Der er ingen ateister på vej ned.

24 Sep

Det er bestemt ingen hemmelighed at jeg har været igennem en rædsom måned. Flere dumme ting har vendt op og ned på vores dagligdag og stillet spørgsmålstegn ved nogle af de ting jeg bare tager for givet.

Og når jeg ser mig omkring, så er der ting jeg bare ikke kan dele med andre. Ting der fylder så meget at de lige skal fordøjes før jeg eventuelt kan begynde at snakke med andre om det. Hvis det overhovedet kommer så langt.

Men når det hele bliver for tungt at bære alene og ens skuldre ikke synes brede nok, ender det med at man bare må have luft og jeg vendte mig til en præst.

Og nej ikke en præst fra familien.

Men tingene blev lettere at bære. Det var sikkert også blevet lettere at bære hvis jeg havde delt det med en ven, men det var ting så store at en ven syntes mig for tæt på.

Når det ser aller mørkest ud, rækker man ud efter hjælp. En ven i nøden. Og måske netop fordi man tør række hånden ud, fordi man tror på at nogen vil lytte, nogen vil støtte og nogen vil trøste, så sker det, og man får den hjælp man har brug for. Ikke nødvendigvis den man regnede med.

Jeg er på vej op igen, træt, lidt rystet, men nu er der endelig plads til lidt mere end bare overlevelse.

Fordi noget vil vise sig. Fordi ting sker fordi de skal ske.

Og fordi jeg tør tro på det.

Og så er det i øvrigt snart jul!

 

 

 

15 kommentarer to “Der er ingen ateister på vej ned.”

  1. Rejen 24. september 2013 hos 06:28 #

    Nogle ting har man bare ikke lyst til at dele med andre, godt at du fandt en at snakke med. ;-D

    • Kong Mor 24. september 2013 hos 21:18 #

      Præcis – man må vel have sit privatliv🙂

  2. Lene 24. september 2013 hos 10:26 #

    Først anden gang jeg klikker ind på dit indlæg læser jeg virkelig overskriften, jeg mener du har ret, det er der helt sikkert mange andre, der ikke mener.
    Men jeg bliver glad over at læse, at din samtale med præsten har hjulpet, så nu overvejer jeg faktisk, om det er det, jeg skal, for jeg føler mig også meget alene med det jeg tumler med. Tak fordi du skriver det her indlæg🙂

    • Kong Mor 24. september 2013 hos 21:18 #

      Ja der er mange som ikke er enige.. Men jeg tror ikke på ateister :D!!
      Selv tak!

  3. Rasmine 24. september 2013 hos 12:07 #

    Hvor er det godt at læse – trods alt.

  4. Stegemüller 24. september 2013 hos 14:15 #

    Jeg har været længe borte fra din blog (fordi jeg hele tiden fik vist indlægget med den forstuvede fod), så jeg ved ikke hvilken problemstilling, du tumler med. Under alle omstændigheder er det super, at du henvendte dig til en præst. Præster er gode til at lytte, og det er ofte det, der er behov for, måske endda flere på hinanden følgende gange.

    • Kong Mor 24. september 2013 hos 21:22 #

      Lad os bare sige at når jeg ikke deler det med mine venner, deler jeg det nok heller ikke her🙂
      Men ja præster er ofte gode at snakke med. De er også billigere end psykologer🙂

  5. Fruen i Midten 24. september 2013 hos 16:23 #

    Dejligt, hvis det hjælper dig at snakke med en præst. Også rart, hvis du nu mener, at du forladt bunden og er på vej op igen🙂

    I modsætning til Lene forstår jeg altså ikke din overskrift. Mener du noget dybere, end at du ikke er ateist?

    Og fri mig så lige fra den jul. Gys, det er mindst en måned for tidligt at tænke på den. Jeg får hovedpine bare ved tanken.

    • Kong Mor 24. september 2013 hos 21:28 #

      Som sagt så er præster nemmere at få tid hos end end coach eller en psykolog😀
      Jeg mener.. en masse andet. Blandt andet at jeg ikke tror på ateister. Skal nok uddybe.
      Jeg er på vej med mere overskud – det var som sagt ikke mig som var helt nede – men det at skulle have meget brede skuldre drænede mig fuldstændigt.

      Og ja ja – jeg skal nok tie stille med jul – men det var altså den 24 i dag😉

  6. overleveren 24. september 2013 hos 16:49 #

    Sær overskrift som enten siger det hele eller er aldeles meningsløs.. jeg vælger at tro den siger det hele. Men kender dig jo osse🙂

    Håber det fik de indre løse brikker til at falde lidt på plads for dig at du fik talt med en der ikke var alt for tæt på og som kunne give dig lidt input til at komme videre…

    Jeg orker ikke floskel-pule med sære citater og selvskabte “det skal nok gå” og “der viser sig altid en løsning” ord.. for det gør der bare ikke nødvendigvis. Ikke af sig selv i hvert fald. Man skal tale pænt til Fru Fortuna og ikke passivt vente på hendes ydelser.. men stille sig derhen hvor hun kan se én og så gøre noget anderledes end alle de andre – så smiler hun og svinger lykke-stokken…

    • Kong Mor 24. september 2013 hos 21:30 #

      Ja JEG mener jo det hele -den er i hvert fald ikke meningsløs🙂
      Det hjalp. Meget. Også på en måde jeg ikke havde regnet med så det var jo skønt!

      Jeg forstår HVERT et ord du skrev. Og jeg er SÅ enig. Man kan ikke forcere noget, men det er direkte dumt at vente på appelsinerne skal dumpe ned i ens turban. Man må godt løbe lidt rundt og prøve at fange dem!!

  7. Henny Stewart 24. september 2013 hos 18:18 #

    Der er heller ingen ateister i små både på det oprørte hav. Godt, at du fandt en at tale med. Præster er der til det samme. Når verden ryster i sin grundvold, holder man fast i, hvad man kan.

    • Kong Mor 24. september 2013 hos 21:31 #

      Ja. Som præstedatter ved jeg jo godt hvor man skal vende sig hen hvis man ikke gider vente 8 uger på en psykolog!
      Og nej – ateister findes ikke!!

  8. Susling 26. september 2013 hos 11:27 #

    Jo, de findes – ateisterne. Jeg sidder da lige her i bedste velgående og oprejst på trods af slag fra livet. Min holdning er, at skulle det modsatte blive bevist på et tidspunkt – at der findes en gud – så er det jo bare positivt og en ren win-win for sådan en som mig. Bortset fra det, så forstår jeg godt din pointe. Stillet over for store kriser griber man ud/op/et eller andet sted hen. Intet menneske er en ø. Og at du har fået en snak med en god præst kan jeg da sagtens bifalde. Det er vigtigt med et øre og vigtigt med mennesker, der kan rumme – selv det mest ubærlige. Det plejer præster at være ganske fortrinlige til.

Skriv noget - så bliver jeg SÅ glad!!

