Sweet sixteen

16 apr

For 16 år siden vågnede jeg tidligt påskemorgen og lyttede til fuglene. Så gik vandet med et plop, og lavede oversvømmelse, og jeg kom af sted til slottet med de lyserøde lagner.

Jo jo, de royale børn er skam kommet til verden på et slot i Versailles! Ikke det slot – men et andet slot..

Jeg HAR jo sagt, at vi er meget royale i familien – det var nok også derfor at ældstedatter valgte at komme 3 uger for tidligt, for at ramme Dronningens fødselsdag. Og på slottet i Versailles, er der lyserøde lagner på barselsgangen, for at give de nybagte mødre en bedre teint så vi kan slippe for at ligne æblegrød fra i forgårs på alle de tusind billeder der bliver taget af én, i de dage.

Okay – naturligvis er det er anden som er hovedperson, men man kommer, som mor, ofte til at være med på billederne alligevel. Og udover de ubehøvlede kilo der blev siddende, trods det at man har leveret et yndigt spædbarn, manglende nattesøvn, en barm som Dolly Parton, har man ikke brug for at se mere slidt og træt ud end man gør i forvejen. Alt i alt, er lyserøde lagner et rigtigt hensynsfuldt tiltag fra klinikledelsen, som jeg har sat stor pris på alle 4 gange – især på billederne!

Vi er jo ikke alle sammen lige så stylede som Mary, der storker ud fra Riget på sko så høje som stylter.

Nå. Min vidunderlige ældstedatter. Lidt drilagtig ind imellem – jeg ved ikke hvem hun har det fra. Ufatteligt stædig. Det ved jeg heller ikke hvor kommer fra. Sikkert First Man.

Og nu er hun 16. Og da hun lå der på min mave få minutter gammel, og vi stiftede bekendtskab første gang – faldt alting på plads inde i mit hovede og jeg tænkte åhh – det er DET jeg kom her for. At være Mor. Ikke nemt, aldrig ligegyldigt og det vil altid være det smukkeste jeg har gjort!

Og det er nok lige præcis den kærlighed til ens børn, som gør at man suser rundt og dækker fødselsdagsbord og bager kanelsnegle kl. 2.28 om natten..  Måske også lidt fordi man har været i byen, hos venner og First Man har tømt nogle glas med Bourgogne i. En hel masse glas. Og så også nogle glas med noget andet i. Sådan noget man eventuelt kan bruge i industrikøkkener, til at tøre ståloverflader af med.

Han var et nummer for pjattet at høre på, og da han havde lagt dugen forkert på 3 gange, smilede jeg venligt men bestemt til ham, at nu var det godnat for små First Men – og sendte ham i seng. Nu ligger han og hiver torsk i land så det kan høres helt ned i køkkenet. Bliver alligevel lidt bekymret for min nattesøvn. Men ellers kan han jo få et par flade!

Man må godt nok ikke ønske noget dårligt for nogen, men er der nogen som skal have ondt i håret i morgen – skal det IKKE være mig..

IMG_3954

Bordet er dækket, kanelsneglene er færdige – tilbage er kun at sige – Tillykke med fødselsdagen min store snut!

14 kommentarer to “Sweet sixteen”

  1. Marianne 16. april 2011 hos 07:59 #

    Tillykke med hende – og hav en rigtig god dag 🙂

  2. Nadia 16. april 2011 hos 08:10 #

    Ja, stort tillykke med hende 🙂

  3. Diktesoph 16. april 2011 hos 08:28 #

    STORT tillykke med/til hende. Sikke et lækkert morgenbord at stå op til. Men de royale har det også med at være storslåede og kunne sådan noget 😉
    Jeg håber hun og I får en rigtig rigtig dejlig dag!
    Synger I sange? På fransk eller dansk?

  4. Inge 16. april 2011 hos 08:29 #

    Hurra og tillykke her fra skovens dybe stille ro i Sverige.. 🙂

  5. Susanne 16. april 2011 hos 08:54 #

    Tillykke med hende. Må i få en rigtig dejlig dag.

  6. Anne 16. april 2011 hos 09:00 #

    Et stort tillykke krydret med et félicitation fra os. Kram 🙂

  7. Ellen 16. april 2011 hos 09:36 #

    Tillykke med den næsten voksne lille dame 🙂 Hav en rigtig god dag alle sammen.

  8. Rejen 16. april 2011 hos 09:49 #

    Hjertelig tillykke med ældste datter, håber at hun og I får en dejlig dag…;-D…og at First Man ikke har for meget ondt i håret…;-D

    • svenne 16. april 2011 hos 10:40 #

      Hjertelig tillykke med hende, vejret i DK passer helt perfekt, klar solskin og de forårsgrønne farver mylder frem. Håber hun i særdeleshed og i andre i almindelighed får en rigtig god dag.

  9. Marie 16. april 2011 hos 10:49 #

    Så dejlig en beskrivelse af det at blive mor for første gang,
    det er noget særligt…det glemmer man aldrig.

    Jeg sender et stort og varmt tillykke til din datter!
    Må hele familien have en dejlig dag der på Æblebakken i det franske.

  10. jensdrejer 16. april 2011 hos 11:37 #

    Til lykke med ældstedatter – jeg håber at I alle får en god dag…. også First Man, haha……

  11. Kong Mor 16. april 2011 hos 22:36 #

    Tusind tak alle sammen for de søde hilsner.
    Vi har haft en skøn dag og hun var glad!

    Vi synger altid på dansk når vi vækker fødselsdagsbarn!

    Og stakkels First Man? – det må I læse om i morgen 😀

  12. Jørgen 17. april 2011 hos 09:58 #

    Lidt forsinket – tillykke med datterens fødselsdag. Dejlig livsbekræftende fortælling, dog måske bortset fra husbonds manglende evne som dugpålægger i en sen, bedugget nattetime!

    • Kong Mor 17. april 2011 hos 22:06 #

      Tusind tak Jørgen!
      Det med dugen gør ikke noget – jeg bærer skam ikke nag 😉

Skriv noget - så bliver jeg SÅ glad!!

