Indrømmelse #3

19 jan

Okay.. Jeg er en nørd.. En geek.

I hvert fald sær.

Jeg elsker Calvin and Hobbes.

Med andre ord, jeg er ”Steen og Stoffer” fan.

Når man tillige er begavet med en søn som Gårdmand Bjørn, falder tanken ret ofte på Steen. Og jeg er ganske overbevist om at Bill Watterson må have kendt ham i et tidligere liv.

Det er umuligt at Bill ikke er blevet inspireret, på et eller andet plan, af min yngste søn.

Det er så hvad det er.

Noget andet er, at have læst tegneserierne så meget – i så mange år – at man kan dem udenad. Jeg har ikke engang taget dem med på Æblebakken, for jeg kan dem udenad.

Faktisk er der rigtigt mange tildragelser i min hverdag, som med held kan beskrives med et Steen og Stoffer citat. Og som jeg uden blusel, i tide og utide – nok mest det sidste – delagtiggør mine omgivelser i.

Desværre har denne tilbøjelighed en ulempe: det virker stærkt forvirrende på folk, at jeg pludselig udbryder sætninger som – for dem – ikke giver nogen mening overhovedet. Og samtidigt sidder jeg og fniser fjollet for mig selv.

Det virker sært, det vil jeg godt medgive jer – men det er bare så morsomt.. Jeg er bare en misforstået stakkel. Men det nytter heller ikke noget at jeg siger: ”Min iste er en fiasko” hver gang man rækker mig et glas med isklumper i.

Jeg kan heller ikke bare remse alle de morsomme citater op her – for de vil kun være morsomme for mennesker som allerede har læst, og kunnet lide ”Steen & Stoffer”. Resten vil bare ryste på hovedet og lave himmelvendte øjne.

Men til folk som ikke kender Steen & Stoffer, vil jeg anbefale at give sig i kast med et album eller tre, og grine lidt af den skæve filosofi – og håbe på at jeg måske ikke virker så sær, hvis vi engang render ind i hinanden!

SteenogStoffer

26 kommentarer to “Indrømmelse #3”

  1. Trine Sell 19. januar 2012 hos 07:00 #

    Det var da et supersoedt citat du har sat ind her 🙂
    Her i huset citerer jeg mest Terkel i Knibe – og det er jo knapt saa stue rent. Men jeg kender udemaerket det der med at sige noget rigtig underligt og sa selv fnise helt ustyrligt af det!

    • Kong Mor 19. januar 2012 hos 07:36 #

      Ja ikke? 😉 Og hvor er det rigtigt!!

      Terkel i knibe har jeg aldrig set – en del af mit afkom har dog.. Og ja.. sproget.. 😀

      Og jeg bliver nok aldrig anderledes.. Er sær.. jeg må acceptere det..

  2. Susanne 19. januar 2012 hos 07:23 #

    Så vil jeg hoppe med på indrømmelsesbølgen – jeg er lige så vild med Steen og Stoffer som du er – det er en vidunderlig serie!…… tænker tit på scener som den hvor han falder og triller hele vejen ned af trappen og så rejser sig op og siger Ta-daaaaaa….eller den hvor han ligger i sengen og siger “Monstre eksisterer ikke!!!” hvorefter der under sengen kommer en masse øjne og talebobler frem – der giver ham ret i at monstre ikke eksisterer….og sidst men ikke mindst ELSKER jeg serierne hvor han bygger morbide snemænd…..!!

    • Kong Mor 19. januar 2012 hos 07:39 #

      Yes-yes-yes!
      Tror at min yndlings er: “hej Far kl. er 3 om natten – kan du gætte hvor jeg er?”
      Eller når han vil skrive sin selvbiografi og Stoffer ser undrende på ham og han svarer: ja og? Jeg har også kun et stykke papir!! 🙂
      De morbide snemænd er super gode!

      Hvor ER det dejligt ikke at være geek alene!!

  3. Ellen 19. januar 2012 hos 08:17 #

    Haha – sådan har jeg det med Asterix…
    Johns datter skrev hovedopgave i gymnasiet om Steen og Stoffer. Hun fik 11 (hed det jo dengang) – jeg læste hendes opgave og var vildt imponeret – du og hun ville sikkert kunne tale om det emne i mange, mange timer 🙂

    • Kong Mor 19. januar 2012 hos 21:09 #

      Sikke et sympatisk menneske!! 🙂
      Vi ville nok sidde og smide citater omkring os!! 🙂

  4. Madame 19. januar 2012 hos 08:35 #

    Sikke et skønt klip fra tegneserien, du viser! Her hos os dukker der også jævnligt sætninger op, som har sat sig fast 🙂 Jeg kender slet ikke Steen og Stoffer, men det må der bestemt rådes bod på!

    • Kong Mor 19. januar 2012 hos 21:09 #

      Du vil ikke fortryde det!! 🙂

  5. SourPuss 19. januar 2012 hos 08:58 #

    Elsker Steen og Stoffer: Er der nogen andre der forstår Højt Begavede Børn bedre ? Der er i hvert fald ikke mange der beskriver dem bedre 😉

    Jeg tror faktisk også du ville synes om Baby Blues: http://www.philnel.com/wp-content/uploads/2010/09/BabyBlues.jpg (som jeg personligt elsker fordi de er ret så spot on ifht. søskende og det at have en flok unger).

    • Kong Mor 19. januar 2012 hos 21:10 #

      Den var rigtig god! Tak for link.

  6. fruenimidten 19. januar 2012 hos 09:22 #

    Steen og Stoffer er da bare de bedste 😀

    Må dog indrømme, at det er så mange år siden, at jeg sidst har læst dem, at jeg ikke mere kan huske dem udenad. Men det er der da råd for 😉 der står mindst 15 hæfter i min bogreol.

    • Kong Mor 19. januar 2012 hos 21:11 #

      Iiihhh – så er der da noget at gå igang med!! 🙂

  7. Dorte 19. januar 2012 hos 09:31 #

    Ha ha. Her citerer vi også Steen og Stoffer, så hos os kunne du roligt klage over din mislykkede iste, for det ville blive forstået. De er simpelthen så sjove.

    Tak for en skøn blog.

    Kh Dorte, en trofast læser, der sjældent kommenterer

    • Kong Mor 19. januar 2012 hos 21:12 #

      Dejligt at vide at man vil blive forstået! 🙂

      Og dejligt at vide at du læser med! Så gør det ikke så meget at du ikke siger noget – selvom det er rart med et lille pip indimellem!

  8. wildskud 19. januar 2012 hos 10:14 #

    Det er nok i erkendelsen af, at ikke alle har den samme indforståethed, at der på byggepladserne er opstået konsensus om at bruge “Det sa’e hun oss’ i går”, som punchline til stort set hvad som helst.

    • Kong Mor 19. januar 2012 hos 21:13 #

      Deraf kan man udlede at jeg ikke har min gang på byggepladser.. Jeg anede ikke hvor det kom fra.
      Hvem er hun..?? 😀

  9. Rejen 19. januar 2012 hos 10:47 #

    Steen og Stoffer har jeg aldrig læst, men kender godt det med at sige noget og så fnise for sig selv…;-D

    • Kong Mor 19. januar 2012 hos 21:14 #

      Ja og alle ser sært på dig.. DET er sjovt.. :-/ not Men så igen jeg er snart så vant til det.

  10. esconditeren 19. januar 2012 hos 14:34 #

    Jeg elsker Steen & Stoffer!

    Men faktisk er det kun omkring et år til halvandet siden jeg at reelt begyndte at læse det (mere end ekstremt sporadisk). Og eftersom ingen har taget sig sammen til at give mig albums’ne endnu har jeg kun læst dem én gang, så kan dem slet ikke udenad. Det er virkelig for dårligt! Nogen (måske endda mig selv) bliver nødt til at give mig alle albums snart.

    • Kong Mor 19. januar 2012 hos 21:15 #

      Uhhh du har noget at glæde dig til! De er hammer sjove – og en udmærket forsmag på hvad der venter én med drengebørn!

  11. Marie 19. januar 2012 hos 19:19 #

    Jeg har altid været vild med Radisserne, Så meget at den ældste søn fik navnet Thomas!
    Sten og Stoffer må jeg helt sikkert se nærmere på, det er da den skønneste tekst på tegneseriebilledet. Ja, det må jeg!!!!

    • Kong Mor 19. januar 2012 hos 21:15 #

      Nogle er sjove – og nogle er filosofiske. Det er sådan en fin balance som kører som en rød tråd igennem alle albums!

  12. RAV OG KRAT 19. januar 2012 hos 22:45 #

    Jeg indrømmer det…jeg er kogebogsnørd. Elsker at studere opskrifter…har sikkert flere tusind og kan næppe nå at lave dem alle sammen…haha
    Tegneserie…så skal det være den fra BT, hvor hovedpersonen hele tiden får skæld ud af chefen for manglende deltagelse på jobbet (…hmm, kan ikke huske titlen) ;-D

    • Kong Mor 19. januar 2012 hos 22:48 #

      Den kan jeg ikke huske – 🙂
      Men må straks indrømme at jeg OGSÅ læser kogebøger SAMT at jeg har alt for mange.. 😉
      Men man kan ikke få for mange bøger.. hverken den ene eller den anden slags – det holder jeg nu på!

  13. redcactus 20. januar 2012 hos 01:39 #

    Jeg fandt din post meget opmuntrende: jeg har det ligesom du siger når jeg citerer fra Monty Python: folk stirrer uforstående på mig, mens jeg griner…
    og jeg elsker Calvin and Hobbes!

    • Kong Mor 20. januar 2012 hos 09:22 #

      Jamen ja – eller Fawlty Towers.. Hvorfor har nogle folk bare ikke humor????

      🙂

Skriv noget - så bliver jeg SÅ glad!!