Egotrip på recept

13 jul

Som Fiberfryd skrev til mig for et stykke tid siden, så bliver man så forfærdeligt opmærksom på sig selv og sin egen navle, når man får en diagnose – både fysisk og mentalt.

Det hele drejer sig om mig.

Altså for mig.
I mit hoved.

Godt nok efter ordre fra sundhedspersonale og mennesker der i øvrigt vil mig det godt. Men derfor er det alligevel svært at parere ordre, især når man allerhelst bare ville undgå at tænke alt for meget på sig selv. For hvad skal det dog til for.

Jeg skal konstant mærke efter hvordan jeg har det.
Hvordan medicinen virker, om jeg får det bedre, eller om det er status quo.
Jeg skal være opmærksom på hvilke bivirkninger der er, for ikke at forbigå et eller andet som ikke er så godt. Så jeg skal læse de der kilometer lange indlægssedler, uden at få hjertebanken over alle de andre bivirkninger man måske kan få.

At have ondt i maven, er måske ikke bare et forbigående uforklarligt maveonde, det er faktisk bivirkninger der gør, at jeg har pruttet mig igennem en hel weekend!
Beklager hvis det er for meget information, men så skulle I bare prøve at bo sammen med mig! De andre på matriklen lider!

Men hvad så når jeg har “almindeligt” ondt i maven, som ikke er en bivirkning? Hvordan føles det så?

Det er altså ikke nemt.

Selv når jeg sover, skal jeg være opmærksom på hvordan jeg sover. Hvor hurtigt jeg falder i søvn, hvor mange gange jeg vågner i løbet af natten, hvornår jeg vågner, og om jeg er udhvilet når jeg står op.
Og det er sgu da lige til at blive helt udmattet af.

Jeg skal også notere mig hvor ofte jeg har angstanfald. Hvor slemme de er, om jeg selv kan komme ud af dem igen. I stedet for at følge min trang til at skubbe angsten i baggrunden og lade være med at lade den fylde så meget, så skal jeg koncentrere mig om den og se den i øjnene hver eneste gang. Og sikkert en hel masse unødvendige gange, hvor det bare var en ganske almindelig kuldegysning.

Faktisk skal jeg pille i egen navle, mere eller mindre konstant – efter lokalpsykiatriens ordre – for at man kan følge med i eventuelle fremskridt eller tilbagefald.

Det forstår jeg også godt, og det giver mening når jeg er midt i et behandlingsforløb. Det har da også hjulpet at kende alle de mulige fysiske reaktioner på et angstanfald, så jeg bliver opmærksom på at jeg i starten – før behandlingen – havde måske op til 30-35 anfald på en dag.
Jeg gik bare rundt og troede at jeg var kommet i overgangsalderen.
Eller var ved at blive syg.
Eller var i utrolig dårlig form.

Og det er da godt at vide at det ikke er tilfældet.

De tungere symptomer vidste jeg skam godt, ikke havde noget med noget andet at gøre. For eks. var jeg udmærket godt klar over, at selvom jeg havde stjerneondt omkring hjertet og i brystkassen i en uges tid, så var jeg ikke ved at få et hjerteanfald. Det faldt mig ikke engang ind at gå til lægen. Jeg tænkte bare: “Nå, stress. Hmm, hvad er det mon som stresser?” uden at gå specielt dybere ind i det.

Så langt så godt.

Men bagsiden af alt dette navlepilleri er, at man får sat sig selv i centrum, på en frygtelig ubehagelig måde og da jeg fuldstændig har glemt hvordan jeg opførte mig før, så kan jeg ikke huske, om jeg plejede at reagere med klynk på en eller anden sur bemærkning fra en teenager, eller med ondt i hjertet, når jeg var stresset over noget.

Det har jeg nu nok gjort, men lige pludselig tager klynket overhånd og alting bliver simpelthen så afsindigt synd for mig, altså i mit hoved. Alt det som immervæk sker i ens krop i løbet af en hel dag, bliver målt og vejet og analyseret. Er det på grund af min sygdom eller er det mig som er tosset?
Er det et symptom?
Eller en bivirkning?

Eller er det bare en prut på tværs, fordi jeg åd for mange majskolber i går?

Det er bare møghamrende anstrengende at skulle være opmærksom på sig selv hele tiden.

For der er sgu så meget andet, langt mere interessant, jeg kunne koncentrere mig om, end mig selv.

Suk.

 

 

6 kommentarer to “Egotrip på recept”

  1. Ellen 13. juli 2017 hos 09:21 #

    Hvor bliver jeg dog klog(ere).
    En lægmand som mig ville umiddelbart tro, at al den selvfokusering og navlepilleriet kun ville forstærke sygdommen/angsten, og i stedet er det lige det modsatte, der skal til!
    Min filosofi har ellers altid været: Ignorer det. Så går det nok væk af sig selv – og jeg ved jo godt, at det ikke passer, for fx ville det have været ualmindelig dumt at have haft tænkt sådan, da jeg fik brystkræft.
    Alligevel tror jeg vi forstår hinanden. Jeg håber du lærer at håndtere det maksimalt godt, så det ikke behøver at fylde lige så meget, som det gør nu. Nok er du syg, men du er paradoksalt nok samtidig stærk – efter min ringe mening.

    • Kong Mor 13. juli 2017 hos 16:48 #

      Præcis – det har jeg også tænkt. Ignorer det eller noget. Men det må man altså ikke – i hvert fald ikke på den måde. Jeg forstår dig godt, jeg tror bare at jeg skal vente til det hele har fundet et naturligt leje, så kan man sikkert godt sige “jeg har ikke tid, gå væk”. Men åbenbart ikke endnu.
      Jeg tror også jeg er stærk. Stærkere end mange af dem jeg kommer forbi på min vej gennem systemet. Jeg VIL dette her til livs. Hvis ikke jeg kan slippe for sygdommen, så er det bare sådan det er, men det er MIG som bestemmer hvordan det skal foregå.

  2. Henriette 13. juli 2017 hos 10:46 #

    For 13 år siden var jeg igennem nogenlunde samme forløb i distriktpsykiatrien – sådan et gruppeforløb med samtaleterapi i gruppe, motion, kropsterapi, psykologiundervisning og hvad har vi. Jeg var i behandling for depression og angst. Det kan sagtens virke som verdens største egotrip, mens det står på, men hold ud, det bliver bedre.
    Da jeg sluttede mit forløb sad jeg med en stor førstehjælps/redskabskasse, som jeg kunne trække på efterfølgende. I starten blev den taget frem ofte og gransket grundigt – i dag registrerer jeg blot at den er der og går hurtigt videre og det er værd at nævne, at jeg nu har været fuldt arbejdsdygtige og klarer mig 12 år uden medicin eller tilbagefald.
    Hold ud, det bliver bedre, selv om man ikke altid kan se det, mens man er i det.
    Varme tanker herfra.

    • Kong Mor 13. juli 2017 hos 16:51 #

      ÅHHH hvor betryggende! Tak fordi du skriver lige præcis det!
      Jeg vil gemme din besked og se på den, de dage hvor jeg hverken kan holde sygdom eller mig selv ud.
      Flot at du forstod at bruge din værktøjskasse fornuftigt!

  3. Lene 13. juli 2017 hos 17:27 #

    Jeg bliver så meget klogere, og så gør det mig glad at læse Henriettes kommentar. Så udover ar vi bliver klogere, får du også respons fra nogen, der kender det. Så tak fordi du deler 🙂

    • Kong Mor 13. juli 2017 hos 17:56 #

      Jamen lige nøjagtigt!! 🙂
      Jeg vidste der ville komme noget ud af dette her “Jeg krænger mit hjerte ud” for jer.
      Noget af den “Etiske fordring” eller noget. 🙂

Skriv noget - så bliver jeg SÅ glad!!

