Den der ko..

21 feb

Hos Decathlon kan man få fleeceforede gummistøvler. De er skønne og varme. Måske ikke så kønne igen, men det er lige meget. Mine er i kemisk lilla.

IMG_0543

Jeg viser dem lige igen så kan I bedre forestille jer resten af historien! Hvis I mener at have set dem før så er det fordi jeg også havde dem på da Zorronaldo skulle til Italien midt om natten.

Nu er det bare kun Gårdmand Bjørn og jeg selv, som er de heldige indehavere af sådanne støvler, idet resten af familien ikke mente at deres gang i mudder, var så voldsom, at det ville berettige anskaffelsen af et par.

Men da Divaen skulle ud og lege med køer, spurgte hun om hun måtte låne sin lillebrors støvler. De er forresten sorte.

Det måtte hun godt, men måtte love – under ed – at der ikke kom ureglementeret snask på dem. Mudder ja, kolort nej. Gårdmand Bjørn er en anelse sart med den slags. Gad vide hvem han har det fra..

Hun lovede.

Men køer er åbenbart nogle utilregnelige størrelser, som nemt bliver nervøse. Og når de er nervøse – får de dårlig mave.. Det kender man jo godt fra sig selv, så de er vel lovligt undskyldte, men det viste sig at være et lille problem i forhold til hendes løfte.

Det er nu at det der med blodprøvesteddet spiller ind.

Blodprøve på en ko skal tages under halen…

Ja. Der..

Og her gik Divaen så i detaljer og sagde: ”Du ved godt, det der bløde sted under halen..” Her måtte jeg straks stoppe hende og sige: ”Nej, min skat, jeg ved ikke hvordan en ko ser ud under halen.. Det er der ikke ret mange almindelige mennesker der ved..”

Men altså, blodprøven tages under halen – lige over hullet.. På et blødt stykke hud uden pels.. GODT jeg ikke er en ko – for det må da gøre helt afsindigt ondt? ”#*%¤#gnnn..

Nå, tilbage til selve situationen.

Jeg opsummerer lige: blodprøve under hale, nervøs ko, dårlig mave. Hvorfor der naturligvis kom ureglementeret snask på Gårdmand Bjørns støvlers fleecekant.

Men det blev vasket af og ingen siger noget til ham – hører I – for så der rent faktisk er håb om at han vil have dem på igen!!

Til sidst vil jeg skynde mig at sige at ingen køer kom til skade i dette forløb – det var naturligvis ikke Divaen der stak nålen i dem – hun tog bare imod de små bøtter med blod i – og kolort – på, for at skrive koens nummer på den lille bøtte. Og derfor stod hun i upraktisk nærhed både af dyrlæge og nervøs ko, hvilket medførte føromtalte snask på fleecekant.

Jeg er heller ikke laborant og ved derfor ikke om de der bøtter har et finere og mere brugbart navn.

Men nu ved I også hvor man tager blodprøve på en ko!

26 kommentarer to “Den der ko..”

  1. SourPuss 21. februar 2012 hos 06:36 #

    Ouch >_<

    • Kong Mor 22. februar 2012 hos 18:33 #

      Ja ikke sandt?? Fik også helt ondt bagi..

  2. Tove 21. februar 2012 hos 07:01 #

    Imens jeg spiser morgenmad – gik lige let og elefant hen over snaskede deltaljer 😉 – ken jeg ikke lade være med at grine 🙂

    Divaen er bestemt ikke sart 🙂

    Men det er andre i familien jo 😉 men skal nok lade være med at sladre til i hvert tilfælde Gårdmand Bjørn 😉

    • Kong Mor 22. februar 2012 hos 18:34 #

      Det var da godt du kunne grine af det 🙂
      Hun er IKKE sart – lige på det punkt.. Og tak! Det behøver han ikke få at vide.

  3. Lene 21. februar 2012 hos 07:34 #

    Sådan en kolugt kan hænge ved længe 😉 så jeg er spændt på om I kan holde det hemmeligt 🙂 Nu vil jeg blære mig med den viden om koblodprøver, for det tror jeg ikke landmanden ved.

    • Kong Mor 22. februar 2012 hos 18:36 #

      ..
      hmmf.
      Foreløbigt har de stået i træk for at blæse duften af..

      Dejligt du lige kan flashe lidt viden her 😉

  4. overleveren 21. februar 2012 hos 07:36 #

    Det er jo på det nærmeste misligeholdelse af udlåne-aftale af støvler… Sikke noget, men det kan jo heldigvis vaskes af.

    Og tak for info om hvordan man tar blodprøve på en ko, og hvad man skal være forsigtig med i dén forbindelse. Ved ikke helt hvad jeg skal bruge den viden til, dog 🙂 Det hører ikke lige til i min normale arbejdsbeskrivelse…

    • Kong Mor 22. februar 2012 hos 18:38 #

      Hun var også meget ked af det!!

      Nej der er visse ting som man ved og som man ikke helt kan finde anvendelse for.. 🙂

  5. Ellen 21. februar 2012 hos 07:44 #

    Min mund er lukket … selv om det er svært, når man samtidig er nødt til at grine 🙂
    Dine gummistøvler er smarte – for så vidt sådant fodtøj overhovedet er i stand til at være smart. Gummistøvler udmærker sig ved at være praktiske, og det er fint nok med mig. Og Divaen, kan jeg forstå 😉

    • Kong Mor 22. februar 2012 hos 18:40 #

      😉 he he – han kan heldigvis ikke høre dig!
      Mine gummistøvler er fabelagtige!! OG varme! Er ret vild med dem.

  6. Rejen 21. februar 2012 hos 08:00 #

    Hehe…jeg sladrer ikke og nu ved jeg da noget om dyr som Jimmi ikke ved..;-D

    • Kong Mor 22. februar 2012 hos 18:40 #

      Wow! Sejt ikk? 😉 og tak!!

  7. Kirsten 21. februar 2012 hos 08:45 #

    Mon de ikke hedder reagensglas?
    Jeg var en gang landbrugsmedhjælper og trampede meget rundt hos nogen svin. Grise altså. Og uanset hvor meget jeg skyllede de der gummistøvler, hørmede de af gris så man ikke kunne holde ud feks. at sidde med dem på inde i en bil. Håber gevaldigt at kolort ikke lugter lige så gennemtrængende 😉

    • Kong Mor 22. februar 2012 hos 18:41 #

      Hedder de også det når der er prop på?
      I hvert fald! 🙂
      Jeg TROR ikke kolort stinker ligeså meget..??

  8. Lene (nyt herfra) 21. februar 2012 hos 10:25 #

    Det er da altid rart at vide ;-D

    • Kong Mor 22. februar 2012 hos 18:42 #

      Ja – man lærer så længe man lever – jeg har i øvrigt lært at det ER bedre at trække vejret med næsen 🙂
      Og tænkte straks på dig!!

  9. Fruen i Midten 21. februar 2012 hos 10:40 #

    Men lugten?! – Gårmand Bjørn har sikkert næse som en jagthund, så der må skulle et mindre mirakel til, for at han ikke opdager noget..

    • Kong Mor 22. februar 2012 hos 18:43 #

      Han har ikke sagt noget endnu.. Han har selvfølgelig heller ikke haft dem på endnu.. 😀

  10. Susanne 21. februar 2012 hos 17:35 #

    Jeg ved faktisk også noget om sådan en ko. Da Jakob gik i børnehaveklasse, var han på bondegårdsbesøg. Han kom glad hjem og fortalte, at nu vidste han godt, hvordan en ko bliver gravid.

    Man tager heeeele armen og jager den op i røven på koen. Jo, sådan sagde han faktisk. Jeg tror måske, at blomsten og bien var skiftet ud med videnskab.

    • Kong Mor 22. februar 2012 hos 18:44 #


      Hvor er den smiley der glipper med øjnene?? 😉
      Jo men ja… Det er jo også en slags viden 😉

  11. Marie 21. februar 2012 hos 17:45 #

    Ha, det er et godt spørgsmål at have med “i ærmet.” Jeg skal til en meget forsinket
    julefrokost på lørdag, så skulle der blive en stille pause, kaster jeg det spørgsmål på bordet og siger også, at det ved franske skolebørn. Det er en masse lærer, jeg skal være sammen med…….dem fra min tid i byens Ungdomsklub.

    Jeg håber I rigtig har hygget jer i dag uden at blive for sorte om munden!

    • Kong Mor 22. februar 2012 hos 18:46 #

      Der kan du se – man KAN godt bruge den slags viden til noget 🙂

      Så kan de lære det – de der lærere 😉

      Der er ikke ret mange tilbage 😀 og MAND det var lækkert – du har en meget meget høj stjerne i hele familien!!!

  12. Farveladen 22. februar 2012 hos 11:27 #

    Nu er jeg da næsten ærgerlig over ikke at have en ko ved hånden, så jeg kan teste min nye viden om blodprøver. Men du har helt ret – godt, man ikke er ko!

    Dejlige, billedmættede og sjove indlæg du skriver i øvrigt. Din sans for detaljer er beundringsværdig. Glæder mig at følge med 🙂

    • Kong Mor 22. februar 2012 hos 18:48 #

      Ja det tænkte jeg også på!!! 😀
      Hvem der havde en ko.. Især med de priser der er på økomælk.. 😀

      Og tusind tak!! Du er så hjerteligt velkommen – har du mon selv en blog?

      • Farveladen 22. februar 2012 hos 21:07 #

        Ja, jeg har lige startet http://farveladen.wordpress.com/, for jeg tænker, at den måske kan hjælpe mig til at blive bedre til at se & opleve alle de små sjove, glade, smukke, overraskende osv. hændelser i hverdagen. Indtil videre har den i hvert fald fået mig til at indse, at jeg er nødt til at købe et nyt kamera, som kan finde ud af at stille skarpt.
        🙂

        • Kong Mor 22. februar 2012 hos 21:53 #

          Tak for link – jeg vil lige over og kigge 🙂
          Det gælder om at se de små ting!

Skriv noget - så bliver jeg SÅ glad!!

