Skolesystemer

15 feb

I sommers rykkede vi rundt på hele verden og flyttede ind i Eventyrhuset på Æblebakken i Frankrig. Selvom vi har boet her før, er det en evighed siden for en barnesjæl, og de har været vant til dansk skole og skulle med ét omstille sig til det franske.

Det har været meget svært. For dem alle. Første dag kunne jeg skrabe 3 grædende børn op fra skolegårdens asfalt og den sidste med store bange øjne. Da vi kom hjem satte jeg mig ned sammen med dem og lavede en evaluering om skolen og lærerne og det hele. De fortalte om det gode og det som kunne blive bedre og jeg skrev ned. Disse ark er langsomt blevet mere og mere positive – og de er gode at kunne tage frem og ved selvsyn konstatere at livet ER blevet nemmere siden d. 2. september.

Men det jeg er mest imponeret af.. det var altså at d. 3. september stod de alle 4 op og gik derhen igen. DET er styrke!!!

Jeg skal skynde mig at sige at det lynhurtigt blev bedre for dem alle 4!! For tanker om homeschooling eller hjemrejse ER blevet tænkt.

Netop skoleskift fra et land til et andet, var med til at det tog lang tid at tage beslutningen om at flytte. Jeg har altid lovprist det danske skolesystem, selvom jeg godt kunne se nogle fejl. Så det var med bæven og frygt at jeg sendte mine børn af sted til en fransk skole med lange dage.

Men jeg har lært.. og de har lært – og måske er det danske system ikke så fantastisk som jeg troede det var.

Det forbavsede mig i den grad at have 2 store børn på 14 og 15 som kom hjem og sagde at de har lært mere matematik / tysk grammatik / fysik / historie / geografi i de sidste 6 måneder end efter mange ÅR i en dansk skole. Og det har ikke umiddelbart noget med inkompetente lærere at gøre, selvom det jo også kan spille ind. Og de har skam også lavet lektier i Danmark og har ikke haft problemer med indlæring. Nej, det er måden at lære på.

Her er det ”sæt dig ned og LÆR det”. Og hvis du afleverer en opgave med nogle fejl i – så retter du dine fejl – viser at du faktisk har lært af dem – og afleverer opgaven igen. Uregelmæssige verber? Der er kun én vej frem og det er udenad.

Til gengæld er franske skoler ikke så gode til at styrke det mundtlige. Og så skal man opveje – hvad er vigtigt?

Jeg vil jo personligt mene at en gylden middelvej mellem de to systemer er intet mindre end perfekt. Jeg er sikker på at, det faktum at mine børn får læring ind på 2 vidt forskellige måder, gør dem bedre rustet til hvad end de måtte vælge senere i livet.

6 kommentarer to “Skolesystemer”

  1. Marianne 15. februar 2011 hos 11:45 #

    Vi kan helt sikkert lære meget af hinanden, hvis vi kigger på de forskellige skolesystemer, der er rundt om i Europa. Jeg tror ikke meget på den der med verdens bedste skole – der er så mange faktorer, og alt efter, hvad man kigger på, afgør hvad der er bedst. Dejligt at dine børn er glade for skolen, og at de føler at de lærer noget 🙂

    • kongmor 15. februar 2011 hos 15:46 #

      Ja netop – men jeg tror det er vigtigt at være åben for nye idéer og ikke bare falde i søvn og sige: det går jo meget godt..
      Man kan altid få nye brugbare inputs og idéer.

  2. Anne 15. februar 2011 hos 13:42 #

    …og det samme med os – mødre – det er sådan en gave at have fået ‘lov’ at opleve andre kulturer og andre skolesystemer. Man sætter pris på nogle ting og man lærer at sætte spørgsmål ved andre.

    • kongmor 15. februar 2011 hos 15:47 #

      Præcis, man bliver nok lidt mere tolerant af at have oplevet forkellige kulturer på nært hold.

  3. Det Forkromede Overblik 26. marts 2011 hos 17:52 #

    Lidt farvet af at være lærer i den danske folkeskole er jeg jo nok, Ikke dest mindre synes jeg dit input er spændende. Hvordan med disciplinen, konsekvenserne og opdragelsen samt forældresamarbejdet/indstillingen?

Trackbacks/Pingbacks

  1. En ven – en gave « Kong Mors verden - 7. april 2011

    […] chancen for at møde en anden “anderledes” familie som vi – eller børnene især, deres situation taget i betragtning – måske kunne være sammen […]

Skriv noget - så bliver jeg SÅ glad!!

