse desperat for at få min hukommelse tilbage..
      Jeg ser en psykolog, min egen læge og en zoneterapeut hvis det var sådan en slags person du mente?

      • Ellen 28. februar 2016 hos 18:32 #

        Jeg ved ikke engang hvilken slags person jeg mente, men i hvert fald et levende væsen og ikke en bog, som man nok er tilbøjelig til at tolke efter hvordan man synes man har det.
        Mon okay – det lyder som om du gør hvad du kan for at få hjælp, så jeg håber virkelig, at det også snart hjælper!

  2. Stegemüller 25. februar 2016 hos 07:05 #

    Hvor er det godt, du ser hele tre fagpersoner. Det har du vist også brug for – bare det at have nogen at tale med angsten for alle symptomerne om.

    Kognitive problemer kan desværre vare meget længe, men du arbejder intenst med det, så det skal nok gå over. Det kræver bare en kæmpe og næsten umenneskelig tålmodighed.

Skriv noget - så bliver jeg SÅ glad!!

