Retsbevidsthed

15 okt

Det sker meget tit, når jeg læser nyheder, at jeg bliver grebet af voldsomme følelser i forbindelse med dette og hint, og jeg farer i tasterne for at meddele verden disse uhyrligheder.

Men af uransagelige årsager ender disse indlægskladder oftere i min computers papirkurv, i stedet for på Kong Mors blog. Eller det vil sige – helt uransagelige er disse grunde vel ikke.

For hvis jeg fortalte, at jeg ikke mener at voldtægtsforbrydere skulle have lov til at tage til stranden på scooter mens de afsoner, så..

Ej det nytter ikke noget – jeg begynder allerede at sprutte hysterisk.

Jeg er så forfærdeligt meget imod den slags pædagogiske – ”hvor-er-det-synd-for-forbryderen” og ”de-skal-hjælpes-og-ikke-straffes” holdninger.

Misforstå mig ikke – jeg er ikke til selvtægt og andre tåbeligheder, men jeg mener fuldt og fast at man har krav på en form for hævn som offer. Tanken om nogle folkeslags endnu mere idiotiske syn på ære og øje for øje, tand for tand, ligger mig også meget fjernt, men man kommer ikke udenom at en fængselsstraf også er en form for hævn.

Som Erik skrev til mig: ”det krænker min retsbevidsthed”. Og han har ganske ret – det gør også mig helt afsindigt rasende, at et uhyre som har voldtaget og lavet røverier – skal have lov til at tage til stranden på scooter.

Uanset om han er ledsaget eller ej. Hvad ligner det??

Sådan et afskum skal bare ikke have det sjovt. Han skal være lukket inde i en celle i den af loven udmålte straf. Hvis han ikke bryder sig om det? Så er det altså bare synd. Jeg er helt sikker på at hans ofre heller ikke brød sig, hverken om voldtægt eller hjemmerøveri.

Det er så fuldstændigt mangel på respekt overfor ofrene, at han skal på stranden. Det offer som ikke har bedt om noget, mindst af alt at blive offer – kan måske risikere at sidde på selvsamme strand i solen – og tro mig – det er værst for offeret.

Der er alle mulige former for beskyttelse og hjælp til de kriminelle – hvorimod der meget ofte der mangler beskyttelse, respekt og hjælp til ofrene.

Og det var så dagens sure opstød! God lørdag!

21 kommentarer to “Retsbevidsthed”

  1. Anita 15. oktober 2011 hos 08:02 #

    Jeg tør næsten ikke sige det på sådan en smuk lørdag morgen, hvor jeg så gerne vil være mild og salig… men nogle steder her i DK tages der også hensyn til den kriminelles arbejdsplads – om afsoningen kan finde sted, så det falder bedst muligt ifm. job/ferie osv. Måske er der behov for at opdele den udmålte straf i portioner, så det (igen) foregår så gelinde som muligt.

    De har motionsrum, tv-stue, lækre opholdsrum m. diverse spillegrej sådanne steder og alt i alt kan sådan et (tit åbent) fængsel være det rene svir. Der er ikke meget ÅH NEEEJ over disse afsoningssteder.

    Jeg synes fandeme det er noget mærkeligt noget og det provokerer mig for vildt!

    • Kong Mor 16. oktober 2011 hos 15:06 #

      Ja se det vidste jeg ikke. Men det kommer vel an på hvilken slags kriminalitet det er.
      Men det ER provokerende.

  2. Olines 15. oktober 2011 hos 08:03 #

    Som udgangspunkt er jeg enig i, at begår man en forbrydelse så skal man have en straf. Men efter, at jeg i en periode arbejde som misbrugsbehandler i en arrest kom jeg meget i tvivl om måden vi håndterer denne straf på. Der skal ikke være tvivl om, at jeg mener at vi fortsat skal straffe, men nogen af de mennesker der begår forbrydelser formår ikke, at lære noget af den måde vi straffer på her i DK og det er vel også et af formålene, så vi kan forebygge at de begår samme forbrydelse igen?
    Når vi ser på antallet af tidligere straffede der igen begår kriminalitet så er det tydeligt, at straf ingen effekt har eller måske i værste tilfælde den modsatte effekt.
    Jeg mener, at vi som samfund har en forbandet forpligtigelse til at straffe på en konstruktiv måde og det er ikke det vi gør i øjeblikket. Vi har et ansvar for, at de mennesker der bliver straffet lærer af deres straf og hvis det skal ske, så skal vi udvikle den måde vi straffer på i forhold til hvordan mennesker indlærer.
    Vi har i danske arester og fængsler ganske unge mennesker der har modtaget 2-3-4 eller flere domme og de har intet lært. Tværtimod bliver de for hver gang de er indsat mere og mere “syge” fordi de kommer ind i et parallel samfund med andre regler når de sidder i fængsel.
    Hvordan vi skal staffe så det bliver konstuktivt har jeg ikke løsningen på. Men jeg kan konstatere, at ved “bare” at lukke mennesker inde og så tro de lærer af deres fejltagelser, da sker ingen ændring.
    Tak for et godt indlæg der fik mig vækket på denne skønne lørdage morgen:)

    • Kong Mor 16. oktober 2011 hos 15:12 #

      Jeg tror også det er vigtigt at gribe ind længe før – så man ikke får disse sager hvor børn går for lud og koldt vand i årevis – uden at blive ordentligt behandlet.

      Jeg kan også godt læse mig til at straffen ikke hjælper – men de skal ikke have lov til at gå frit – det er det jeg mener med hævn.

      Og som alt andet når man kommer tættere på får man et andet syn på mennesker – heldigvis ER der noget godt i alle – også dem som skal bures inde. Men det kan ikke – i mine øjne nytte noget at man ikke lukker dem inde alligevel.
      De kan ikke gå frit for alle andres sikkerheds skyld.
      At det så ikke hjælper noget – det er synd. Hvad skal man ellers gøre med dem?

      Jeg har ingen fornuftige svar – men jeg mener at der generelt tænkes for meget på den kriminelle og ikke så meget på offeret.

      Godt jeg fik dig vækket 😉 God søndag aften!!

  3. rejen 15. oktober 2011 hos 08:34 #

    Lige min mening, fandme ikke i orden at voldtægtsforbrydere og folk der begår grove røverier eller, drab eller grov vold skal have lov til at få udgang…Ang. pædofile, så er det bare: snip snip af med klokkeværket…Så kan andres børn forhåbentlig være i fred for sådanne modbydelige mennesker…Undskyld jeg blev vist lidt heftig her..;)

    • Kong Mor 16. oktober 2011 hos 15:13 #

      Men det er jo det: man BLIVER heftig. Man bliver harm og vred over sådan noget.

      Jeg er ikke så klog at jeg har fundet de vises sten – men jeg synes ikke det kan være rigtigt at det kan lade sig gøre.

  4. overleveren 15. oktober 2011 hos 10:07 #

    Den her må jeg jo næsten reagere på :-/ Har jo lissom førstehåndsviden om den anden side af det her sagskompleks. Hvordan jeg har det med sådan en situation? Jeg bliver aldeles rasende og glemmer alt hvad jeg ellers står for rent politisk og menneskeligt. Jeg tænker på at mandens ofre kan være på den samme strand. Eller deres familie. Eller deres venner. Han er ikke isoleret fra offentligheden når han er der. Det støder mig så meget at man passer bedre på den voldskriminelle og hans psyke end man gør på ofret. Minder i den forbindelse om at man som voldsoffer kan få tilskud til (men ikke betalt) psykolog hjælp over 12 gange. Hvor meget adgang en voldsforbryder har til psykolog i fængslet – den må I sgu selv tænke jer til. Og hvad der bliver betalt!

    Jeg har fint styr på grunden, at man vil forhindre at vedkommende gør det igen gennem “anger management” – men der er dælme ingen der bare hjælper med ofrets anger management og der skal der altså betales ved kasse 1 – hver gang.

    Præmissen for at tænke i hvordan man straffer konstruktivt er af helvede til – for det kan man ikke. Man kan ikke både støtte ofrets behov for krybdyrshjerne-styret retfærdighed og give den voldskriminelle forhold der gør at vedkommende bliver et bedre menneske. Men den sidste har foretaget visse valg (eksempelvis – “jeg ryger bare lidt hash nu og har heeeelt fint styr på det”, eller “jeg kan klare det her selv og behøver ingen hjælp”) i livet, der har udstukket en livsbane der ender i en retssag på den sigtedes plads. Ofret har ikke haft samme valg og har lidt for tit bare været de forkerte steder på de forkerte tidspunkter.

    Jeg synes det lugter rigtigt meget af at lidt for mange skyder ansvaret for egne handlinger over på samfundet – at dét skulle have grebet ind – hvor ansvaret retteligt burde være et personligt ansvar, og at der derfor også skal afregnes personligt når man bryder reglerne, der holder et samfund sammen.

    Gu er det synd for dem at de skal sidde i fængsel – men set fra min synsvinkel – og læs bare ovre hos mig om hvad det er for en – så må jeg spørge;

    Nogen af dem der mon ville bytte liv med mig?

    Nixen – for det har de slet, slet ikke nosser til.

    (Monark – du må gerne slette næst sidste og grimme glose hvis den ikke passer sig)

    • Kong Mor 16. oktober 2011 hos 15:17 #

      Jeg sletter ikke noget – hvis folk ikke kan tåle mosten må de læse på en anden blog! 🙂

      Fængsel er en slags hævn – samtidig også en sikkerhed for alle os almindelige potentielle ofre som ikke skal gå og kigge over skulderen eller leve forskansede bag jerndøre i evig skræk for at nogen finder på noget.

      Nogen sagde – jamen vi kan jo ikke spærre dem inde for altid.
      Og jeg siger: helt ærligt HVORFOR IKKE?

      Hvis de aldrig bliver anderledes – hvorfor skal de så leve i den verden vi andre GODT kan finde ud af at fungere i?

      Og nej – ingen af dem ville have nosser til at leve dit liv.

  5. Hulemor 15. oktober 2011 hos 10:35 #

    Hej Kong mor, tak for din venlige kommentar hos mig i Hulen. Nu glæder jeg mig til en rundtur her i dit Kongerige!
    Til dit ovenstående indlæg kan jeg kun være enig. Jeg har jo også været – nogle ting – igennem, og selvom jeg nægter at opfatte mig selv som offer, har det også provokeret og overrasket mig, at systemet tager så meget hensyn til krænkeren fremfor den forurettede. Jeg er helt med på, at det ikke nytter at straffe “oveni straffen”, men når man står overfor en notorisk manipulator (som min eksmand), der aldrig – og jeg mener ALDRIG – vil påtage sig nogen del af skylden eller på nogen måde erkende sine egne fejl, så SKAL der en straf til, der kan mærkes. Altså at man mærker en virkelig konsekvens af det, man har gjort. At give ham privilegier i en afsoning, vil bekræfte hans oplevelse af, at det ikke er så slemt, det der er sket. Og at han først og fremmest er offer for et karaktermord (komplot indenfor politiet osv.)

    Efter den retssag, jeg var igennem, tog det mig to år, på eget initiativ, at få min erstatning udbetalt. Det var ikke et stort beløb, men det var symbolsk for mig, at det skulle følges til dørs. Jeg måtte selv tage fat i advokat, politi osv. for at få sagen igennem. Det var virkelig opslidende oveni at være flygtet fra hus og hjem med to børn!

    I dag er det så stadig mig, der skal sandsynliggøre, at det måske/måske ikke er hensigtsmæssigt, at han får samvær med vores børn. Jeg ønsker ikke at sabotere et samvær, men med mit kendskab til ham (gennem 10 år) har jeg meget, meget svært ved at forestille mig, at han har ændret sig, og frygter derfor at det hele starter forfra, suk.

    • Kong Mor 16. oktober 2011 hos 15:20 #

      Velbekomme – det er ganske velfortjent!!

      Det er den slags mennesker som bare ikke skal leve som andre. Hvordan man håndterer det aner jeg ikke – jeg ved bare at der har været for mange psykopatiske fædre (undskyld mænd – men der ER flest af hankøn) som myrder ekskone og børn uden videre, får 10 år og så er den prut slået.

      Det kan jo ikke være rigtigt.

      Jeg HÅBER ikke det starter forfra for dig! Håber at statsamtet kan se det.

  6. Deborah 15. oktober 2011 hos 11:43 #

    Jeg har længe troet, at det kun var mig, der var så “upædagogisk”!!”#¤ Heldigvis kan jeg så her læse, at det er det ikke.

    Faktisk ser jeg rigtig mange kriminaludsendelser, om rigtige forbrydelser og så sent som i går så jeg en udsendelse. Ofte får vi så en udtalelse fra forbryderen også, og uha, så når de er fanget er det åh så hårdt og parden my French – rend mig et vist sted. Kunne de ikke for hulen have tænkt over det FØR, de lavede kriminalitet? De kender da konsekvenserne.

    Der var f.eks. en mand, der kørte fuldstændig stangbarcardi op over et fortov og fløj 2 meter ned og havnede i et hus, hvor der lå en familie og sov! Det var kun et mirakel at ingen kom til skade – udover huset, som var skadet for flere hundrede tusind (en bærende væg var væltet ligesom og taget ved at falde ned). Det her eksempel var godt nok fra udlandet, men jeg ser også nogengange fra DK, og det bliver det da kun værre af. De får jo dårligt en bøde, selvom de udsætter andre for det mest uhyrlige.

    Nej straf skal være straf og de kan for min skyld gerne strammes ganske betydeligt og IKKE indkludere skovture, udgange og familiemiddage – hvor er straffen så!

    • Kong Mor 16. oktober 2011 hos 15:24 #

      Som du siger – straf skal være straf og være tilsvarende i forhold til den forbrydelse der er begået.

      Men når du nu skriver konsekvenser – kommer jeg til at tænke på at det gør de nok ikke – det har de nok aldrig lært.

      Vi har også masser af eksempler i Frankrig. Nogle unge der kørte ræs på motorvejen – for sent så de en bil med en ung mor og hendes 3 børn som alle døde da han drønede ind i dem.

      Han sagde bagefter at han ikke forstod han fik så hård en straf fordi det jo KUN var en færdselsulykke..
      Jeg kunne have… gjort grimme ting ved ham – åndsbolle..

      • Deborah 17. oktober 2011 hos 18:22 #

        Jeg tror helt sikkert de ved det, men de ved også, at konsekvenserne ikke er særligt store – i det meste af Europa og England f.eks. Jeg så også en forleden, der for Guderne skal vide hvilken gang blev taget for spirituskørsel og at køre uden kørekort. Han havde få år forinden forvoldt en piges død i samme situation. Det havde overhovedet intet indtryk gjort på ham. Hans kommentar var “alle gør det jo” – yeah right!!!

        Måske han er for dum, og måske han bare er psykopat (det må man jo tro), men så skal vi andre dæmle beskyttes mod sådan en “klaphat” -alt andet er da hul i hovedet efter min mening. Han fik jo bare bøder og et rap over fingrene, hvorefter han strøg ud og gjorde det igen??

        Og så sidder man der og spørger, hvem der skal beskyttes! Der er da noget ragende galt. Jeg er faktisk helt ligeglad om de forstår det, så må de lære det “the hard way” og må vises lige så meget (eller lidt) forståelse og hensyn, som de viste deres ofre. – Ja det blev længere end planlagt, men hold da op, jeg bliver så tosset!

  7. Ellen 15. oktober 2011 hos 13:24 #

    Jeg er enig med dig og jeg har en utrolig primitiv holdning til straf.
    Jeg tror nemlig ikke et øjeblik på, at nogen form for straf får den formastelige til at tænke tanker om at forbedre sig. Hvis vi gjorde forholdene bedre i fængslerne, kunne vi vel lige så godt sende de indsatte på en lang ferie et eller andet sted.

    Jeg mener ganske enkelt, at det handler om at beskytte samfundet og dermed os andre mod voldsmænd og voldtægtsforbrydere. Og spiritusbilister. Og en hel del andre.
    Hvis en mand kan få fradømt kørekortet snesevis af gange, men man ikke har lov til at tage hans bil fra ham, føler jeg også, at min retsbevidsthed er en anelse krænket.
    Det krænker også min retsbevidsthed, at økonomiske forbrydelser bliver straffet hårdere end voldsforbrydelser. Det er okay at voldtage kvinder, men prøv at tage af kassen, så kommer det til at gøre ondt… sådan lidt firkantet fremstillet.

    Man kunne måske sige, at unge førstegangskriminelle kan få en forholdsvis mild og betinget straf (kommer an på, hvad de har lavet), men anden gang er det okay, at hammeren falder, for så har de ikke hørt efter i timen.
    Jeg kunne skrive meget endnu… det skal jeg skåne dig og andre for, men tak fordi du turde lufte emnet 🙂

    • Kong Mor 16. oktober 2011 hos 15:25 #

      AMEN

      Jeg er helt enig hele vejen igennem! 🙂

  8. Inge 15. oktober 2011 hos 15:49 #

    Godt indlæg, og tak fordi du tør.. Jeg er enig. 🙂

    • Kong Mor 16. oktober 2011 hos 15:25 #

      Tak og selv tak!! 🙂

  9. Stegemüller 15. oktober 2011 hos 18:19 #

    Jeg er også enig

    • Kong Mor 16. oktober 2011 hos 15:26 #

      Så er jeg vist ikke så alene som jeg troede!

  10. jensdrejer 15. oktober 2011 hos 20:31 #

    Jeg kan godt lide sure opstød. 😀

    Jeg er både enig og ikke….. jo, jeg synes også det er helt forkert, at en voldtægtsforbryder kan tage til stranden mens han afsoner. Det burde ikke være muligt….. det lyder jo heller ikke som om han skammer sig eller angrer sin forbrydelse.

    Men i relation til emnet vil jeg også bemærke, at jeg ikke mener at man bare skal give længere og længere straffe. Jo, nogle straffe er helt klart ALT for korte. Men undersøgelser viser, at der er en grænse for hvor længe folk sidder og hvilken effekt det har. Det betydet, at hvis man giver en bankrøver 40 år i spjældet, så har det ingen effekt på forbryderen – men det er en kæmpeudgift for samfundet. Dét giver jo ikke mening.

    Og sidste punkt: når forbryderen har udstået sin straf og slipper ud fra fængslet, så er “vi” kvit. Det er grundprincippet i et retssamfund….. men det synes jeg der er nogen som glemmer. Dette er bare ment som en generel kommentar til emnet – det er ikke en henvisning til nogen af kommentarer til indlægget. 😀

    • Kong Mor 16. oktober 2011 hos 15:31 #

      Jo men Jens vi er mere enig end du tror. Jeg er ikke så arrig på bankrøvere eller skattesnydere og selskabstømmere som på pædofile eller voldtægtsforbrydere og mordere.

      En laaaaang straf for et bankrøveri hjælper nok ikke ret meget – men hvad skal vi ellers gøre ved ham/hende? Man kan jo ikke bare gå rundt og tage andres ting?

      Og det med at være kvit.. Det ER svært. Men jeg synes det er SÅ svært at tænke man er kvit efter en har slået dit barn ihjel. Hvordan kan man bare tilgive det og acceptere risikoen for at møde dit barns morder på gaden 15 år efter??

      Jeg tænker vi er ude i noget opdeling af kriminalitet her. Hvor jeg efterlyser længere og hårdere straffe til dem som gør ondt på andre.

      Jeg tror ikke nogen kunne føle sig ramt af din pæne måde at udtrykke din uenighed på!!! 🙂

Skriv noget - så bliver jeg SÅ glad!!