Marmeladetærte

21 jun

Jeg syntes lige I skulle have opskriften på min nyeste kreation! Marmeladetærte.

Til vores sølvbryllup sidste år, lavede jeg en masse små bitte krukker med hjemmelavet marmelade, som  vores gæster kunne tage med hjem. En skønsom – på stedet improviseret – blanding af rabarber og jordbær og en masse vanilje.

Den marmelade blev et hit.

Sølvbryllupsmarmelade.

I denne tid hvor vi har uanede mængder af jordbær og rabarber, skal vi jo finde noget at bruge dem til, og når man har fået jordbær med fløde tre dage i træk, og lavet rabarbersaft, og rødgrød, så skal der nytænkes.

Egen avl.

First Man elsker – som enhver franskmand – tærte. Af enhver slags.
Men ofte hælder han “omelet” i, og det gør at ingen andre på matriklen vil spise er så begejstrede for hans tærter.

Det er muligvis derfor han laver dem sådan, for at han kan mæske sig med en hel tærte alene. Jeg tænkte så om man ikke kunne blande jordbær og rabarber i en omelet-løs tærte, for at vi andre også kunne få noget tærte.

Jeg lavede en mørdej med smør, lidt flormelis, mel og rigeligt vanilje. Jeg samlede dejen med et æg og lod den stå i en times tid.
Jeg brugte Mette Blomsterbergs dejopskrift på citrontærte som udgangspunkt, men du kan jo vælge hvilken som helst mørdej der passer dig.
Imens skar jeg jordbær og rabarber i passende stykker, og blandede ca. 100 gr. sukker og 1 spsk. kartoffelmel (Maizena kan også bruges) som jeg dryssede over de blandede bær.

Indimellem rørte jeg rundt i frugtblandingen og da dejen var blevet kold igen, dækkede jeg en tærtebund med ca. halvdelen af dejen. Jeg gider ikke rulle ud med kagerulle, dejen hænger fast og bliver for melet, så jeg gør det bare med fingrene.
Altså dej i tærteform, frugtblanding ovenpå, og resten af dejen blev til strimler jeg lagde ovenpå.

Jordbær og rabarber blanding på plads på tærtebunden.

Og så i ovnen ca. 30 minutter ved 200 grader.
Så køler den af, den skal være mere lunken end lun, hvis det giver mening…

Den smager godt uanset hvilket hvidt tilbehør man vælger: vaniljeis, flødeskum eller crème fraiche.

Her med crème fraiche.

Den smagte faktisk helt enormt blæret, i forhold til hvor nem den var at lave. Og præcis som vores Sølvbryllupsmarmelade.

Deraf navnet.

Velbekomme og god onsdag!

9 kommentarer to “Marmeladetærte”

  1. En Feministisk Husmors Bekendelser 21. juni 2017 hos 16:05 #

    Uhmm..den lyder lækker og nem..kan man lave den med frosne bær?

    • Kong Mor 21. juni 2017 hos 17:01 #

      æhhh… Det har jeg jo ikke prøvet – nu da vi har frisk frugt i haven. Men mon ikke? Så skal du nok bruge en ekstra skefuld kartoffelmel – for at det ikke bliver for sjuppet i bunden.
      Sig endelig til hvis du prøver!

  2. fiberfryd 21. juni 2017 hos 22:41 #

    Uhm – jordbær og rabarber er den bedste kombi 😋
    Sød ide med marmelade til gæsterne!

    • Kong Mor 22. juni 2017 hos 06:40 #

      Ja, det smager SÅ lækkert.
      Og ja marmelade til gæsterne – blandt andet. Det var en sjovt at forberede. Engang får jeg måske overskud nok til at fortælle om det. Vores livs fest. Jeg smilede i 3 uger 🙂

  3. Anni 22. juni 2017 hos 10:50 #

    Smil i 3 uger, den fest vil jeg meget gerne høre om. Hvor er det dejligt du er tilbage igen, jeg har savnet at følge dig.

    • Kong Mor 22. juni 2017 hos 18:05 #

      🙂 jo jeg smilede fjoget i 3 uger!! Det er ganske vist.
      Tak for dine søde ord – jeg er glad for at du kan lide at følge med!

  4. Ellen 22. juni 2017 hos 20:08 #

    Uhmmm – TAK for den opskrift. Må absolut prøves!

    • Kong Mor 22. juni 2017 hos 21:07 #

      Den er fantastisk! 🙂

Skriv noget - så bliver jeg SÅ glad!!