Dansk

5 maj

Inspireret af dagen idag. Befrielsen.

Det er muligt at det er løgn, eller en sandhed med modifikationer, men jeg har altid hørt at min morfar var frihedskæmper, og han kæmpede for et frit Danmark. Det må blive et indlæg en anden dag, men jeg kom til at tænke på hvornår er man dansk? Hvad vil det sige at være dansk?

Jeg føler mig dansk. Har altid følt mig dansk. Men hvor dybt stikker det i grunden?

Forår & sommer 2010 044

Jeg bliver så umådeligt stolt, hver gang lille Danmark er på banen – og jeg mener altså ikke kun dem man bruger til boldspil – men det hænger sammen med at jeg er blevet så frygteligt patriotisk siden jeg forlod Dannevang. Man smovser mere i sit fædrelands vemodige sange, når man ikke er tvangsindlagt til dem dagligt.

Men jeg oplevede mig selv, i de 7 år og 7 måneder vi lige har boet i Danmark, som værende ikke helt så dansk igen. Jeg kunne ikke drømme om… Eller det vil sige.. Før, drømte jeg ikke et sekund om at jeg en dag ville få lyst til fransk statsborgerskab. Det har jeg stadig ikke, lyst til altså, men jeg må indrømme, det er mig ikke så fjernt som før.

Meget er blevet ændret i Danmark i de sidste 10 år, og det er ikke til det bedre for familier som min. På mange punkter, ikke kun udlændinge politik, men også skolelukninger og dagplejefyringer har skæmmet, i hvert fald vores lille by, og siden vi rejste ud, tager jeg oftere og oftere, mig selv i at tænke – hvad vil det sige, at jeg er dansk?

Kan jeg overhovedet være dansk et andet sted end i Danmark, og der var jeg endda ikke ret god til det.

Så hvornår er man dansk?

Jeg synes det er rart at have en kongefamilie, der opfører sig menneskeligt. Jeg holder meget af at høre at danske skolebørn hører til de nogen af de mest tilfredse i verden. Jeg er dog lidt ked af at det virker som om der ikke stilles så mange krav til dem, og så får de en noget brat opvågnen en dag, som nogle klarer bedre end andre. Men bliver man dansk af det?

Jeg synes også det er rart, at korruption ikke er så udbredt som i mange andre lande. Jeg er stolt af at være del af et demokrati som gør at jeg kan få et personligt brev, fra den der skatteminister vi ikke kan lide, med løfte om en lovændring – fordi han og hans embedsmænd trådte i spinaten. Jeg fik min lovændring og er pavestolt af den! Gør det mig dansk?

Jeg elsker min højskolesangbog, og kan nikke genkendende til Johs.V.Jensens “Den Lange Rejse”, fordi hans beskrivelse af en natur, som vitterligt kun kan være dansk, får tårerne frem i mine øjne.

Jeg skråler, af fuld hals, med på Shubidua’s og Kim Larsens sange. Jeg bander hvert år over, at nu går jeg igen, for Gud ved hvilken gang, glip af bagerens fastelavnsboller, og får jævnligt tilsendt lakrids, blød nougat og remoulade af venlige mennesker fra den lokale Dagli’Brugs.
Jeg føler mig dansk. Vistnok.

MEN – nu efter mange år, ad flere omgange, i Frankrig, skråler jeg også gladelig med på J.J.Goldmans og Johnny Hallidays sange. Svælger i vidunderlig politisk ukorrekt Foie Gras. JA!! Og NEJ de lider ikke – jeg har selv set det.

Jeg blinker hemmelighedsfuldt til Eiffeltårnet, når det krydser min vej, får et stik i hjertet over Marie-Antoinettes tragiske endeligt – man er vel royalist!!

Problemet er at mange af de ting som  bliver betragtet som goder og fordele ved Danmark, er jeg ikke enig i. Hvor er friheden henne hvis man skal tvinges til at have fuldtids arbejde, hvis man egentligt hellere ville gå hjemme og nyde at passe ungerne mens de er små, uden at være tvunget til at spise havregryn 4 af ugens dage – suppe for resten.

Eller det der med læge/sygehus-systemet, som jeg virkeligt synes er helt i bund i Danmark, i forhold til Frankrig. Og skoler som ikke lytter.  Man skal råbe så ufatteligt højt i de danske læge/skole systemer for at blive hørt. Og bliver alligevel ikke altid taget alvorligt.

Remoulade, blød nougat og lakrids kan sendes, bøger kan læses overalt, der er også bøgetræer i Normandiet – så måske kan jeg bare bo hvor det passer mig? Og være kosmopolit i stedet for?

Spørgsmålene er mange og løsningen ikke umiddelbart lige for. Der er dømt tænkeboks.

30 kommentarer to “Dansk”

  1. Ellen 5. maj 2011 hos 08:14 #

    Jeg tror, at når man bosætter sig i et andet land, bliver man på én og samme tid mere patriotisk og mere kritisk over for det land man er født og opvokset i.
    Sådan har jeg opfattet min datters ord, og sådan opfatter jeg også dine.
    Der er fødevarer, hun savner – alt andet ville være underligt – men i UK har de desværre ikke så meget andet lækkert til at kompensere for savnet, som I har i Frankrig 😉
    Jeg tror, I altid vil danske inde i jeres hjerter og have en meget blød plet for fædrelandet, men jo længere tid I er væk fra DK, jo sværere vil I have ved at vende tilbage – jeg er meget, meget sikker på, at C aldrig vender ‘hjem’, for hendes hjem er nu 100% i England; hendes børn (og selvfølgelig mand) er engelske, uanset hvor meget de taler/forstår dansk.
    Og det er der jo ikke noget galt i…

    • Kong Mor 5. maj 2011 hos 09:58 #

      Ja det er jo nok det som sker.
      Men jeg synes nu der er meget lækkert i UK. Sådan som clotted cream og yorkshire pudding.. 😀

      Jeg var ked af det i de første 4-5 år jeg boede i DK – altså efter vi var kommet tilbage.

      Det er anderledes med vores børn. De kan bedst huske opvæksten i DK og føler sig vist mest danske.

  2. Sequence 5. maj 2011 hos 08:16 #

    Den lovændring, må du da gerne fortælle lidt mere om 🙂

    Sidste år besøgte vi nogle venner, som også har trukket telt pløkkerne op og flyttet familien udenfor Danmarks grænser.

    Med i kufferten havde vi en pæn mængde madvarer, snoller, film og blade, nogle af de materielle ting, vi åbenbart forbinder med Danmark.
    Mine børn var noget forundret over at man ligefrem kan savne makrel i tomat – så er pålægschokolade lidt mere forståeligt 🙂

    • Kong Mor 5. maj 2011 hos 10:01 #

      Ja man kan savne makrel i tomat!! Det kan fås nogle steder i Holland men ellers er det umuligt at opdrive.
      Små rosinpakker er også et hit!
      I er altså gode venner at have på besøg!! 🙂

      Lovændringen kommer der måske et indlæg om en dag – det skal gerne være en dag hvor jeg i forvejen er i dårligt humør 😉 for den nåede alligevel at ændre hele vores liv.

  3. Lene 5. maj 2011 hos 08:43 #

    Jeg kunne godt tænke mig at høre lidt mere om forskellen på fransk og dansk sygehussystem, for jeg har jo mødt mennesker, som har været indlagt, ikke i Franrkig, men i Grækenland og den pleje de fik der, var under al kritik, så jeg er jo stolt af sygeplejen i Danmark.
    Jeg ville savne rugbrød, men jeg elsker franske brødvarianter og oste 🙂

    • Kong Mor 5. maj 2011 hos 10:02 #

      Jeg lover at jeg skal skrive noget mere om det – men det falder desværre ikke ud til DK’s fordel. Det har ikke noget med menneskene bag – lad mig lige slå det fast.
      Det er systemet og så nogle praktiserende læger der tror at de sidder inde med den evige sandhed..

      Vi savner også rugbrød!

  4. Madame 5. maj 2011 hos 09:28 #

    Meget spændende at læse! Kosmopolit er et dejligt og rummeligt begreb, som jeg godt kan lide – der er efterhånden ikke så meget at være stolt af her i Danmark, efter at regeringen har fået dekonstrueret landet 😉

    • Kong Mor 5. maj 2011 hos 10:04 #

      Åhh nej det er der ikke. Dekonstrueret – det er vel nok et godt ord 🙂

  5. Inge 5. maj 2011 hos 09:57 #

    Godt spørgsmål.. jeg har en del danskfødte venner bosat rundt omkring i verden. De fleste af dem har stadig dansk pas, men kunne ikke drømme om at flytte tilbage til DK. Deres hjem er der hvor de er.
    Jeg oplever at de stort set alle bliver mere patriotiske omkring Danmark, danske sange, det danske flag osv.
    Men det er lidt sjovt, at de tænker på og forholder sig til det danske system, som det var da rejste ud for 10, 15 eller flere år siden, og der sker jo noget hele tiden, både af stort og småt.
    Noget andet jeg ofte undrer mig over, er at vi gerne må brokke os og skælde ud over det danske system, med dets mangler, regler og andre mærkværdigheder.. Men udlændinge må ikke brokke sig, de skal være taknemmelige og glade for at bo i et land med så flot velfærd.. 🙂

    • Kong Mor 5. maj 2011 hos 10:07 #

      Ja man må passe på ikke at sammenligne med hvordan det var engang.
      Engang var vores sundhedsvæsen i top – det er det ikke mere.
      Der er mange gode ting i Danmark – men der bliver flere og flere dårlige i mine øjne.

      Det med at man ikke vil acceptere at udlændinge brokker sig – det er vel i stil med at vi kan brokke os over vores børn – men det må andre ikke! 😉

      Frygteligt dobbeltmoralsk.

  6. Rikke 5. maj 2011 hos 10:42 #

    Jeg har aldrig følt mig specielt dansk, hverken når jeg har boet i DK eller i udlandet.

    Jeg er republikaner og giver ikke en fløjtende hattefis for kongehuset – her eller i andre lande. Jeg har heller aldrig forstået massepsykosen omkring Danmark og “de danske drenge” eller piger, når det kommer til håndbold, boldbold eller curling.

    Men jeg kan alligevel mærke at jo ældre jeg bliver, jo mere knyttet bliver jeg til Danmark – til vores natur, vores årstider, ja selv til meget af vores mad som jeg ellers aldrig har været så begejstret for.

    Men jeg er ikke og bliver aldrig begejstret for den tiltagende snæversynhed og “væren sig selv nok” som
    vises mere og mere tydeligt mange steder i Danmark … men også i rigtig mange andre europæiske lande.

    Der findes sikkert andre lande som jeg også kunne trives og leve i – men jeg kan mærke, at uanset om jeg vil det eller ej, så er jeg dansk i min grundsjæl.

    • Kong Mor 5. maj 2011 hos 11:04 #

      Sjovt nok følger jeg ikke med i sport når jeg er i DK – kun når jeg er i udlandet. Sådan har man jo sine særheder.

      Jeg var også fløjtende ligeglad med alt dansk indtil jeg fik den ældste- så blev det pludselig vigtigt at jeg kunne finde ud af at synge danske vuggesange, og give den danske kulturarv videre – også i form af lakrids og bamse+kylling.

      Men snævertsynetheden er altædende og ødelæggende. Og det er den som gør at jeg ikke ved noget mere.
      Som en en dejlig kvinde sagde til mig i sidste uge: Verden virker lidt større når man bor udenfor Danmark. Der er plads til mere. Uden så mange fordomme.

      Jeg ER og bliver dansk – men jeg tror godt jeg kunne være dansk andre steder alligevel.

  7. Diktesoph 5. maj 2011 hos 11:46 #

    Det er et interessant indlæg… Det får også mig til at tænke på hvorfor jeg er dansk. Det er jeg bare! Det kan jeg jo lissom ikke løbe fra i og med at jeg er født og opvokset i Danmark, taler dansk, har dansk statsborgerskab, har gået i skole i DK, arbejder i DK (agtigt), osv osv. Men om jeg FØLER mig dansk? Det ved jeg ikke? Jeg plejer også at sige at jeg er ½ hollænder, men det eneste forhold jeg (desværre) har til Holland er utallige ture og rejser derned. Hmm…
    Der er i den grad dømt tænkeboks!!

    • Kong Mor 5. maj 2011 hos 16:24 #

      Det er dejligt hvis man kan tænke lidt indimellem!
      Der skal så lidt til at ændre hvor man kommer fra.
      Og hvad er arv – hvad er miljø.

  8. Kirsten 5. maj 2011 hos 12:00 #

    Tak, nu behøver jeg ikke at skrive om det emne for du har bare ramt lige på kornet!!
    Jeg oplever at blive mere og mere dansk jo længere tid jeg har boet i udlandet, men synes samtidig at jeg hører/læser mange mindre positive ting om systemet. Så det er lidt et dilemma om man ville flytte tilbage. Nu er det ikke så aktuelt, for udlændinge loven sørger for at jeg – hvis familie kan føres tilbage til ca. Gorm den Gamle – ikke ville kunne få min mand med for han er ikke fra et EU land. Så vi ville skulle igennem en mølle jeg slet ikke tør tænke på. Børnene har dansk indfødsret, så de ville vel allernådigst blive sluppet ind.
    En bekendt sagde en gang til mig at man kunne finde ud af hvor man hørte hjemme ved at tænke på hvor man gerne vil begraves.
    Jeg er dansk….

    • Kong Mor 5. maj 2011 hos 16:27 #

      Pst – jeg har rettet 😉
      Vi har – foreløbigt – ikke det problem. First Man er jo EU borger, og han kan tilmed forsørge sig selv.
      Men da vi lige var kommet til DK havde en bekendt – Caroline – store problemer, hendes mand er fra Israel, og de havde bolig, lovning på job osv men han fik ikke opholdstilladelse fordi deres samlede tilhørsforhold var størst til Israel.
      En stor historie – og meget ballade – men de endte med at rejse til Israel igen for at undgå flere opslidende appel afslag. GROTESK.

  9. Nadia 5. maj 2011 hos 14:44 #

    Min kæreste og jeg har en aftale om, at vi skal nå at bo i udlandet i mindst et år. Vi er ikke altid helt enige om det SKAL være før vi for børn, eller hvorhenne vi skal bo, men en ting er sikkert: Jeg glæder mig til at finde ud af, hvad jeg vil savne.
    Kasper siger årstiderne. Jeg tror salmiaklakridsen. Nu må vi se 🙂

    (Det bliver i hvert fald ikke den nypuritanske stemning, der er under opsejling, eller den evige indvandrerdebat)

    Det om at gå hjemme: Jeg ved godt det ikke nødvendigvis behøver være enten-eller, men jeg vil hellere have muligheden for at kunne arbejde end være hjemmegående husmor – jeg er meget taknemmelig for, jeg ikke lever i et land, hvor det er ildeset at kvinder har arbejde, når de har børn.

    • Kong Mor 5. maj 2011 hos 16:31 #

      Det lyder som en god idé! Jeg håber det lykkes for jer.

      Jeg ville heller ikke gå hjemme nu, det var bare da børnene var små – jeg mente at vi alle sammen havde det bedst med at jeg var hjemme hos dem – det var MIT valg – og burde være det – ikke statens valg.

      I DK er det omvendt – da er det næsten ildeset at gå hjemme, for så er du nødvendigvis dum/arbejdsløs/afhængig af din mand.

      Det ville være rart hvis man ikke blev dømt så meget i DK, og fik lov til at vælge selv.

      • Nadia 5. maj 2011 hos 16:56 #

        Helt sikkert! Men det gælder jo over hele linjen – at man skal have lov til selv at vælge, om man vil gå hjemme, om man vil give sine børn slik, om man vil købe økologisk, om man vil bo i byen eller på landet…
        Jeg har jo ingen børn, men jeg kan da godt allerede nu mærke, at folk synes en fandens masse ting, som man skal leve op til for at være en god mor.

        • Kong Mor 5. maj 2011 hos 18:45 #

          Du skal allerede nu øve dig i at lukke ørerne og lytte til dig selv og dit barn. Det er JER som finder ud af rigtigt og forkert. Ikke de andre – det er måske derfor jeg ikke er så god til mødregrupper – hvis ens afkom ikke har de der grimme lædersandaler og oshkosh bodier, på kan det overhovedet ikke begå sig socialt. Jamen seriøst.. det er for meget! 😀

  10. Pernille 5. maj 2011 hos 15:10 #

    Jeg er mere vestjyde, end jeg er dansk, og har derfor levet i (selvvalgt) eksil i 22 år (i Østjylland ;-)). Jeg vil gerne pensioneres et sted hvor luften smager af hav, vinden presser mod kroppen og alt bliver sandslebet og rundt, inkl. ens personlige ambitioner.
    Men den største faktor som hiver os tilbage til DK, når mine projektpenge løber ud, er den gamle del af famlien.
    Jeg er så også så heldig at hele min kærnefamilie har dansk pas. Jeg er ikke sikker på, at jeg ville gide at kæmpe, for at få lov til at bo i DK?

    • Kong Mor 5. maj 2011 hos 16:33 #

      Lad det være HELT klart – jeg er Fynbo længe før jeg er dansk 😀
      Hvis folk bliver syge eller dør, er det meget svært at være langt væk. Og det at bo tæt på bedsteforældre er skønt for alle.
      Men som sagt er det ikke så ligetil.
      Og nej – lige præcis den sætning – gider jeg at kæmpe for at få lov til at bo i DK?
      Så fantastisk ER DK trods alt ikke – altså for min familie.

  11. Marianne 5. maj 2011 hos 17:08 #

    Jeg synes du rammer meget godt de følelser man kan stå i mellem, når man har hjemme i to kulturer. Jeg bliver nogen gange skræmt, når jeg tænker på, at jeg ikke ville kunne få min elskede til Danmark, hvis vi havde mødt hinanden i dag – ikke hvis uden en masse problemer i hvert fald. Jeg er ikke sikker på at det i virkeligheden er sådan et Fort Danmark vi egentlig har lyst til at vores børn skal overtage engang.

    Mht til dansk mad, så har jeg engang vi boede i USA givet henved 25 kr for en dåse torskerogn i en skandinavisk gavebutik – den kunne have kostet det dobbelte, jeg havde købt den alligevel 🙂

    • Kong Mor 5. maj 2011 hos 18:43 #

      Det er nemlig det – I var nok blevet nødt til at finde en anden løsning og det synes jeg ikke er fair.
      En anden veninde i DK er amerikansk gift og de flyttede hertil i sidste øjeblik – sommer 2002 og så blev der lukket.

      Ja man er villig til at give formuer på almindelig mad som ingenting koster i DK 😉

      • Katrine 5. maj 2011 hos 22:46 #

        Tænk at det var dig, der skulle minde mig om, at jeg også er i familie med en frihedskæmper, nemlig Citronen, der blev filmatiseret i Flammen & Citronen. Det var min morfars bror Jørgen, der havde dæknavnet Citronen. Han blev skudt på Jægersborg Alle, hvor der er sat en mindesten op. Vi flytter snart hjem til DK efter 13 år i det sveisiske, så idag har jeg besluttet, at jeg vil vise det sted til mine piger snart. De skal nok ikke se filmen, de er ikke gamle nok endnu. Kram herfra Katrine

        • Kong Mor 6. maj 2011 hos 12:01 #

          Neeeeej flytter I hjem? Jeg skal vist lige på FB og lure lidt 😉
          Har du forresten ikke fortalt det med Flammen og Citronen? Synes der ringer en klokke..
          kram

  12. Det Forkromede Overblik 7. maj 2011 hos 07:05 #

    Hmmmm…?

    • Kong Mor 7. maj 2011 hos 20:36 #

      hmmmmm hvad?
      Noget der behøver udredning? 😉

  13. Det Forkromede Overblik 7. maj 2011 hos 22:16 #

    Hmmm… Hvornår er man dansk? Godt spørgsmål… ville egentlig bare sige at du fik mig til at tænke!

    • Kong Mor 7. maj 2011 hos 23:01 #

      SKØNT – inspiration og opfordren til tankevirksomhed er godt!
      Glæder mig til at høre hvad du kommer frem til!

Skriv noget - så bliver jeg SÅ glad!!

