Royal fletning.

2 jul

Her kommer endnu en af de nemme hurtige – lækre – desserter man kan ryste ud af skåneærmerne når man får lyst til lidt sødt, eller når man ikke har mere Gevalia.

Desuden ser den vildt flot – og sådan lidt bageragtig – ud. Ren blær!

Man tager følgende:

Færdig butterdej, mørk chokolade, marcipan, æg, nødder, krokant.

Sætter ovnen på 180 grader. Og folder butterdejen ud, lægger chokoladen i midten, ruller marcipanen tyndt ud og lægger den ovenpå chokoladen, så skærer ca. 2 cm strimler fra hver side af butterdejen og fletter:

Fletning – ikke så pænt som Blomsterbergmåden, men min måde virker udmærket.

Så skal fletningefidusen pensles med et pisket æg og drysses med, hvad man nu end kan lide. Bare ikke persille eller sådan noget, for det tror jeg ikke smager godt.
Jeg havde en rest krokant som jeg engang fandt i Nettos spotvarer. I ved der hvor man altid finder noget som man ikke vidste man ikke kunne leve uden.
Men den blev brugt og så nogle hasselnødder. Jeg har også engang brugt noget perlesukker med succes.

Pensles med æg og drysses med nødder og krokant

Bages i ca. 25 min. alt efter hvilket humør din ovn er i. Men den skal være lækker wienerbrødsfarvet på toppen, og se sprød ud.

Og velbekomme!

Endnu en nem dessert, klar på ca. 30 minutter.

God søndag!

 

10 kommentarer to “Royal fletning.”

  1. Lene 2. juli 2017 hos 09:42 #

    Jeg er sådan en, der skal have skåret det ud i pap 🙂 Når du skriver skærer chokolade ud i skiver, er det så 1 cm bredde skiver eller er det større skiver? Jeg synes altid mit chokolade flækker i mærkelige størrelser .
    Det ser lækkert ud, tak for tippet 🙂

    • Kong Mor 2. juli 2017 hos 13:20 #

      Hej Lene.
      Det er jeg også. Derfor er villeder bedre end
      Chokoladen skal bare lægges hel på butterdejen. Og marcipanen ovenpå. Jeg forsøger at finde hvor jeg har skrevet det skulle i skiver. Men jeg kan ikke se det? Har du mon læst forkert? Eller er jeg meget blind??

      • Lene 3. juli 2017 hos 22:56 #

        Næh jeg må have læst forkert 🙂

        • Kong Mor 4. juli 2017 hos 07:16 #

          Så er jeg mere rolig 🙂
          Jeg glæder mig til at høre om du fik den lavet?

  2. Susanne 2. juli 2017 hos 13:32 #

    Wow det ser lækkert ud, trist jeg bor i et land hvor både marcipan og butterdej er en mangelvare.

    • Kong Mor 2. juli 2017 hos 14:24 #

      Æv.
      Men marcipan kan man lave selv! Og butterdej også for den sags skyld. Lidt svært men absolut ladsiggørligt.

  3. Anette 2. juli 2017 hos 20:02 #

    Mmmh lyder godt nok lækkert.

    • Kong Mor 3. juli 2017 hos 06:16 #

      Tak Anette, det ER også lækkert – sådan rigtig wienerbrødsstang – men bare hjemmelavet! 😉

  4. Ellen 2. juli 2017 hos 21:04 #

    Du er simpelthen en mester i nemme, men vanvittigt blærede desserter eller kager. Jeg takker – igen – for denne her skal også afprøves.

    • Kong Mor 3. juli 2017 hos 06:15 #

      Eiii – jeg kan jo ikke tage æren for alle disse blæredesserter/bagværk – jeg har jo bare set dem et eller andet sted. Og udvikler lige lidt på dem! 😀
      Men selv tak 🙂

Skriv noget - så bliver jeg SÅ glad!!

