Vikaren..

22 sep

Ja jeg har godt set filmen, så der er helt klart noget at leve op til.

Sagen er nemlig den, at jeg skal være vikar i Gårdmand Bjørns klasse. (At de tør)

Sådan rigtig vikar. Ingen fare for at jeg falder i søvn i eftermiddag, eftersom man i den franske underskole kun har 1 lærer, og dermed er jeg vist både fransklærer, matematiklærer og noget andet lærer fra 12 til 16.30.

I tirsdags da vi fik udleveret vores afkom, tog klasselæreren (som også er direktrice for underskolen) fat i mig, og spurgte om jeg kunne være vikar for hende på torsdag, da hun var blevet kaldt til et vigtigt møde.

”Øhbøøh, åh nej, hjælp” var min første tanke, mens jeg fornemmede at jeg smilte til hende og hørte mig selv sige ”jamen naturligvis da”.

Var jo også lidt stolt over, at hun overhovedet turde overlade 20 små franske unger på 9 år, til mig i flere timer!

Det er altså lidt synd for dem – og det var aldrig gået i Danmark. Jeg er ALT for streng. Men det er franske unger jo mere vant til, så mon ikke det går.

Så meldte spørgsmålet sig: HVAD skal jeg dog lave med dem? Jeg er jo netop IKKE uddannet lærer og bliver det heller aldrig. Men så er det jo godt at jeg har fundet denne guldgrubbe herovre i Skolestuen.

Idéer og materiale lige til at låne! Dejligt når man sidder lidt fortabt i et fransk system og skal have noget inspiration til danskundervisning, så de ikke er gået helt i stå, når vi engang kommer hjem igen.

Nu er det ikke franskundervisning jeg leder efter i dag, men derimod matematik.

Jeg skal i hvert fald ikke nyde noget af at vove mig ind i de filtrede regler for, hvornår noget hedder hvad, i den franske grammatik. Jeg kan som regel høre hvornår det er rigtigt, men jeg ved ikke hvorfor.

Jeg fandt nogle matematik ark som skal udfyldes, men det kræver at man kan sine tabeller op til 10. Det tager man åbenbart ikke så tungt i en dansk skole, men i Frankrig skal det sidde på rygraden.

Dernæst fandt jeg en skøn bog som Firkløveret har elsket, ”La Cabane Magique” af Mary Pope Osbourne. Det er søskendepar som kravler op i en hule i et træ, og bliver sendt tilbage i tiden. I nr. 1 bliver de sendt tilbage til en verden beboet af dinosaurer og skal selv finde ud af hvordan de kommer hjem igen.

Og så bager jeg noget bestikkelse i form af verdens bedste cookies. Så går tiden nok alligevel. Jeg kunne også æde en høne..Sådan for underholdningens skyld.

Tror jeg sover godt i nat..

26 kommentarer to “Vikaren..”

  1. rejen 22. september 2011 hos 06:35 #

    God fornøjelse, glæder mig til at høre om din dag i skolen…;D

    • Kong Mor 22. september 2011 hos 18:02 #

      Tak skal du have! 😉

  2. overleveren 22. september 2011 hos 06:50 #

    Glæder mig allerede til at læse indlægget i morgen.. Jeg ville få verdens kvikkeste panik anfald…

    • Kong Mor 22. september 2011 hos 18:10 #

      Haha – hvis jeg ikke falder i søvn inden jeg skriver det 😉

  3. Inge 22. september 2011 hos 06:51 #

    Det bliver spændende.. Du kunne også lære dem remsen om de fynske byer.. O’ense Bo’ense, Middelfart, Assens osv.. 🙂

    • Kong Mor 22. september 2011 hos 18:11 #

      ej hvor morsomt – den sad jeg og tænkte på den anden dag – den remse lærte jeg af min morfar!

  4. Susanne 22. september 2011 hos 07:00 #

    Pas på. Inden du ser dig om, er du fast vikar på børnenes skole ;o) det lyder spændende, og det er da i sig selv et skulderklap at blive spurgt.
    Jeg ønsket dig og de små poder en dejlig skoledag.

    • Kong Mor 22. september 2011 hos 18:12 #

      DET håber jeg sandelig ikke! Der er en grund til at jeg ikke er lærer..
      Men vi havde en god dag

  5. Marianne 22. september 2011 hos 07:14 #

    Held og lykke 🙂

    • Kong Mor 22. september 2011 hos 18:12 #

      Tak Marianne – tænkte på dig – og ønskede lige at du var sådan online coaching!

  6. Benedikte 22. september 2011 hos 07:25 #

    Årh det lyder spændende!!!
    Og sikke da en “ære” sådan at blive spurgt.
    Hvad synes Gårdmand Bjørn om det, mon?

    God fornøjelse! Jeg glæder mig helt sikkert til at læse om det 🙂

    • Kong Mor 22. september 2011 hos 18:13 #

      Bjørnen syntes det var helt okay! 😉
      Mere i morgen

  7. pernille 22. september 2011 hos 07:26 #

    Nu ved jeg ikke om der gå i Frankrig men ellers er gruppe arbejde fantastisk til at aktivere i lang tid med forholdsvis lille lærer forberedelse.
    Sådan alla, lav et oplæg om…
    Og vips så er den eftermiddag væk.
    Og tillykke, det kan ikke være andet end en hædersbevisning at du bliver spurgt.

    • Kong Mor 22. september 2011 hos 18:13 #

      Jeg er også lidt (meget) stolt!!! 😉

  8. Lene 22. september 2011 hos 07:55 #

    God fornøjelse, jeg har selv haft æren at være vikar, da jeg ventede på at komme ind på sygeplejeskolen, og her fandt jeg ud af, at jeg ikke skulle være lærer som mine forældre, hvis sygeplejen glippede 🙂
    Jeg er helt sikker på at du bliver en god vikar, måske er der der et lille bijob?

    • Kong Mor 22. september 2011 hos 18:14 #

      Det skal ikke være et bijob – TRO mig. 🙂

  9. svenne 22. september 2011 hos 08:30 #

    Kong Mor “på skolebænken”, en spændende kombination, 😉 og nok lige et nyt, spændende og underholdende indlæg på den altid underholdende blog.

    • Kong Mor 22. september 2011 hos 18:14 #

      Hahahaha nemmerlig!

  10. Kirsten 22. september 2011 hos 08:57 #

    Øhhh, æde en høne?????
    Ville det ikke være mere behageligt at trække kaniner op af en hat?

    • Kong Mor 22. september 2011 hos 18:15 #

      Det er fordi i filmen æder “Vikaren” en høne.. 😉
      Kaniner kan jeg ikke 😉

  11. Mariane (TheMarianeC) 22. september 2011 hos 11:34 #

    Du fortjener virkelig din KRONE – mere end hundredfold – wow siger jeg bare … DET er flot (et ønske jeg har haft i mange år) Ja jeg glæder mig også på dine vegne og ligesom de andre at høre nyt om din dag idag.. du er garanteret nok helt og aldeles udmattet 😉

    • Kong Mor 22. september 2011 hos 18:15 #

      Fuldstændigt! Færdig og kaput!
      Og stadig med kronen på!

  12. amarillen 22. september 2011 hos 11:59 #

    Pyh… jeg bliver pylret blot ved tanken.
    Kender det godt når man forbavset hører sig selv sige – “selvfølgelig , jeg skal nok overtage og hjælpe til..”
    Synes det er dejligt for dig:-)

    • Kong Mor 22. september 2011 hos 18:16 #

      Ja er det ikke sært – ens hjerne prøver at tage livet af én..? Underligt!
      Og nu skal du snart giftes – jeg synes det er VILDT romantisk! 😉

  13. Ellen 22. september 2011 hos 12:23 #

    Sikke et cadeau til dig 🙂 Flot.
    Jeg føler mig overbevist om, at du nok skal få beskæftiget de unger, så de (på den go’e måde, altså…) aldrig nogen sinde glemmer hende den skøre, men skideskægge, danske lærer 🙂

    • Kong Mor 22. september 2011 hos 18:17 #

      Tak!!
      Ja – kan jo ikke svare uden at afsløre for meget – men mere i morgen!

Skriv noget - så bliver jeg SÅ glad!!

